AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Jeg har fått 30 000,- i gave. Jeg har lyst til å bruke pengene til noe som ikke taper seg i verdi. Jeg har boliglån men kan ikke bruke pengene til å nedbetale lånet. Noen som har ideer på hva skal jeg gjøre med dem?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Høyrentekonto? Fond? Hvor langsiktig vil du spare?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Høyrentekonto i banken Det meste annet har enten risiko for tap eller er rent tap.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Enten høyrentekonto (Ya Bank) eller aksjer som er mer eller mindre safe, som Norsk Hydro, Statoil, DNB NOR.
Genesis Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 sett det i aksjefond! Skagenfondene går veldig bra om dagen, og der finner du noe som passer uansett hvilken risikoprofil du ønsker. Kan nesten garantere at det gir bedre avkastning enn høyrentekonto. Porteføljene er veldig diversifiserte, noe som gjør at risikoen er meget lav i forhold til å kjøpe enkeltaksjer.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 Fond er ikke nødvendigvis så lurt da forvalterne ofte gjør dårlige handler, og i tillegg tar seg godt betalt for det. Burde være slik at dersom fondet ikke oppnår en viss avkastning, så får bare forvalteren "til smør på skiva". Men da skal det også sies at det er risky å investere på egenhånd. Derfor jeg anbefalte relativt trygge aksjer, som i tillegg har fått seg en knekk (korreksjon?) og heller er på vei opp enn ned. Det er mitt stalltips. Hvis man kjøper en av de tre nevnte aksjene nå, føler jeg meg trygg på at man kan oppnå 10 % hvis man selger seg ut i tide. Og skulle det gå "galt", så kan man bare sitte med dem i noen få år, da skal det mye til, som en stor finanskrise, og fortsatt oppnå bedre avkastning enn man ville fått i banken. Men verdensøkonomien er jo ganske uforutsigbar, med alle de ekstremt inkompetente menneskene som styrer i enkelte land.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #7 Skrevet 31. mai 2011 Haha, en setning som var helt på viddene: Og skulle det gå "galt", så kan man bare sitte med dem i noen få år, da skal det mye til, som en stor finanskrise, for at man ikke skal oppnå bedre avkastning enn man ville fått i banken.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #8 Skrevet 31. mai 2011 Uff, jeg har ikke peiling på fond og slikt. Har prøvd noen ganger men føler meg lurt trill rundt av disse "rådgiverne". Finnes det andre ting å bruke penger på? Jeg er feks veldig interessert i kunst og design, men kan ikke så mye om de rette navnene.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #9 Skrevet 31. mai 2011 Hvorfor kan du ikke bruke dem til lånet? Jeg vil vel at nedbetaling av lånet er den beste investeringen. 2
Genesis Skrevet 31. mai 2011 #10 Skrevet 31. mai 2011 Fond er ikke nødvendigvis så lurt da forvalterne ofte gjør dårlige handler, og i tillegg tar seg godt betalt for det. Burde være slik at dersom fondet ikke oppnår en viss avkastning, så får bare forvalteren "til smør på skiva". Men da skal det også sies at det er risky å investere på egenhånd. Derfor jeg anbefalte relativt trygge aksjer, som i tillegg har fått seg en knekk (korreksjon?) og heller er på vei opp enn ned. Det er mitt stalltips. Hvis man kjøper en av de tre nevnte aksjene nå, føler jeg meg trygg på at man kan oppnå 10 % hvis man selger seg ut i tide. Og skulle det gå "galt", så kan man bare sitte med dem i noen få år, da skal det mye til, som en stor finanskrise, og fortsatt oppnå bedre avkastning enn man ville fått i banken. Men verdensøkonomien er jo ganske uforutsigbar, med alle de ekstremt inkompetente menneskene som styrer i enkelte land. De fleste fond er passivt forvaltede, og det gjennomføres sjelden store handler. Nå skal det sies at det er ikke fryktelig mye kunnskap om aksjer du trenger for å kunne sette sammen en god portefølje på egenhånd. Da slipper du også gebyrene. Som du nevner er det gunstigste å kjøpe "gode selskaper på dårlige nyheter". gammelt jungelord i finansmarkedene
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #11 Skrevet 31. mai 2011 Hvorfor kan du ikke bruke dem til lånet? Jeg vil vel at nedbetaling av lånet er den beste investeringen. Helt enig, men han jeg deler hus med vil at vi skal ha 50/50 % i det. Og jeg er ikke interessert i å bruke arven til forbruksvarer.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #12 Skrevet 31. mai 2011 Uff, jeg har ikke peiling på fond og slikt. Har prøvd noen ganger men føler meg lurt trill rundt av disse "rådgiverne". Finnes det andre ting å bruke penger på? Jeg er feks veldig interessert i kunst og design, men kan ikke så mye om de rette navnene. Hva med møbler? Det finnes mange enkeltmøbler i den prisklassen som ikke vil falle i verdi. Kikk for eksempel på Klassik, så får du et inntrykk av hva som er der ute. Men du må selvsagt lese deg litt opp og ikke minst se etter ting du liker. Liten vits i å ha en sofa som holder verdien hvis du ikke tåler synet av det.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #13 Skrevet 31. mai 2011 Du kan kjøpe et brukt kvalitetsur. En klassisk Rolex holder seg godt i verdi, og noen modeller stiger etterhvert. Se litt på forumet tidssonen.no og sørg for å kjpe av en bra forhandler, for eksempel briljantwatches.com, så du er sikker på å ikke bli lurt. Denne Submarineren blandt annet er veldig fin.
Envy Skrevet 31. mai 2011 #14 Skrevet 31. mai 2011 Høyrentekonto er nok det lureste. Selv om du har lyst til å kjøpe noe "gøy" nå, kommer det garantert til å komme en dag hvor du sukker og ønsker at du hadde spart de pengene.
Gjest Spinell Skrevet 31. mai 2011 #15 Skrevet 31. mai 2011 Helt enig, men han jeg deler hus med vil at vi skal ha 50/50 % i det. Og jeg er ikke interessert i å bruke arven til forbruksvarer. Vi eier huset vårt 50/50, og har lånet sammen, men han hadde mer egenkapital enn meg. Vi har rett og slett en skriftlig avtale på at jeg tar over all betaling av lånet den dagen det kun er differansen som gjenstår. Fordel for begge => kortere nedbetalingstid, mindre renter å betale.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #16 Skrevet 31. mai 2011 Jeg vil advare mot å investere i kunst uten å ha erfaring med verken kunst i seg selv og ikke minst kunst som investerings objekt. For 'hvermansen' så er IKKE kunst noe å satse på, da det krever spesiell kunnskap og erfaring for å lykkes 1
Gjest Lille-pus Skrevet 31. mai 2011 #17 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Høyrentekonto er nok det lureste. Selv om du har lyst til å kjøpe noe "gøy" nå, kommer det garantert til å komme en dag hvor du sukker og ønsker at du hadde spart de pengene. Signerer Summen er for liten til å få den store avkastningen, samt at ethvert objekt i denne prisklassen som kun kjøpes utifra en forventet økning i omsetningsverdi (kunst e.l.) vil være svært utsatt for markedssvingninger. denne summen har det aller best på en høyrentekonto. Forhandle litt med banken din og se om du ikke kan få til en løsning hvor du får tilnærmest samme betingelser som gis for litt større beløp med bindingstid Endret 31. mai 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #18 Skrevet 31. mai 2011 Gjør litt av begge deler Sett inn mesteparten på høyrentekonto, men unn deg kanskje å kjøpe noen virkelige fine smykker, som kan gå i arv om noen generasjoner
Mynona Skrevet 31. mai 2011 #20 Skrevet 31. mai 2011 Jeg ville brukt de på reise. Det ser ikke jeg på som forbruksvarer, men selv om det ikke stiger i verdi i penger, så har alle mine reiser en stor verdi i minnene og opplevelsene. Evt. høyrente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå