LilleLola Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Jeg er en jente på 18 som har litt lyst til å begynne å trene igjen. Trente kampsport i 5-7 klasse, og trente vel 6 måneder på treningssenter i 9. klasse. Måtte slutte fordi jeg fikk problemer med ryggen etter feiltrening, da jeg ikke visste den ene foten min var 0,6 cm lenger enn den andre, noe som førte til skjeiv belastning. Har etter det slitt med vond rygg, hofter og nakke i de periodene jeg har prøvd å begynne å trene igjen. En joggetur på 30 min gjorde en gang at jeg haltet i en uke, selv om det ikke gjorde vondt mens jeg holdt på. Og ja, jeg bruker innleggssåle i skoen. Dette har gjort at jeg ikke tør begynne trene, føler uansett hva jeg prøver får jeg vondt. (sykler til jobb da, men lengre sykkelturer får jeg vondt i hofta av.) Men i tillegg til dette sliter jeg med lite energi. Spiser frokost, 3 doble grove brødskiver, lunsj på jobb, 3-4 doble grove brødskiver, middag, stor porsjon, gjerne 2, og av og til kvelds, kommer an på hvor sent vi har middag. Tar jerntabletter hver morgen, drikker mye vann, men likevel når jeg kommer hjem fra jobb kan jeg besvime hvis jeg prøver å ta oppvasken. Har liksom ikke så mye energi at jeg springer rett inn i treningstøyet og legger ut på joggetur.. Kan nevne at jeg er 172 cm og veier 60-64 kg.(varierer) Kan også si at skjelettet mitt knekker veeeldig mye, må knekke ryggen flere ganger til dagen,og knekker nakken ca 1 gang i timen. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få mer energi i hverdagen? Og kanskje noen treningsmåter som ikke belaster rygg, hofte eller nakke? Kan nevne noen treningsmetoder som ikke har fungert: - jogging - pilates - aerobic - tredemølle - diverse maskiner på treningsstudio - sit-ups (får vondt i ryggen, lager ekkel knekkelyd) - armhevinger (for svak:P) - knebøy
Supraspinatus Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Jeg er en jente på 18 som har litt lyst til å begynne å trene igjen. Trente kampsport i 5-7 klasse, og trente vel 6 måneder på treningssenter i 9. klasse. Måtte slutte fordi jeg fikk problemer med ryggen etter feiltrening, da jeg ikke visste den ene foten min var 0,6 cm lenger enn den andre, noe som førte til skjeiv belastning. Har etter det slitt med vond rygg, hofter og nakke i de periodene jeg har prøvd å begynne å trene igjen. En joggetur på 30 min gjorde en gang at jeg haltet i en uke, selv om det ikke gjorde vondt mens jeg holdt på. Og ja, jeg bruker innleggssåle i skoen. Dette har gjort at jeg ikke tør begynne trene, føler uansett hva jeg prøver får jeg vondt. (sykler til jobb da, men lengre sykkelturer får jeg vondt i hofta av.) Men i tillegg til dette sliter jeg med lite energi. Spiser frokost, 3 doble grove brødskiver, lunsj på jobb, 3-4 doble grove brødskiver, middag, stor porsjon, gjerne 2, og av og til kvelds, kommer an på hvor sent vi har middag. Tar jerntabletter hver morgen, drikker mye vann, men likevel når jeg kommer hjem fra jobb kan jeg besvime hvis jeg prøver å ta oppvasken. Har liksom ikke så mye energi at jeg springer rett inn i treningstøyet og legger ut på joggetur.. Kan nevne at jeg er 172 cm og veier 60-64 kg.(varierer) Kan også si at skjelettet mitt knekker veeeldig mye, må knekke ryggen flere ganger til dagen,og knekker nakken ca 1 gang i timen. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få mer energi i hverdagen? Og kanskje noen treningsmåter som ikke belaster rygg, hofte eller nakke? Kan nevne noen treningsmetoder som ikke har fungert: - jogging - pilates - aerobic - tredemølle - diverse maskiner på treningsstudio - sit-ups (får vondt i ryggen, lager ekkel knekkelyd) - armhevinger (for svak:P) - knebøy Har du fått påvist problemer med regulering av blodsukker? Kroppen regulerer dette helt selv dersom du er frisk og det er ingen grunn til panikk dersom du hører noen skrike at insulin er farlig. Går også ut i fra at du har fått påvist anemi siden du går på jerntabletter. Det kan være farlig å ta dem hvis du ikke har det. "Knekking" som du kaller det er luftbobler i leddvæsken som popper ut. Det er ikke farlig, men knekking fører til en viss avhengighet på den måten at du føler du hele tiden må "knekkes opp" for å fungere. Dersom du kan "knekke" et ledd mange ganger etterhverandre så kan det være andre ting enn disse luftboblene. Dersom det er vondt bør du oppsøke lege. Du får vondt i hoften av å sykle, er du sikker på at du sitter riktig? Du har også listet opp mye du har prøvd men ikke lykkes med. Kanskje du burde ta kontakt med en fysioterapeut slik at du får et treningsprogram tilpasset de problemene du har? Kan det også være at disse problemene skyldes andre årsaker enn strengt fysiske plager? Føler du deg stresset? Har du for mye arbeid? Det er normalt å være sliten etter jobb. Jeg vet selv at hvis jeg bare går hjem og setter meg ned så blir jeg slapp som en død fisk. Jeg må gå rett på trening, eller starte med middag/oppvask straks.
Dragonfly84 Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Å gå til fysioterapeut er nok lurest Da slipper du å begynne med noe du bare blir skadet av! De kan hjelpe deg med å sette opp et treningsprogram som passer for deg og som styrker musklene dine slik at du slipper fremtidige skader Når det gjelder treningsformer skal jo svømming være veldig bra, fordi man får mindre belastning på ledd osv i vann. Selv får jeg vondt i knærne av det, så det er tydeligvis mulig å gjøre det feil også. Det er nok best å prate med en fysio, slik at du slipper skuffelsen hvis du skulle få treningsskader.
LilleLola Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2011 Takk for svar:) Har ikke fått noe påvist hos lege, utenom at jeg har lav blodprosent som gir lavt blodsukker. Den var vel 11 sist jeg sjekket. Tror det kan være noe hormonelt som ødelegger blodsukkeret mitt, for når jeg var på det verste på ungdomsskolen var jeg så dårlig at jeg var hjemme 1 gang i uka. Ble da satt på p-piller av legen, og ble bedre etter noen uker. Merker det nå hvis jeg går en uke for lenge uten piller blir jeg helt elendig, så det er nok noe med hormonene vil jeg tro.. Har aldri fått sjekket ordentlig opp i det, men tatt utallige blodprøver gjennom årene. Hver gang jeg går til legen får jeg bare beskjed om å ta jerntabletter. Er ikke jobben som sliter meg ut nei, og er ikke så lett å bare begynne rett på oppvasken når den ofte får meg til å svimle, jeg har heldigvis besvimt mange ganger så vet når jeg må ta det med ro. Når det gjelder fysioterapeut så har jeg ikke vært der, nei. Har vært hos kiropraktoren mange ganger, har spurt etter treningstips der, men de var ikke mye til hjelp, sa bare jeg måtte prøve meg fram. Noe jeg har gjort.. Funket ikke. Har ikke allverdens med penger heller, så ville jo helst unngå å måtte gå til fysio, regner med det er like dyrt som kiropraktor. Svømming er nok god trening det ja, men det er bare 1 basseng her i byen, og jeg har veldig rare arbeidstider så hadde vært greit å kunne trene uten å måtte tenke på åpningstider. Altså hjemmetrening.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 Styrketrening er sunt for skjelletet, musklene, sener, hjerte&karsystem osv, og hører hjemme i ethvert treningsprogram. At du er for svak til å gjøre pushups og ikke liker situps er ingen grunn til å gi opp styrketrening. Det finnes ørten andre øvelser man kan gjøre, og situps er i grunn ingen god øvelse uansett. For å trene magemusklene (og ryggen) kan du gjøre planken, som er en stabiliseringsøvelse som styrker hele kjernemusklaturen. GOogle det dersom du ikke vet hvordan den utføres. Du bør også gjøre styrkeøvelser for alle de andre viktige muskelgruppene i kroppen, som knebøy, markløft, benkpress, militærpress, osv. Finnes mange nybegynnerprogram rundt omkring på nettet. Hva kardio angår kan kanskje svømming være noe? Vil tro lengdeforskjeller/skjevheter i kroppen spiller mindre rolle når man er i vannet, og dessuten er det super trening som går på nesten alle musklene i kroppen i tillegg til å være god kondisjonstrening. Når det gjelder blodsukkeret er det mulig du spiser for mye raske karbohydrater. Dette har uheldig effekt på blodsukkeret. Forsøk å bytte ut noen av brødskivene med andre ting, f.eks avcado, nøtter, egg osv, og bytt ut resten med grove knekkebrød. Styr unna hvit ris, brød, lys pasta, sukker osv. Jeg hadde forøvrig funnet meg en ny lege, og bedt om en grundig helsjekk.
Supraspinatus Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Takk for svar:) Har ikke fått noe påvist hos lege, utenom at jeg har lav blodprosent som gir lavt blodsukker. Den var vel 11 sist jeg sjekket. Tror det kan være noe hormonelt som ødelegger blodsukkeret mitt, for når jeg var på det verste på ungdomsskolen var jeg så dårlig at jeg var hjemme 1 gang i uka. Ble da satt på p-piller av legen, og ble bedre etter noen uker. Merker det nå hvis jeg går en uke for lenge uten piller blir jeg helt elendig, så det er nok noe med hormonene vil jeg tro.. Har aldri fått sjekket ordentlig opp i det, men tatt utallige blodprøver gjennom årene. Hver gang jeg går til legen får jeg bare beskjed om å ta jerntabletter. Er ikke jobben som sliter meg ut nei, og er ikke så lett å bare begynne rett på oppvasken når den ofte får meg til å svimle, jeg har heldigvis besvimt mange ganger så vet når jeg må ta det med ro. Når det gjelder fysioterapeut så har jeg ikke vært der, nei. Har vært hos kiropraktoren mange ganger, har spurt etter treningstips der, men de var ikke mye til hjelp, sa bare jeg måtte prøve meg fram. Noe jeg har gjort.. Funket ikke. Har ikke allverdens med penger heller, så ville jo helst unngå å måtte gå til fysio, regner med det er like dyrt som kiropraktor. Svømming er nok god trening det ja, men det er bare 1 basseng her i byen, og jeg har veldig rare arbeidstider så hadde vært greit å kunne trene uten å måtte tenke på åpningstider. Altså hjemmetrening. Fysioterapi og kiropraktikk er ganske forskjellig selv om det på mange måter er likt. De har et litt forskjellig syn på hvordan man skal behandle. Fysioterapi handler veldig mye om egenbehandling. At du skal trene deg opp selv med veiledning. Dette koster fysioterapi: http://www.fysio.no/PRIVAT-PRAKSIS/Om-takster-og-takstbruk/Egenandelsplakaten-fra-01.07.2010 Du snakker om svimmelhet og hormonforstyrrelser. Dette er utenfor hva du kan regne med å få gode svar på her. Du bør kontakte fastlegen din, ev som AB over skriver, bytte fastlege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå