AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Om det er en kirke man er døpt i, men som man nå ikke lenger sogner til, må man da betale avgiften, eller "tilhører man den nok" da? Bare noe som slo meg...
Gjest Spinell Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Man sokner til kirken der man har adresse (gjelder statskirken/statskirkemedlemmer, altså). Hvis man ønsker å gifte seg i en annen kirke enn denne, er vanlig praksis at man må betale avgift for dette. Det finnes helt sikkert unntak, så man må nok forhøre seg i hvert enkelt tilfelle.
Tralla la Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Vi betalte ikke noe, men jeg tror det varierer fra sted til sted. Om det koster noe tror jeg ikke det er store summen det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Det er store forskjeller i hva det koster, jeg har hørt fra 500-5000 kr. Vi skulle betale 1000 kr ( i samme by, men ikke den ifølge adressen vår vi sognet til), men vi fikk aldri noen regning.
Gjest strykebrett Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 Hvis du vil gifte deg i Nidarosdomen koster det ca 9370kr dersom du ikke bor i nærheten. Det er nok det ene ytterpunktet da, men det varierer nok i pris ja.
topsy Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 her vi bor er det vanlig at hvis en av brudeparet tilhører kirken, altså har bostedsadresse her så er det gratis. hvis ingen er det så tar kirken betalt, men det står ingen ting i brosjyren vi fikk derfra hvor mye. vi tilhører begge kirken vi skal gifte oss i så for vår del blir det gratis :-)
Pebbles Skrevet 31. mai 2011 #7 Skrevet 31. mai 2011 Vi sogner ikke til kirken som vi skal gifte oss i, så jeg rekner med at det blir en liten sum vi må betale. Mener jeg har lest 1900kr en eller annen plass, men er ikke sikker. Men kan være at vi går unna dette også, jeg mener at jeg har lest på kirken (som vi skal gifte oss i) sine nettsider at dette ikke gjalt familie rett opp og ned.. slik jeg tolker det vil det si at siden mamma og pappa sogner til denne kirken kan vi fint bruke den, det samme hadde vært om det var vi som bodde der og mamma og pappa skulle gifte seg (vært gift i 30 år, så den problemstillingen håper jeg at jeg aldri opplever) Presten som vi skal ha, hører ikke til det sognet der vi skal gifte oss, der har presten ferie. Presten som skal vie oss kunne likegodt vært presten som hører til sognet som vi sogner til da vi bor i nabokommunen og prestene går litt på "omgang" siden det er samme prosti. For se om det kommer noe regning, uansett så er ikke det den største utgiften til bryllupet. (Men ser at dette kan være en STOR utgift om det er populære kirker i de største byene, og man ikke sogner til dem)
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #8 Skrevet 2. juni 2011 Vi må betale 5000 kr for å gifte oss i den kirken vi vil, i nabokommunen! Det synes jeg var kjempedyrt, særlig siden det ikke er en spesielt populær kirke, og vi har egen prest. Så i praksis betaler vi for å leie kirken en halvtime, samt organist...
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #9 Skrevet 2. juni 2011 Vi må betale 5000 kr for å gifte oss i den kirken vi vil, i nabokommunen! Det synes jeg var kjempedyrt, særlig siden det ikke er en spesielt populær kirke, og vi har egen prest. Så i praksis betaler vi for å leie kirken en halvtime, samt organist... Og oppvarming, og renhold, og kirketjener. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #10 Skrevet 2. juni 2011 Noen som har giftet seg i Asker kirke og vet hvor mye det koster der?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #11 Skrevet 4. juni 2011 Og oppvarming, og renhold, og kirketjener. Ja, er nok mye oppvarming midt på sommeren...
Gjest Spinell Skrevet 5. juni 2011 #12 Skrevet 5. juni 2011 Ja, er nok mye oppvarming midt på sommeren... Ja, for det er jo bare midt på sommeren man kan gifte seg...
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #13 Skrevet 5. juni 2011 Ja, er nok mye oppvarming midt på sommeren... Ja det er faktisk det. Hverken stein eller trebygg bør stå uoppvarmet ndøgnet rundt på sommeren pga temperaturforskjeller som skaper kondens og fuktproblemer.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #14 Skrevet 5. juni 2011 Noen som har giftet seg i Asker kirke og vet hvor mye det koster der? Jeg bor i Bærum, men hadde lyst til å gifte meg i Asker kike. Jeg mener man måtte ut med ca. 4200-4300 kr, da vi ikke sogner til den kirken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå