AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 Vet ikke helt hva vi skal gjøre til neste år, da skal datteren våres konfimeres. Men hun driver på med dansing på ganske høyt nivå, så hele hennes fritid går til dans og lekser, den lille ekstra tiden hun da har igjen går til venner, og det er ofte ikke mye tid det er. Vi er ikke spesielt kristne, her synes vi vel heller det er mer spennende og lese om forskjellige religioner. Så jeg tenker jo også att hun må jo faktisk ikke konfirmeres. Men det blir kanskje veldig sårt da tiden kommer, og alle venner konfirmeres og får mange fine gaver. Og sefølgelig kommer jeg og faren hennes til å markere det, og gi henne gave. Men det er jo ikke noe vi kan kreve av noen andre. Så lurer på om det er noen som har vært i lignende situasjon, og hvordan valgte dere og løse det?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 De har jo undervisninga i skoletiden? Har de begynt med det nå? Til TS så er det jo ikke dere som skal velge dette, men datteren. Men hva de gjør hvis man ikke kan når undervisningen er, vet jeg ikke. Skulle tro det var løsninger for sånt, det kan jo ikke være første gang den problemstillingen kommer opp. Men jeg vet ikke. I min tid var det en fast dag i uken, kunne man ikke da så ble man ikke konfirmert. 4
Redbull Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Har de begynt med det nå? er 10 år siden jeg var konfirmant, å de hadde det da. Bror min ble konfirmert i år og de hadde det også i skoletiden..
Gjest imli Skrevet 30. mai 2011 #5 Skrevet 30. mai 2011 Konfirmasjonsundervisning er vel framleis på ettermiddagar? Ho må nesten velgje, då. Dansing eller konfirmasjonsundervisning. Så enkelt og så vanskeleg 10
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #6 Skrevet 30. mai 2011 Tror hun kan være borte opptil 3 ganger før man ikke blir konfirmert. Da er det jo ikke så mange ganger igjen, hun kan jo bare bli konfirmert en gang i livet.. så er det virkelig så ille å ikke danse de få timene i perioden undervisninga foregår? Om hun ikke er kristen vil hun kanskje bli konfirmert borgerlig? Synes dere kan se på andre løsninger slik at hun får til begge deler. 2
Gjest imli Skrevet 30. mai 2011 #7 Skrevet 30. mai 2011 er 10 år siden jeg var konfirmant, å de hadde det da. Bror min ble konfirmert i år og de hadde det også i skoletiden.. Det kan eg ikkje tru er vanleg, har aldri høyrt om det før. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #8 Skrevet 30. mai 2011 Tror hun kan være borte opptil 3 ganger før man ikke blir konfirmert. Da er det jo ikke så mange ganger igjen, hun kan jo bare bli konfirmert en gang i livet.. Man kan vel konfirmere seg på et senere tidspunkt?
Spoven Skrevet 30. mai 2011 #9 Skrevet 30. mai 2011 Er det ikke sånn at skolen ikke har lov til å drive med forkynning, derfor er konfirmasjonsundervisningen tatt ut av skoletiden? Her har iallefall undervisningen foregått utenom skoletid. 5
Sota Skrevet 30. mai 2011 #10 Skrevet 30. mai 2011 Vi hadde alternativet om en ukes konf-leir i sommerferien med konf på høsten i stedet for en gang i uka m konf på våren. Synes dette er noe datteren din må komme frem til selv, hva hun vil prioritere av venner, dans og konf. Vi later jo som om konfirmasjonen er en overgang til voksenlivet. 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #11 Skrevet 30. mai 2011 Nei, konfirmasjonsundervisning er selvsagt ikke i skoletiden. Det er jo noe helt frivillig. Som regel er det snakk om oppmøte en ettermiddag annenhver uke, har man ikke tid til det, får man la være å konfirmere seg. 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #12 Skrevet 30. mai 2011 Man kan vel konfirmere seg på et senere tidspunkt? Det visste jeg faktisk ikke. Men om hun vil konfirmere seg, kan hun ikke øve mer utenom faste treninger etc eller går ikke det? Det er jo litt synd å gå glipp av da 1
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2011 #13 Skrevet 30. mai 2011 jeg er konfirmant i år. vi hadde humanetisk konfirmasjon og vi hadde undervisningen etter skole tid og den var fra 6 til 8. også møtene var ca annenhver uke. Men det var faktisk ikke så ofte engang. Møtene gikk over sju kvelder. så Dette med din datter burde ikke blitt noe kjeempe stort problem. hun kommer til å angre om hun eller du velger at hun ikke skal konfirmeres. 1
Spoven Skrevet 30. mai 2011 #14 Skrevet 30. mai 2011 Nei, konfirmasjonsundervisning er selvsagt ikke i skoletiden. Det er jo noe helt frivillig. Som regel er det snakk om oppmøte en ettermiddag annenhver uke, har man ikke tid til det, får man la være å konfirmere seg. Her har det vært en time i uka, i tillegg til en kveld i mnd. Pluss en helg på konfirmasjonsleir, og overværing av minst 8 gudstjenester ila året.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #15 Skrevet 30. mai 2011 Det visste jeg faktisk ikke. Men om hun vil konfirmere seg, kan hun ikke øve mer utenom faste treninger etc eller går ikke det? Det er jo litt synd å gå glipp av da Dere må nesten bare spørre presten eller noen andre som vet hvordan man organiserer det der dere bor. Det burde jo egentlig være mulig å konfirmeres som "privatist" eller noe. 1
Fluffe Skrevet 30. mai 2011 #16 Skrevet 30. mai 2011 Vis hun virkelig vil komfemeres må hun droppe fritidsaktiviteter den tiden. 4
Anglofil Skrevet 30. mai 2011 #17 Skrevet 30. mai 2011 Da jeg skulle konfirmeres drev også jeg idrett på ganske høyt nivå, trente 15-20 timer i uka i tillegg til konkurranser og diverse. Jeg valgte å droppe treninga den ene dagen det var i uka, og jeg er glad for det i dag. Jeg fikk konfirmere meg sammen med vennnene mine og jeg hadde også en fin tid. Mvh Yvonne 6
Windsor Skrevet 30. mai 2011 #18 Skrevet 30. mai 2011 Jeg synes ærlig talt dette ikke er noe vesentlig problem. For hun må jo faktisk prioritere. Velkommen til den voksne verden, man kan ikke rekke alt og man må velge. Hadde denne konfirmasjonen faktisk vært viktig for henne så hadde hun hatt tid. Tror du oppriktig på Gud så har du tid til ham. Selv er jeg ikke noe glad i konfirmasjonen. Greit nok, jeg forstår det som et religiøst rituale for kristne, men det ungdommen bryr seg om er jo hvor mye penger de får. Jeg synes det står langt mer respekt av et bevisst prioriteringsvalg fremfor at man følger saueflokken til konfirmasjon bare fordi at "sånn er det liksom". Er man ikke kristen er det null poeng i konfirmasjon! 13
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #19 Skrevet 30. mai 2011 Det er virkelig ikke mye undervisning. Det finnes grenser for hvor høyt nivå en konfirmant kan være på innenfor dans, og hun kan garantert ofre 1,5 time annenhver uke i en kort periode (+ at man kan være borte noen ganger) til konfirmasjonsundervisning hvis hun selv ønsker dette. Jeg konfirmerte meg med Norges beste langrennsløper i sin årsklasse på den tiden samt ei som lå i Norgestoppen i friidrett, de klarte fint å møte opp. Sosialt er det også, hun har vel noen venner som skal konfirmere seg også? 3
Sulosi Skrevet 30. mai 2011 #20 Skrevet 30. mai 2011 Jeg har netopp meldt opp mitt barn til konf nå. Undervisningen går like etter skoletid og varer en halv time. Vi kunne velge mellom tre dager i uka og de skal bare gå annehver uke. Hun må prioritere om hun vil ha konfirmasjon eller ikke. Og i tilfelle så må hun også sette av tid til det. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå