Gå til innhold

ok å be han hjelpe til litt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og barnefaren er ikke sammen lengre, og barnet bor hos meg. Vi har ingen samværsordning da barnet er såppas lite, og fars bosituasjon gjør at han ikke har mulighet til å ha barnet hjemme hos seg. Når han skal ha samvær med barnet må han altså vær hjemme hos meg, noe som går bra.

I dag hadde jeg en legetime og pappaen skulle passe barnet. Jeg så at bleiebøtta var full og spurte pent om han kunne være grei å tømme den. Da fikk jeg som svar at "nei, det var ikke hans jobb å gjøre mitt husarbeid!".. Jeg sa at barnet er like mye mitt som hans, og det gjelder bæsjen også. Fikk et par sure miner som jeg valgte å overse, også gikk jeg.

Var det feil av meg å spørre om det? Får hele tiden høre at han ikke skal gjøre mitt husarbeid, og jeg er jo enig i det, men er det ok å spørre når det gjelder barnet? Feks å rydde opp etter det når det ligger leker eller klær utover hele stuegulvet, eller om jeg ikke rekker å rydde opp etter et måltid før han kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her styrer og steller du, for at barnet deres skal ha det bra, så gidder han ikke tømme bøtta engan? Nei , han får se til å bli voksen!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg syns det er greit, å han burde gjort det med glede! Må da være fint å kunne hjelpe mammaen til barnet sitt uansett grunn til samlivsbrudd!! :)

Endret av Redbull
Skrevet

Nei, det er klart han bør gjøre sin del, det måtte han jo gjort om han skulle hatt samvær med barnet hos seg selv.

Var bruddet mellom dere problematisk? Det virker som han er litt vanskelig med vilje, synes jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan jeg forvente ang rydding? Jeg skal flytte og har en koffert stående på stua med en del klær som skal gåes igjennom. Denne har barnet klart å åpne og revet ut masse utover gulvet. Dette skjedde før pappaen kom, og jeg fikk ikke ryddet opp før jeg dro.

Ville det vært ok å spørre om han kunne ryddet opp mens jeg var vekke?

Vil ikke være den urimelige exn som krever at han skal gjøre drittjobbene, men samtidig er det mye jobb å være alene med et lite barn..

Skrevet

Jeg synes han iallefall burde hjelpe til med det rotet som skapes i samværstiden hans. Han låner da på sett og vis leiligheten din, og burde da iallefall klare å forlate den i samme stand som den var når han kom.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er klart han bør gjøre sin del, det måtte han jo gjort om han skulle hatt samvær med barnet hos seg selv.

Var bruddet mellom dere problematisk? Det virker som han er litt vanskelig med vilje, synes jeg.

Tja, han er vel litt bitter.. Av og til er han veldig kald og bryr seg ikke om meg, og av og til er alt fint. I morges var han førstnevnte, så godt mulig han bare ville være vanskelig. Prøver å ligge lavt for å ikke irritere han når han er slik, og blir derfor usikker på hva jeg egentlig kan spørre om.

Skrevet

Tja, han er vel litt bitter.. Av og til er han veldig kald og bryr seg ikke om meg, og av og til er alt fint. I morges var han førstnevnte, så godt mulig han bare ville være vanskelig. Prøver å ligge lavt for å ikke irritere han når han er slik, og blir derfor usikker på hva jeg egentlig kan spørre om.

Egentlig synes jeg han burde se det selv. Han bør i hvert fall rydde rotet som oppstår mens han har ansvaret, gjør han det? Du kan kanskje la være å be ham rydde rot som har oppstått mens han ikke er der, det er kanskje det han mener med "ditt husarbeid".

• Liker 1
Skrevet

Hva kan jeg forvente ang rydding? Jeg skal flytte og har en koffert stående på stua med en del klær som skal gåes igjennom. Denne har barnet klart å åpne og revet ut masse utover gulvet. Dette skjedde før pappaen kom, og jeg fikk ikke ryddet opp før jeg dro.

Ville det vært ok å spørre om han kunne ryddet opp mens jeg var vekke?

Vil ikke være den urimelige exn som krever at han skal gjøre drittjobbene, men samtidig er det mye jobb å være alene med et lite barn..

Nei, dette skjedde ikke i hans tid med barnet. Dermed er det ikke hans ansvar å rydde opp dette. Du kan selvsagt spørre, men ikke noe du skal forvente.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å forvente at han skal rydde opp i rot som ikke kommer av hans samvær. Han er der for å ha samvær med barnet, og ikke rydde etter dere (selv om det er slitsomt for deg å være alene). Sånn er livet som aleneforelder rett og slett. Men du kan forvente at far rydder etter rotet som er kommet mens han er der, dvs at du overtar leiligheten i samme stand som du forlot.

Men det er klart, du kan jo spørre, og han kan hjelpe for å være grei, men å forvente? Nei, ikke etter mitt syn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg "velg dine kamper med omhu". Dere har et langt samarbeid foran dere. Faktisk vil dere jo være knyttet til hverandre resten av livet pga felles barn. Derfor ville jeg i din situasjon oversett bagateller og heller tatt opp viktige ting. Det er rom for mange konflikter i et sånt samarbeid hvis ene eller begge er vrange. Jeg tror du kan tjene stort på det i lengda dersom du ikke henger deg opp i småting.

Forklar han pent og rolig (ikke vær anklagende) at du synes dagene er slitsomme, og at du derfor setter pris på det om han kan rydde det han bruker under samvær med barnet.

Hvis han nekter så er han umoden og trassig, men da må du spørre deg om det er verdt å sette igang en krangel over dette?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :) Har aldri bedt han om å rydde opp rot som var der før han kom, bare lurte på om det var ok å be han rydde etter barnet, men ønsker ikke å være urimelig, så kommer ikke til å gjøre det :)

Så, full bleiebøtte er ok å spørre om? Han tømte den altså, og gikk ned med posen og vi spiste lunsj sammen etterpå og hadde en fin tone, så det ble ikke krangel utav det :) Men ble litt usikker på om det var rett av meg når han påpekte at husarbeidet mitt ikke var hans jobb..

Skrevet

Takk for svar! :) Har aldri bedt han om å rydde opp rot som var der før han kom, bare lurte på om det var ok å be han rydde etter barnet, men ønsker ikke å være urimelig, så kommer ikke til å gjøre det :)

Så, full bleiebøtte er ok å spørre om? Han tømte den altså, og gikk ned med posen og vi spiste lunsj sammen etterpå og hadde en fin tone, så det ble ikke krangel utav det :) Men ble litt usikker på om det var rett av meg når han påpekte at husarbeidet mitt ikke var hans jobb..

Som sagt, ikke sett forventninger. Den eneste forventningen du kan og skal ha, er at du skal slippe å rydde opp etter samværet. Men det er selvsagt helt ok å spørre; "kan du gjøre meg en tjeneste? Å tømme bleiebøtta mens jeg er borte?". Sier han nei, så ikke begynn å diskutere det, men om han velger å gjøre det, bør du takke, siden han jo faktisk gjorde deg en tjeneste. =) Da er det også større sannsynlighet for at han vil være villig til å hjelpe deg med noe senere, også, om du skulle få litt knapt med tid. ;)

• Liker 1
Skrevet

Du bør kunne forvente at han rydder opp etter seg og kaster søppel som er forårsaket i hans del av samværet, hjemme hos deg.

Når du vet at han er litt bitter, så er det jo bare å la være å be han om å gjøre tjenester for deg,så slipper du å irritere deg over å få sure svar tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke forvent noe og ikke spør om noe.. vis han at du klarer deg selv. Mye bedre, og vær like blid og velstelt uansett når han kommer...dere skal samarbeide i mange år fremover..

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg og barnefaren er ikke sammen lengre, og barnet bor hos meg. Vi har ingen samværsordning da barnet er såppas lite, og fars bosituasjon gjør at han ikke har mulighet til å ha barnet hjemme hos seg. Når han skal ha samvær med barnet må han altså vær hjemme hos meg, noe som går bra.

I dag hadde jeg en legetime og pappaen skulle passe barnet. Jeg så at bleiebøtta var full og spurte pent om han kunne være grei å tømme den. Da fikk jeg som svar at "nei, det var ikke hans jobb å gjøre mitt husarbeid!".. Jeg sa at barnet er like mye mitt som hans, og det gjelder bæsjen også. Fikk et par sure miner som jeg valgte å overse, også gikk jeg.

Var det feil av meg å spørre om det? Får hele tiden høre at han ikke skal gjøre mitt husarbeid, og jeg er jo enig i det, men er det ok å spørre når det gjelder barnet? Feks å rydde opp etter det når det ligger leker eller klær utover hele stuegulvet, eller om jeg ikke rekker å rydde opp etter et måltid før han kommer?

Ja du har rett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...