Gå til innhold

Noen som vet noe om hormonprøver her?

CeCe

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på om noen her vet hvilke verdier som er normalt på de mest vanlige hormonprøvene? (bl.a. thyroxin og insulin)

Vi har visst en annen måte å måle på her i Norge som avviker fra enkelte andre land, så utenlandske sider om temaet er visst ikke gyldige for å finne dette ut.

Håper noen her vet icon_smile.gif

med vennlig hilsen

CeCe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Insulin skal ligge på < 6,1 mmol/l.

Thyroksin er 2 forskjellige prøver:

TSH skal være lavt mellom 1-2 mIE/l.

Fritt T4 skal visst over 10-12 er ikke like sikker her.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Skravla icon_smile.gif

Ut fra utskriften over prøveresultatene jeg fikk med meg fra legen min i dag, står det nevnt 3 TSH el thyroxinprøver? (hva er forskjellen?)

Jeg hadde visst på grensa til lavt stoffskifte, og kunne velge om jeg ville prøve behandling eller ikke. Noen som vet mer om hva normale nivåer bør ligge på, og/eller har erfaring med thyroxin-behandling eller lignende?

CeCe icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er mulig at du også har målt T3 verdier. T4 og T3 samarbeider, men jeg kjenner ikke så godt til T3. Jeg har gått på Thyroxin i 1.5 år og har hatt TSH opp til 20. Den lå ved siste måling på ca 10.

Dersom du ikke er plaget med lavt stoffskifte (bivirkninger etc) så er det kanskje greit å se det an litt. Ta nye prøver om et par mnd kanskje.

Du kan også sjekke http://www.legemiddelhandboka.no/ Se under Terapikapitler, Endokrine sykdommer, Tyreoideasykdommer, Hypotyreose

Her står det mer om lavt stoffskifte.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere symptomer på lavt stoffskifte, men har ikke fått vite om det skyldes nettopp lavt stoffskifte, (i og med at verdiene mine i følge legen var i grenseland) eller om det er PCOS som ligger bak. I og med at jeg ikke får komme til spesialist før om tre måneder, er jeg usikker på om jeg skal prøve thyroxin, eller vente. Vet jo ikke om det er helt bra å ta thyroxin før jeg vet noe med sikkerhet, samtidig som det er temmelig slitsomt å skulle gå og vente så lenge til...

*en oppgitt CeCe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CeCe

Jeg tok regelmessige prøver i 5 måneder før jeg ble satt på Thyroxin. Startet med veldig lav dose og har gradvis økt.

Hvis du er på grensen så tror jeg at jeg personlig ville valgt å vente. Tror ikke at 3 måneder gjør noe fra eller til.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen Skravla.

Kan godt hende jeg venter en stund. Får finne ut litt mer om det hele først hvertfall. Det mest vanskelige er at forskjellige leger sier forskjellige ting, og hvordan skal man da klare å finne ut av tingene? Det å føle seg trøtt og sliten + ha andre symptomer er én ting, men å ikke vite hva man kan gjøre med det er en annen.

CeCe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! Jeg har lavt stoffskifte og går på medisin i forhold til dette. Blodprøvenen viser at jeg har riktig dose, men jeg føler ikke det selv. Sliter med trøtthet, overvekt osv. Har i tillegg PSOC, har bedt om at jeg får hjelp i forhold til dette.... Men legen mener at det ikke er så farlig, ikke noe å gjøre noe med..... Jeg mener at når man har to hormonelle sykdommer kan en ikke bare leve med det, en må få hjelp.... Og hvem vet hvordan disse sykdommene virker inn påhverandre.... Et hjertesukk fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du uregistrerte ovenfor icon_smile.gif

Jeg har truffet på endel uvitende leger i forbindelse med de plagene jeg har hatt som følge av PCO eller hormonplager, og vet hva du snakker om. Håper jeg skal få hjelp av spesialisten jeg skal til om en mnd, men er instilt på å klare mye av behandlingen på egen hånd bl.a. ved hjelp av annet kosthold (mindre karbohydrater) og tilegne meg kunnskaper på egen hånd om hva som kan hjelpe på plagene. (nettet er en fin ting i så måte icon_smile.gif )

Hvis du eller noen andre er interessert i å utveksle erfaringer om PCO eller lavt stoffskifte tar jeg gjerne i mot mail. Se profilen min for mailadresse. icon_smile.gif

klem fra CeCe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du fremdeles lurer på dette, men jeg har akurat hatt om hormoner på skolen...icon_smile.gif

Disse verdiene du snakker om er bare et slags gjennomsnitt. (Gauss-kurve tror jeg)Man kan ha grenseverdier for et hormon og fortsatt være utmerket frisk. Det som teller er om man produserer den hormonmengden ens egen kropp trenger. Derfor måler man både T3/T4 OG TSH i blodet. Forholdet mellom thyroxine og TSH forteller om det eksisterer en ubalanse eller ikke. (Dette fordi vi faktisk ikke er like innvendig).

Jeg forstår spørsmålet ditt som om du også har problemer med insulinbalansen i kroppen. Dette er uheldig fordi det faktisk "forsterker" virkningene av thyroxinemangelen. (Tror det skyldes at det vil være for mye glukose i blodet pga insulinubalanse i tillegg til at kroppen har lavere evne til å benytte seg av glukosen pga thyroxine mangel. Sånn cirka.)

Likevel er slike ubalanser ganske vanlige fordi autoimmune sykdommer som angriper thyroidea og skaper thyroxine-mangel ofte også vil angripe pankreas og forstyrre insulinproduksjonen.

Hvis vi regner med at du faktisk har en reell thyroxine-ubalanse, (se forhold TSH-thyroxine) (dette bør også måles over tid for å se om det er en utvikling) (hypofysesvulst må også utelukkes!) (og du må få behandling hvis du har diabetes!) er det eneste fornuftige å prøve en lav dose thyroxine og se hva slags effekt du får av det. Thyroxine er ikke farlig i små mengder. Det som derimot er skummelt er den psykiske avhengigheten man kan få. I følge min foreleser kan du oppleve oppstemthet, mer energi, innvirkning på hud og hår til det bedre, bli slankere osv pga at metabolismen går opp som følge av thyroxine-tilskudd. (Stygge bivirkninger dette her, he he!) Dette kan man jo bli avhengig av...!

Grunnen til at mange leger nøler med å gi thyroxine er at det er mange som tror de trenger det som faktisk ikke gjør det (og da er det skadelig over lengre tid!) og pga den psykiske avhengigheten.

Jeg synes du skal ta i mot behandling i forhold til insulin-ubalansen din (ta en glukosetest hvis du ikke har gjort det!) og prøve ut en liten dose thyroxine (da du virker meget fornuftig, går nok bra!) og se om ikke livet blir mer levelig. Hormon-ubalanser er ikke til å spøke med!

mvh12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...