Gå til innhold

Styrketrening og vektoppgang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

For 2 mnd siden begynte jeg med styrketrening og elipsemaskin, hadde da vært inaktiv i noen mnd (vi snakker skikkelig lat).

Trener et stykeprogram for de store muskelgruppene, foreløpig hele kroppen. Og går 20 til 40 minutt på elipsemaskin i tillegg. Går også tur på 1 time en til to ganger i uka, samt går/sykler til og fra jobb (2 km).

I tillegg har jeg blitt mer bevist på hva jeg spiser. Har begynt med frokost (2 knekkebrød med smøreost og magert kjøttpålegg), åt ikke frokost før. Åt jeg jo på morgenen var det en sjokolade og et glass jus. Til lunsj spiser jeg nå et par knekkebrød med smøreost (lett), magert kjøttpålegg og et egg eller en jogurt. Mellommåltid med en frukt. Så middag hvor jeg har endelig lært meg at jeg ikke trenger å spise meg stappmett (før åt jeg såpass at jeg ikke kunne bevege meg fra sofaen på en halvtime). Middagen er magert kjøtt, begrenser chips, pasta, ris etc og grønnsaker. Steker uten fett så langt jeg får det til. Ev en skje hjemmelaget dressing av rømmekolle/jogurt. Om jeg spiser kvelds er det et knekkebrød, ev med egg og grønnsaker. Frukt noen ganger. Skal vi kose oss tar jeg to brødskiver med masse grønt og kjøttpålegg. Godteri en dag i helgen og saftis dersom det er sol (noe det ikke er ofte på disse kanter). Har blitt flink til å drikke vann også.

Likevel viser vekta 2 kg mer nå enn da jeg startet? Så jeg lurer på hva jeg gjør feil? Kjenner motivasjonen ble litt ødelagt av den turen på vekta.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert fordi du har fått muskler pga styrketreningen. Det er helt vanlig og muskler veier jo mer en fett.

Skrevet

Muskler veier mer enn fett. Ikke stol helt og holdent på vekta, den viser riktig men du blir veid på feil måte. Kroppen din forbrenner fett, men musklene vokser og blir tyngre. Antageligvis har du gått ned flere kg med fett, men musklene kompanserer vekta slik at det ser ut som om du ikke har gått ned. Slik som du beskriver kostholdet ditt og aktiviteten burde du i allefall ha gått ned.

Bruk målebånd, det er den beste måten å se om du har gått ned på. Mål midje og lår, så ser du nok resultatet ganske raskt :)

Motivasjonen din burde absolutt ikke svekkes, du har antageligvis gått ned uten å merke det selv! Isåfall, gratulerer! :klemmer:

Lykke til videre :):jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare komme med et lite råd :)

Vet du grunnen til at kroppen lagrer fett på kroppen? Det er INSULINET som gjør dette. Når du spiser raske karbohydrater som øker blodsukkeret er det insulinet sin oppgave å få det stabil igjen. Samtidig som insulinet jobber med å banke ned blodsukkeret så lagrer det fett på kroppen, og det er da man legger på seg. Det er altså ikke fettet i seg selv man går opp i vekt av.

Jeg ville pøvd å kutte ned på de store karbohydratkildene (pasta, ris, brød, sukker ect) og bytte ut lett-produktene med gode fettkilder fra kjøtt, olivenolje og ekte meierismør. Om bloduskkeret ditt er stabilt så vil ikke insulinet lagre fett på kroppen :)

Samtidig kan jeg fortelle at jeg gikk opp 3 kg da jeg begynte å trene. Jeg var VELDIG lat og hadde i tillegg gått gravid. Har dog begynt å gå nedover igjen nå :) Har skjønt at det ikke er unormalt å gå opp en del i begynnelsen om man er veldig utrent i utgangspunktet. Det vil dog løsne etter hvert!

Lykke til!

Skrevet

Det er utrolig demotiverende å gå opp i vekt når en begynner å trene! Vekten bør jo som en trend gå nedover, ikke oppover! Selv om muskler veier mer enn fett, osv.

Skrevet (endret)

Ja, det er nok 2 kg muskler hun har lagt på seg... :lete:

Endret av Anemsi
Skrevet

Det er utrolig demotiverende å gå opp i vekt når en begynner å trene! Vekten bør jo som en trend gå nedover, ikke oppover! Selv om muskler veier mer enn fett, osv.

Derfor er det beste å hive vekta, og finne frem målebåndet og nyte at kondisen blir bedre og at du blir sterkere............

AnonymBruker
Skrevet

1 kilo muskel veier like mye som 1 kilo fett, men opptar mindre plass.

Det er imidldertid usannsynlig at muskelvekst står for noen stor del av vektoppgangen til TS etter to måneder (kanskje en halv kilo hvis hun har tatt seg helt ut i hver eneste økt og gått i kalorioverskudd)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare komme med et lite råd :)

Vet du grunnen til at kroppen lagrer fett på kroppen? Det er INSULINET som gjør dette. Når du spiser raske karbohydrater som øker blodsukkeret er det insulinet sin oppgave å få det stabil igjen. Samtidig som insulinet jobber med å banke ned blodsukkeret så lagrer det fett på kroppen, og det er da man legger på seg. Det er altså ikke fettet i seg selv man går opp i vekt av.

Jeg ville pøvd å kutte ned på de store karbohydratkildene (pasta, ris, brød, sukker ect) og bytte ut lett-produktene med gode fettkilder fra kjøtt, olivenolje og ekte meierismør. Om bloduskkeret ditt er stabilt så vil ikke insulinet lagre fett på kroppen :)

Samtidig kan jeg fortelle at jeg gikk opp 3 kg da jeg begynte å trene. Jeg var VELDIG lat og hadde i tillegg gått gravid. Har dog begynt å gå nedover igjen nå :) Har skjønt at det ikke er unormalt å gå opp en del i begynnelsen om man er veldig utrent i utgangspunktet. Det vil dog løsne etter hvert!

Lykke til!

Takktakk :) Har kuttet ned ganske bra på kabohydratene, ikke minst potetgullet ;) Og de karbohydratene jeg spiser nå er såkalte langsomme karbohydrater. Men bytter gjerne ut lettsmøreosten med vanlig type smaker bedre, og oliven er jo digg.

Hvor lang tid tok det før vekta viste nedgang? Skal sies at jeg ser at kroppen blir fastere og det er mindre som disser. Favorittkjolen er også en anelse løsere rundt hoftene. Tabbe å gå på vekta i første omgang kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Derfor er det beste å hive vekta, og finne frem målebåndet og nyte at kondisen blir bedre og at du blir sterkere............

Will do, for denne vekta var bare demotiverende. Syns jo det er stas å bli sterkere, og det har jeg blitt ganske fort, men har hengt meg litt opp i den dumme vekta.

Skrevet (endret)

Du bør ikke stole for mye på vekta. Alt for mange gjør det. Svært få vekter er nøyaktige, i så fall er det veldig dyre og avanserte vekter vi snakker om. I tillegg til å veie deg selv kan du også måle midje og hofteparti osv. Ta gjerne bilder av kroppen din en fast dag i uka, og du vil fort se om du gjør framgang eller ikke. Du sier jo selv at favorittkjolen sitter en anelse løsere. Og dette er også en måte å måle på. Ta på deg de samme klærne en fast dag i uka. Du merker fort om olabuksa sitter trangere, løsere eller er status quo.

Når det gjelder muskeløkningen så bygger ikke dere jenter muskler like lett som oss gutter, så 2kg muskler på to måneder er litt i overkant, selv om du gjør alt perfekt. 1kg muskeløkning på disse to månedene derimot skal du ikke se bort i fra. :) Men som sagt: vær kritisk til vektmåleren! De fleste har nemlig en feilmargin på 1-2 kg.

Endret av illuminate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...