Gjest Håkon Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Hei, Jeg og min kone har noen ganger trøbbel hjemme med barna ( 2 Gutter i 11 og 13 alder). De hører ikke på moren alltid, og gjør stort sett dumme ting, og det skjer noen ganger at hun blir så ut av kontroll og drar dem i øret. Jeg vil gjerne vite om noen av dere hadde samme opplevelse slik at dere drar ungen i øret ? Sysnpunkter rundt det ? Endret 2. juni 2011 av Kråkesaks
Sophie-Ann Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Hvis man er nødt til å ty til fysiske grep for å oppdra barna, har man tapt, mener jeg. Jeg ser ingen grunn til å legge en hånd på barna, uansett. Jeg hadde prøvd alt jeg kunne for å unngå dette. For meg virker det som om guttene ikke har respekt for henne, og da må denne respekten gjennvinnes. Hun må være fullstendig konsekvent og du må støtte henne. Nå har ikke jeg gutter, men to jenter, så jeg får vel mitt når de kommer i tenårene.... 2
Gjest Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Jeg og mine brødre ble nå vel titt og stadig dratt i øra når vi var mindre, samme med mine søskenbarn og bekjente.. Og gjett hva? Det er faktisk blitt folk av oss ALLE sammen. Rimelig greie, oppadgående skattebetalere alle som en. Og dette er mitt syns/standpunkt. 6
Gjest gjest Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Jeg og mine brødre ble nå vel titt og stadig dratt i øra når vi var mindre, samme med mine søskenbarn og bekjente.. Og gjett hva? Det er faktisk blitt folk av oss ALLE sammen. Rimelig greie, oppadgående skattebetalere alle som en. Og dette er mitt syns/standpunkt. Var det mor eller far som dro dere i øret ?
Gjest Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Var det mor eller far som dro dere i øret ? Hos oss personlig var det vel mest mor, men far trådde til iblant han også! "Trusler" i hjemmet om "Hvis ikke dere hører etter nå, så blir jeg å røske ørene av dere!" var helt normale Endret 2. juni 2011 av Kråkesaks 2
Gjest Eurodice Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Hvis man er nødt til å ty til fysiske grep for å oppdra barna, har man tapt, mener jeg. Jeg ser ingen grunn til å legge en hånd på barna, uansett. Jeg hadde prøvd alt jeg kunne for å unngå dette. For meg virker det som om guttene ikke har respekt for henne, og da må denne respekten gjennvinnes. Hun må være fullstendig konsekvent og du må støtte henne. Nå har ikke jeg gutter, men to jenter, så jeg får vel mitt når de kommer i tenårene.... Det er noe med at den vet best hvor skoen trykker, som har den på . Det er bra å ha ideelle oppfatninger om oppdragelse så lenge det er teori. Når det kommer til praksis, kan det nok hende at teoriene ikke alltid holder. Endret 31. mai 2011 av Belladonna 4
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 Det er noe med at den vet best hvor skoen trykker, som har den på . Det er bra å ha ideelle oppfatninger om oppdragelse så lenge det er teori. Når det kommer til praksis, kan det nok hende at teoriene ikke alltid holder. De som begynner å bruke vold ( Det er nemlig vold å dra noen i øret) gjør somregle det når de ikke lenger har noen fornuftige argumenter å komme med, eller mangler evne til å sette ord på det de vil. Da er det faktisk den voksne som trenger veiledning i å ordlegge seg og uttrykke seg sånn som hun ønsker, og ikke barna som skal måtte venne seg til å bli røsket i ørene. Hun er ute av kontroll, og det er mishandling hun tyr til. 2
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 Var det mor eller far som dro dere i øret ? Hvorfor har det noen betydning hvilken av foreldrene som røsket barna i øret? Det har faktisk ikke noe å si. det er uansett en falittærklæring fra en forelder når de begynner å tvinge sin vilje igjennom i stedet for å formidle til barna på en forståelig mate hva forelderen trenger av dem ifh til adferdsendring. Man kan snakke rasjonellt med barn, de har en hjerne. Hvordan mener noen at et barn skal vite hva det skulle gjort annelrledes, til glede for mor eller far, når de bare bøe røsket i øret og ikke fikk noen hint til nødvendig endring av adferd? Mener folk i tråden at barn skal endre adferd av frykt for å gjøre noe ukjent som er feil? Eller vil man de skal velge en bestemt adferd fordi de har forstått hva mor ønsker av dem? Hva hadde su syntes hvis din mann begynte å dra deg i øret når han var misfornøyd? Eller dine kollegaer på jobb? Men mot barn er det liksom ikke utilbørlig vold? Det er et fint eksempel det å gi sine barn ,- at man kan dra de som er mindre enn seg og vergeløse i ørene for å få viljen sin, i stedet for å si med ord hva man trenger og hvorfor man trenger det. Folk som drar barn i ørene for å få viljen sin trenger et kurs i å kommunisere sine følelser til omverdenen, og ikke minst til seg selv, så de kan sette ord på hvorfor de vil at barna deres skal ha en bestemt adferd...Uansett hvilket kjønn personen måtte ha. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 Du må jo forklare barna hvorfor du ønsker at de gjør noe, og ikke bare dra dem i ørene. De lærer jo ikke noe av det,- annet enn å bli redd for deg. 1
Gjest Eurodice Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 (endret) De som begynner å bruke vold ( Det er nemlig vold å dra noen i øret) gjør somregle det når de ikke lenger har noen fornuftige argumenter å komme med, eller mangler evne til å sette ord på det de vil. Da er det faktisk den voksne som trenger veiledning i å ordlegge seg og uttrykke seg sånn som hun ønsker, og ikke barna som skal måtte venne seg til å bli røsket i ørene. Hun er ute av kontroll, og det er mishandling hun tyr til. Jeg føler meg ikke truffet, men jeg vil spørre om du har barn selv, om du vet hvor travle dager man kan ha, at barn kan trasse og trenere, vil ikke ditt, vil ikke datt osv., evt. vil ha osv. osv. Hva gjør du om din trassige treåring ikke vil ha yttertøy på seg, ikke lue, ikke støvler. Dere skal ut, det er 30 kuldegrader. Endret 1. juni 2011 av Belladonna 1
Kjetil S. Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Jeg føler meg ikke truffet, men jeg vil spørre om du har barn selv, om du vet hvor travle dager man kan ha, at barn kan trasse og trenere, vil ikke ditt, vil ikke datt osv., evt. vil ha osv. osv. Ojj!! Ante ikke at Belladonna hadde voldelige tendenser!!! Hahhaaaa...!! ;-)))
Gjest Eurodice Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Ojj!! Ante ikke at Belladonna hadde voldelige tendenser!!! Hahhaaaa...!! ;-))) Bare pass deg, du. Hvis vi kom i "nærkamp", kunne du risikere å få blåmerker og neglerisping både her og der . 2
Mille_ Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 Forkastelig å dra barn i øret. Jeg tviler for at Belladonna eller konen til hi hadde syntes det var greit å bli dratt i øret om de gjorde noe galt - vi godtar ikke at voksne blir behandlet slik, og det er en selvfølge ikke å behandle barna sånn heller. Ja, jeg har barn - og jeg greier faktisk å få dem ut med lue og hva det nå er de skal ha på seg, UTEN å ty til vold. Det går an, og man har feilet ganske kraftig som forelder om man må bruke vold i oppdragelsen. Er enig i den over som mente at de som ikke greier å kontrollere seg så pass at de ikke utøver vold mot andre, trenger hjelp til hvordan de skal håndtere konflikter på en voksen måte. 2
Gjest Eurodice Skrevet 1. juni 2011 #14 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Forkastelig å dra barn i øret. Jeg tviler for at Belladonna eller konen til hi hadde syntes det var greit å bli dratt i øret om de gjorde noe galt - vi godtar ikke at voksne blir behandlet slik, og det er en selvfølge ikke å behandle barna sånn heller. Ja, jeg har barn - og jeg greier faktisk å få dem ut med lue og hva det nå er de skal ha på seg, UTEN å ty til vold. Det går an, og man har feilet ganske kraftig som forelder om man må bruke vold i oppdragelsen. Er enig i den over som mente at de som ikke greier å kontrollere seg så pass at de ikke utøver vold mot andre, trenger hjelp til hvordan de skal håndtere konflikter på en voksen måte. Hvorfor hamrer du løs på meg? Leser du noe i mine innlegg som kan indikere at jeg er for bruk av vold? Jeg har aldri lagt hånd på mine barn. Hva jeg har vært utsatt for både som barn og voksen forteller jeg ikke her. Endret 1. juni 2011 av Belladonna
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2011 #15 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Jeg er ikke tilhenger av at barn skal ha litt frykt for mor og far,nei. "Dette er mine forledre som sier de elsker meg og jeg bor hos dem og er fullstendig avhengig av dem, lojal mot de, og har ikke noe annet alternativ til dem. Men egentlig er de kanskje slemme for plutselig drar de meg i ørene. Jeg er nemlig av og til et slemt barn uten at jeg vet helt når og hvorfor." Du får ikke stabil psyke av sånt. Endret 2. juni 2011 av Kråkesaks 2
Tears.of.the.Sun Skrevet 1. juni 2011 #16 Skrevet 1. juni 2011 Fysisk vold mot barn er totalt uakseptert! Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvordan et menneske kan ty til vold mot et barn, uansett årsak. Èn person kan komme helt fint ut av det, mens en annen kanskje får varige mèn av det. Hvorfor ta sjansen? Hadde du likt at kona di drog deg i øret når du ikke tok oppvasken f.eks.? 1
Carrot Skrevet 1. juni 2011 #17 Skrevet 1. juni 2011 Jeg er overbevist om at man ikke behøver gjøre barna vondt for at de skal oppføre seg, det å nå inn og sette seg i respekt kan gjøres uten å påføre dem smerte eller ty til fysisk avstraffelse elelr trusler om represalier. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2011 #18 Skrevet 1. juni 2011 Jeg er overbevist om at man ikke behøver gjøre barna vondt for at de skal oppføre seg, det å nå inn og sette seg i respekt kan gjøres uten å påføre dem smerte eller ty til fysisk avstraffelse elelr trusler om represalier. Jeg tror du vil få langt større respekt (og lojalitet) fra et barn som du aldri har slått til å gjøre noe, men snakket fornuftig med om hva som er nødvendig. Da vil du også få et barn med mye større kapasitet til resten av utfordingene i sitt liv.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2011 #19 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Jeg føler meg ikke truffet, men jeg vil spørre om du har barn selv, om du vet hvor travle dager man kan ha, at barn kan trasse og trenere, vil ikke ditt, vil ikke datt osv., evt. vil ha osv. osv. Hva gjør du om din trassige treåring ikke vil ha yttertøy på seg, ikke lue, ikke støvler. Dere skal ut, det er 30 kuldegrader. Det går faktisk langt raskere å komme seg ut i 30 kuldegrader når ungen div vet hvorfor det trenger å ha på klær. Det tar like lang tid, og med mye bedre resulat for retsen av oppveksten med barnet , å kommunisere hvorfor barn skal gjennomføre en handling, enn å dra dem i ørene uten tydelig budskap annet enn at nå er mamma sur... Jeg vet også at det er nok med å endre tonefall, se barnet i øynene og si tre tydelige ord som er lette å forstå når poden heller et spann med småstein i hodet på lillesøster, så sparer man den krangelen som endte med ørevridning, forgråtte kinn og en hyperstressa mor. Endret 1. juni 2011 av Kråkesaks
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2011 #20 Skrevet 1. juni 2011 Det er noe med at den vet best hvor skoen trykker, som har den på . Det er bra å ha ideelle oppfatninger om oppdragelse så lenge det er teori. Når det kommer til praksis, kan det nok hende at teoriene ikke alltid holder. Teorien om at ørevridning er effektiv til å gjøre barn indrestyrte individer som velger en hensiktsmessig adferd og vet hvorfor dette er best løsning, er i allefall helt på jordet. ...
Anbefalte innlegg