Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poster dette her jeg...

Saken er at vi i venneflokken nok en gang opplever at et kjærestepar som er personlig kristne og lever etter egne ord etter "ikke sex før ekteskap".. på en måte forter seg inn i et ekteskap.

Hva mener dere. Er sex den utløsende faktor for mange unge kristne sitt hurtige valg om å gifte seg?

Og hva betyr egentlig "ikke sex før ekteskap" for folk flest? Hva er "ikke sex"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært kristen og følt at det var en synd å ha sex før ekteskap, tror jeg kanskje jeg hadde rushet litt med bryllupet jeg og :gjeiper:

Neida, for å være litt seriøs... Jeg har ingen erfaring med dette da de færreste av vennene mine er dypt kristne, men når det gjelder det siste spørsmålet ditt så tenker jeg at kristne mennesker som lever etter ikke-sex-før-eksteskapet-regelen sikkert mener at sex er alt annet enn kyssing? Klåing er kanskje greit, men ikke særlig lenger enn det.

Men hva vet vel jeg, jeg er ateist og har heldigvis aldri trengt å ta stilling til alt dette. Blir artig å høre hva personlig kristne svarer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst i et kristent miljø, og mange av parene i det miljøet har giftet seg mens de var ganske unge, og hos noen har det gått forbausende fort fra de ble sammen, til de ble forlovet til de ble gift også..

Jeg nok at dette med sex før ekteskapet har litt med dette å gjøre ja =) Selv er jeg lykkelig samboer, og nesten utstøtt (og har flyttet) fra det kristne miljøet.

Skrevet

Nettopp dette som er så underlig synes jeg ja. Vi har flere i bekjentskapskretsen som er personlig kristne og de er så ordentlige i alt de foretar seg (ikke at det er noe galt), men så begynner de med kjærester osv når de vokser til.. og da forter man seg plutselig til å skulle bli gifte..

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg kommer fra en kristen familie selv. Og jeg har tatt valget om at jeg ikke vil gifte meg enda. Mange av de som forlover seg da de var 17 giftet seg da de var 18 - de har det kjempebra, er lykkelige etc. Men jeg har også opplevd heftig krangel og skilsmisser før de fyller 20.

Jeg foretrekker å "prøve varene" før jeg "kjøper dem".

• Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Det er klart en gifter seg etter gjennomsnittlig kortere tid sammen når en har et livssyn som strider mot samboerskap og sex før ekteskapet. (Ønsker en et vanlig samliv, blir en jo nødt til å gifte seg.) Muligheten til å ha sex blir jo dermed en utløsende faktor for å inngå ekteskap. Det er ikke dermed gitt at en gifter seg "for tidlig". Jeg tror ikke unge kristne har mindre intensjoner enn andre om at samlivet skal vare livet ut.

Og hva er "for tidlig", forresten?

Er det for tidlig å ha vært sammen et år? Eller tre?

• Liker 3
Skrevet

Halvparten av dagens ekteskap går i oppløsning uansett, spiller ikke noen rolle om man gifter seg når en er 20 eller 30.

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Tror nok det er mange kristne som gifter seg tidlig i et forhold for å kunne ha sex med god samvittighet, ja... De hjelper ikke akkurat for å senke tallene på skilsmisse statistikken. Synes det er litt dobbeltmoralsk å gifte seg kun for å ha sex - også skille seg noen år etterpå fordi de egentlig ikke var forelsket eller kjente hverandre godt nok som personer. Satt på spissen, selvsagt.

Sier ikke at dette gjelder alle, men legger merke til programmer fra USA og hvordan det er vanlig å gifte seg med sin high school sweetheart i en svært ung alder.

Skrevet

Neida, jeg sier heller ikke at de har mindre intensjoner enn alle andre om at det skal vare livet ut.. Det jeg bare undret på var jo om sex er den utløsende faktoren til at unge kristne i flere sine øyne forter seg med å bli gift i større grad kanskje enn andre. Dette er jo bare sånn vi har opplevd det, ikke sikkert andre opplever det sånn.

Gjest Spinell
Skrevet

Neida, jeg sier heller ikke at de har mindre intensjoner enn alle andre om at det skal vare livet ut.. Det jeg bare undret på var jo om sex er den utløsende faktoren til at unge kristne i flere sine øyne forter seg med å bli gift i større grad kanskje enn andre. Dette er jo bare sånn vi har opplevd det, ikke sikkert andre opplever det sånn.

Ja, men da er det jo ikke bare sexen som er den utløsende faktoren for å gifte seg, men intensjonen om å leve sammen resten av livet. Mange kristne mener jo at ekteskapet med guds velsignelse er en helt sentral ramme for dette samlivet.

Kan noen forresten hoste opp statistikk fra en troverdig kilde, som viser ulikheter i skilsmisserate sammenstilt med religiøs tilhørighet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sånn en som du beskriver. Vi hadde vært sammen i 4 år når vi gifta oss, så føler ikke vi rusha inn i det heller. Men det var veldig naturlig for oss å gifte oss da. Unge kristne pleier ikke være samboere i en evighet før de gifter seg, og det syns jeg er fint. For meg handler det ikke om å "prøvekjøre" lengst mulig før en blir "seriøs", men å være bevisst på hva en går inn i, og at forhold må jobbes med kontinuerlig uansett. Jeg tror ikke at kristne har oftere skillsmisser, så jeg har ingen dårlige følelser ift mitt valg :)

• Liker 3
Skrevet

Ja, men da er det jo ikke bare sexen som er den utløsende faktoren for å gifte seg, men intensjonen om å leve sammen resten av livet. Mange kristne mener jo at ekteskapet med guds velsignelse er en helt sentral ramme for dette samlivet.

Kan noen forresten hoste opp statistikk fra en troverdig kilde, som viser ulikheter i skilsmisserate sammenstilt med religiøs tilhørighet?

:) jeg sa heller ikke at det bare var sex... Kan omformulere litt da: Er det riktig at "å kunne ha" sex i det hele tatt er en faktor for at man skal gifte seg?

Vil gjerne legge til at jeg ikke har noe imot at de gifter seg altså. Det var bare snakking i venneflokken om at nok en gang var det et ungt par (disse nå har vel vært sammen i underkant av et år) som skal gifte seg.

Det er på ingen måte ønske om å støte noen med dette, bare lurte :)

Skrevet

Hadde blitt en interessant dokuserie det, synes jeg. Unge Kristne. Akkurat som Unge Mødre :)

• Liker 11
Skrevet

Ja for unge mødre er jo en kjempeinteressant dokuserie. :ironi:

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes den er artig. Enkel underholdning :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Hehe, neida, men når temaet er kristen moral og verdier ville serien fått litt mer tyngde, og dermed vært interessant :)

• Liker 4
Gjest Spinell
Skrevet

Hadde blitt en interessant dokuserie det, synes jeg. Unge Kristne. Akkurat som Unge Mødre :)

Ha ha! Ser for meg mye kor-sang og vaffelspising! Samt lange blikk sendt mellom den yppige korsolisten og kjekkasen på gitar ;)

• Liker 5
Skrevet

Hehe, neida, men når temaet er kristen moral og verdier ville serien fått litt mer tyngde, og dermed vært interessant :)

Det kan jo være...det som er med mange "kristne" i dag er at de ikke greier å leve helt kristent. Synes mange av de er dobbeltmoralske. Så det kunne kanskje blitt intr.

Skrevet (endret)

Er det ikke litt sånn med "alle" da? At vi helst vil leve et plettfritt liv hvis vi er troende?

Jeg tror nok de fleste unge, kristne eller ikke, faller for fristelsen og ta på seg selv, LENGE før man gifter seg. :sjenert::sjenert::sjenert::rodmer::rodmer::rodmer: Men så synes man det blir for dobbeltmoralsk og kanskje flaut, og ikke vet jeg. Bare at man til slutt konkluderer med at det da er det bedre og bli gift, og ha sex på den måten, enn at man skal føle fordømmelse ved at man masturberer?

Mange unge kristne sliter i hvert fall med denne problemstillingen. Så da er det bedre og ha en åpen debatt om det, ellers ville mange unge (kristne?) ha et ulykkelig sexliv. Selvforakt kan være en tung byrde og bære for noen.

Endret av Skvaldersjura
  • Liker 1
Gjest Mauna Lee
Skrevet

Det kan jo være...det som er med mange "kristne" i dag er at de ikke greier å leve helt kristent. Synes mange av de er dobbeltmoralske. Så det kunne kanskje blitt intr.

Hva vil det si å leve helt kristent da?

Kanskje nettopp en serie om unge kristne kunne ha fått bort litt fordommer blant folk :P Unge kristne er jo like forskjellige de som alle andre mennesker. :-)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...