Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I løpet av en periode på tre måneder har jeg nå blitt stoppet av politiet på gata to ganger. Den første gangen av to sivile politimenn som kom gående bakfra og lurte på hva jeg skulle. Jeg svarte som sant var at jeg hadde vært på butikken og skulle hjem, og de ville da ransake meg. Jeg har ingen ting å skjule, og gikk med på ransakingen. Etterpå fikk jeg gå.

Andre gangen ble jeg kjørt forbi av uniformert politi (jeg syklet) og de stoppet opp og kjørte tilbake til meg. Igjen lurte de på hva jeg skulle, og jeg svarte igjen at jeg skulle hjem. Enda en gang skulle de ransake meg. Dette gjorde de igjen uten å finne noe (hva skulle de egentlig finne?) og jeg fikk gå.

Jeg synes ikke noe om å bli kriminalisert på denne måten, og googlet derfor "ransakelse" da jeg kom hjem. Kom fram til denne linken.

Kan så noen hjelpe meg å tolke det som står i linken? Har politiet lov til å plukke tilfeldige personer på gata for å ransake de?

Bare for å ha det sagt, så er jeg ei ung jente på 26 år, ser "helt normal" ut og kler meg som jenter flest på min alder, altså stikker jeg meg ikke ut på noen som helst måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står i klartekst i linken din at de ikke har lov til det. Det som står i linken er ferdig tolket lovtekst.

Nei, de kan ikke plukke ut tilfeldige mennesker for å ransake dem, de skal ha skjellig grunn til mistanke, og handlingen du er mistenkt for skal ha en strafferamme som medfører fengsling. De skal også ha grunn til å anta at du bærer bevis eller ting som kan beslaglegges.

Du er i din fulle rett til å motsette deg ransaking, så lenge du ikke vet hvorfor de vil gjøre det.

Gjest hogwash
Skrevet

Du er i din fulle rett til å motsette deg ransaking, så lenge du ikke vet hvorfor de vil gjøre det.

En kamerat av meg gjorde det i Bergen, han fikk høre at å motsette seg ransakelse ga skjellig grunn til mistanke...

For ordens skyld, ransakelsen ble gjennomført og ingenting ble funnet :)

Gjest Spinell
Skrevet

Uten at det er til noen unnskyldning, men kan det være at du likner på en kjenning av politiet? (Eller er du kanskje en kjenning av politiet? Det sier du jo faktisk ingen ting om.)

• Liker 1
Gjest Anjelika
Skrevet

Veldig sært!

Kanskje du ligner på en såkalt kjenning av politiet?

De stopper vel ikke folk helt tilfeldig, enten har de fått en melding fra sivilpoliti om at du har bedrevet noe snusk et sted (eller sett det selv og fulgt etter) eller så stopper de folk de vet pleier å bedrive nasking og diverse på daglig basis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...