Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvem er bostøtten beregnet på egentlig, når minstesats aap ikke er lav nok inntekt til å få innvilget dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvem er bostøtten beregnet på egentlig, når minstesats aap ikke er lav nok inntekt til å få innvilget dette?

Jeg har minstesats på aap og får bostøtte, så hvis du har søkt eller brukt kalkulatoren er det gjerne noe annet enn inntekten som står for grunn, feks at du har samboer eller at husleien rett og slett er for lav.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

har ikke samboer. Vet ikke hva som menes med lav husleie, men uten bostøtte blir iallefall månedsinntekten langt under minstesatsen for sosialhjelp

Skrevet

har ikke samboer. Vet ikke hva som menes med lav husleie, men uten bostøtte blir iallefall månedsinntekten langt under minstesatsen for sosialhjelp

Hva er husleien din på, da? Dette hørtes rart ut.

AnonymBruker
Skrevet

husleie på 6000 kr. I følge Husbanken er inntekten for høy, de legger jo til minstefradraget så inntekten blir 200.000 kr, selv om jeg altså har 150.000 kr i året, minstesats aap. skjønner ingen verdens ting av reglene. vet om folk med langt høyere inntekt som får bostøtte

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

husleien min er på 5400 og jeg får heller ikke bostøtte, mistet den for to år siden fordi jeg har for høy inntekt på aap.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har minstesats AAP, husleie på 5000 kr - strøm ikke inkludert, bor alene og får 2600 i måneden i bostøtte.

Skrevet

Hvor mye er minstesats AAP?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet
husleien min er på 5400 og jeg får heller ikke bostøtte, mistet den for to år siden fordi jeg har for høy inntekt på aap.

SKRIVEFEIL! Husleien min er på 4400-uten strøm. Kom borti feil tast.

AnonymBruker
Skrevet

Handler det kun om husleie? Jeg har til sammen 11-12000 (huslån + husleie) i boutgifter, og skal nå over på aap. Husleiedelen av dette er på ca. 3700 (uten strøm, selvfølgelig). Inntekt er i utgangspunktet ca. 400 000. Ingen samboer, to barn å forsørge. Har egentlig ikke orket tanken på å gå mølla i forbindelse med bostøtte, men kanskje det er en sjanse for å få? Kommer i hvertfall til å gå kraftig på trynet nå, økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som heter minstesats AAP, da? AAP er jo 66% av inntekt?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

På nav sine sider står det:

Hva kan du få?

Arbeidsavklaringspengene utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget. Størrelsen på arbeidsavklaringspengene avhenger blant annet av

tidligere inntekt

om du forsørger barn

om du mottar andre folketrygdytelser

om din arbeidsevne ble nedsatt med minst halvparten før du fylte 26 år

yrkesskade eller yrkessykdom

AnonymBruker
Skrevet

På nav sine sider står det:

Hva kan du få?

Arbeidsavklaringspengene utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget. Størrelsen på arbeidsavklaringspengene avhenger blant annet av

tidligere inntekt

om du forsørger barn

om du mottar andre folketrygdytelser

om din arbeidsevne ble nedsatt med minst halvparten før du fylte 26 år

yrkesskade eller yrkessykdom

Hva var dette svar på?

AnonymBruker
Skrevet

Hva var dette svar på?

At det blir minstesats når man ikke har noe tidligere inntektsgrunnlag, eller det har gått for lenge siden man hadde inntekt.

Skrevet

At det blir minstesats når man ikke har noe tidligere inntektsgrunnlag, eller det har gått for lenge siden man hadde inntekt.

...eller hvis man har tjent så lite at de 66% blir mindre enn det som ville vært minstesats.

AnonymBruker
Skrevet

Handler det kun om husleie? Jeg har til sammen 11-12000 (huslån + husleie) i boutgifter, og skal nå over på aap. Husleiedelen av dette er på ca. 3700 (uten strøm, selvfølgelig). Inntekt er i utgangspunktet ca. 400 000. Ingen samboer, to barn å forsørge. Har egentlig ikke orket tanken på å gå mølla i forbindelse med bostøtte, men kanskje det er en sjanse for å få? Kommer i hvertfall til å gå kraftig på trynet nå, økonomisk.

Lurer jeg også på. Legges kun husleie til grunn? Hva med huslån, altså totale boutgifter?

Skrevet (endret)

I så fall vil du ha mulighet til å søke om supplerende sosialhjelp, dersom du ellers har normale utgifter. Nav sosial kan sannsynligvis også hjelpe deg å dobbeltsjekke dette med bostøtte.

Endret av Rayanne
  • Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

det er aldri noe iveien for å søke, det verste du kan få er et nei:)

Skrevet

Send inn klage på vedtaket. Dette kan jo ikke stemme? Kan det være at de har regnet ut bostøtten fra inntekt du hadde i fjor, eller året før? Jeg har også minstesats aap, eier eget hus, så på huslånet betaler jeg 7200,- i mnd. Får nesten 3000 i bostøtte. Selv om jeg får denne bostøtta ligger jeg under sosial norm. Og får dermed hjelp til strøm når regningene blir veldig store.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Send inn klage på vedtaket. Dette kan jo ikke stemme? Kan det være at de har regnet ut bostøtten fra inntekt du hadde i fjor, eller året før? Jeg har også minstesats aap, eier eget hus, så på huslånet betaler jeg 7200,- i mnd. Får nesten 3000 i bostøtte. Selv om jeg får denne bostøtta ligger jeg under sosial norm. Og får dermed hjelp til strøm når regningene blir veldig store.

Litt misunnelig på deg merker jeg, kunne godt tenkt meg eget hus:) Jeg må flytte vekk fra leiligheten min nå fordi jeg ikke har råd til leien, kjempesurt for jeg trives så godt i den og det er vanskelig å finne noe som er billigere enn 4400, og som i tillegg har plass til en aktiv hund og meg. Men ikke så mye å gjøre med det:)Det positive blir jo at jeg får litt mere å rutte med enn 600 kr i uka:D

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...