AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #1 Del Skrevet 31. mai 2011 Er nyutdannet, type samf.faglig/hum.fag...og har problemer med å skrive jobbsøknader. Jeg har jo ingen erfaring av noe slag som det kan være aktuelt å vise til. Jeg skriver fraser som at jeg er lærevillig, lett å engasjere, er nøyaktig etc...men det skriver vel alle? Hvor lange bør søknadene være? Fjorten linjer, er det nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #2 Del Skrevet 31. mai 2011 Har du ikke erfaring fra deltidsjobb/sommerjobb eller frivillige organisasjoner? Kan noe du gjorde i studietiden være en nyttig erfaring? Man tar med seg erfaringer fra det meste man gjør i livet, og det kan man trekke frem i jobbsøknader. Du må bare tenke kreativt gjennom alt du har gjort og ta med det som viser at du har (i hvert fall flesteparten av) de relevante egenskapene. Som humanist er det ofte ekstra vanskelig å føle seg kvalifisert til noe som helst, så meld deg på jobbsøkekurs for humanister også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #3 Del Skrevet 31. mai 2011 Har du ikke erfaring fra deltidsjobb/sommerjobb eller frivillige organisasjoner? Kan noe du gjorde i studietiden være en nyttig erfaring? Man tar med seg erfaringer fra det meste man gjør i livet, og det kan man trekke frem i jobbsøknader. Du må bare tenke kreativt gjennom alt du har gjort og ta med det som viser at du har (i hvert fall flesteparten av) de relevante egenskapene. Som humanist er det ofte ekstra vanskelig å føle seg kvalifisert til noe som helst, så meld deg på jobbsøkekurs for humanister også. Joda, jeg får da ned noen linjer...men synes det ser så tynt ut!! En av kvalifikasjonene det spørres etter er "god muntlig og skriftlig fremstillingsevne", og jeg trekker fram at jeg liker å skrive og har satt pris på tida hvor jeg har fått fordype meg i masteroppgaveskrivinga. Ehh..kanskje ikke beste utgangspunkt at jeg trenger hjelp til å skrive jobbsøknad når stillingen etterlyser god skriftlig fremstillingsevne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camya Skrevet 31. mai 2011 #4 Del Skrevet 31. mai 2011 Hvor lange bør søknadene være? Fjorten linjer, er det nok? Det synes jeg høres litt tynt ut, men det kan jo variere. Min siste søknad var på 280 ord, 29 linjer - jeg er da nyutdannet og aldri hatt fast jobb, men har holdt på med studentaktiviteter og andre ting på siden. Tidlig i søknaden understreket jeg den erfaringen jeg mente var mest relevant - dette har ikke nødvendigvis noe å gjøre med stillingen direkte, men du må prøve å vri det slik at det virker fordelaktig (av min arbeidserfaring vil jeg trekke frem blabla). Deretter forklarer jeg hva det dreier seg om, hva jeg har gjort/hatt ansvar for der, hvilke personlige egenskaper stillingen krever, og hvorfor jeg har trivdes der eller likt oppgavene. Vips, har du et avsnitt. Tror det er litt viktig å fortelle hvorfor DU passer til stillingen, ikke bare slenge ut adjektiv og håpe at de trekker samme konklusjon. For eksempel: istedenfor "Jeg er lærevillig og nøyaktig", så kan du si "Det at jeg er lærevillig og nøyaktig tror jeg er svært viktig/nyttig/fordelaktig i en slik stilling" eller "I en slik stilling har jeg fordelen av/kan jeg tilby osv" eller "jeg ser frem til å jobbe med blablabla FORDI". Det er her jeg pleier å repetere de personlige egenskapene som jeg nevnte i forrige avsnitt og prøver å tenke på hva arbeidsgiver kan ha nytte av I TILLEGG til det som står i annonsen. Mot slutten kan du gjerne skrive litt om hva DU leter etter. Da tenker jeg ikke på ting som "god lønn", "et sted der JEG kan lære mye", men ting som kanskje kan få arbeidsgiver til å stoppe opp og tenke "hm, det er jo oss?" (gode/dyktige kolleger, godt arbeidsmiljø etc.) Ellers kan du lese gjennom søknaden din med jevne mellomrom etterhvert som du søker på flere jobber. Som oftest ser du noe som kan kuttes ned på, omformuleres eller utdypes for å gjøre den bedre Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #5 Del Skrevet 31. mai 2011 Joda, jeg får da ned noen linjer...men synes det ser så tynt ut!! En av kvalifikasjonene det spørres etter er "god muntlig og skriftlig fremstillingsevne", og jeg trekker fram at jeg liker å skrive og har satt pris på tida hvor jeg har fått fordype meg i masteroppgaveskrivinga. Ehh..kanskje ikke beste utgangspunkt at jeg trenger hjelp til å skrive jobbsøknad når stillingen etterlyser god skriftlig fremstillingsevne Kan hende du skal lese noen jobbsøknadstips, ja, for det er ikke om og gjøre å svare på hvert av punktene de lister opp. "God skriftlig og muntlig fremstillingsevne" står det i nesten alle utlysninger, og det vanlige er å gjøre seg flid med språket i søknaden og tenke litt over hvordan du ordlegger deg i intervjuet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #6 Del Skrevet 31. mai 2011 TS her. Takk for svar! Camya: mange gode tips, skal ta til meg det. Har jo lest på sånne jobbsøkerguider etc, men synes du eksemplifiserte det bedre enn mange andre Søknaden jeg sendte av gårde ble på 20 linjer (i ren "søketekst", naturligvis, i tillegg kom jo alt det formelle), men ser at jeg lett kan skrive litt mer på neste jeg sender ut. En liten ting til: dersom det er kvalifikasjoner i søkerteksten som jeg ikke har - bør jeg nevne det i søknaden? Skrive at jeg ikke har det, men at det kan veies opp av noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå