Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Startet for 3 måneder siden. Men jeg har blitt kvalm av nøtter og egg siden jeg var en liten jenteunge. Men synes jo begge deler er kjempegodt, så hender jeg spiser det likevel. Og nei, jeg lager ikke maten selv for jeg har ingen kokkeegenskaper, men bestemor hjelper meg masse og jeg får utrolig mye fra hun. Håper at jeg slutter å reagere på nøtter og egg, for det er jo både sunt og godt. Føler dessuten at jeg blir litt hemmet i matveien når jeg reagerer på de tingene.

Jeg mister ganske mye hår da, trodde at dette kom til å endre seg da jeg kuttet ut hvetemel helt. Men det tar kanskje litt lenger tid? Merker jeg er litt utålmodig for har det ikke helt bra med meg selv. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Startet for 3 måneder siden. Men jeg har blitt kvalm av nøtter og egg siden jeg var en liten jenteunge. Men synes jo begge deler er kjempegodt, så hender jeg spiser det likevel. Og nei, jeg lager ikke maten selv for jeg har ingen kokkeegenskaper, men bestemor hjelper meg masse og jeg får utrolig mye fra hun. Håper at jeg slutter å reagere på nøtter og egg, for det er jo både sunt og godt. Føler dessuten at jeg blir litt hemmet i matveien når jeg reagerer på de tingene.

Jeg mister ganske mye hår da, trodde at dette kom til å endre seg da jeg kuttet ut hvetemel helt. Men det tar kanskje litt lenger tid? Merker jeg er litt utålmodig for har det ikke helt bra med meg selv. :sjenert:

Jeg har selv Cøliaki, så jeg vet hvordan det er ... jeg har det mye bedre nå som jeg går på glutenfri og melkefri diett. Egentlig spise jeg ikke noe karbohydrater utenom frukt, grønt og bær. Spiser heller ikke stivelse, for det er ikke bra. Mange cøliakere som ikke kan spise stivlse heller. Holder meg unna sukker mest mulig, og spiser alt fra grunnen av.

Er veldig opptatt av å spise fett og proteiner i tillegg til frkt, grønt og bær.

Jeg drikker bare vann, og kose meg med farris. Noen ganger blander jeg det ut med deilig juice som sydtyrol-eplejuice eller tropicana mandarin morning.

Jeg tror Tjoms bare ville hjelpe, for jeg har også hørt at Udos choice er veldig bra, bedre enn å ta omega piller.

Ellers vet jeg ikke hva som kan hjelpe, men lykke til :klem:

Skrevet

Jeg prøvde Udos Choice en periode, mamma kom hjem overlykkelig over å ha skaffet det. Men jeg husker bare lange dager med oppkast og dritt etter jeg prøvde det. Tror det er konsistensen der jeg reagerer på egentlig. Og selvom jeg sliter med å svelge piller foretrekker jeg derfor å ta kapsler.

Jeg skjønner jo at h*n bare prøvde å hjelpe, og det er jeg jo takknemlig for. Men h*n kunne nå latt tilskuddet mitt være. :gjeiper:

Gleder meg til jeg får sjekka om det er cøliaki jeg også har, selvom jeg gruer meg enormt til maten om det er det jeg har. Bestemor er så sliten i beina, så er ikke så mye mer hun orker av matlagning nå, så jeg må lære meg å lage det selv. Jeg vet det høres sikkert teit ut, men jeg blir skikkelig deprimert av tanken fordi jeg hater å lage mat intenst, og jeg får det sjelden til. Selv med oppskriften rett foran nesa på meg og med hjelp så klarer jeg å ødelegge det på en eller annen måte. Så ja, det gruer jeg meg til.

Men ja, får prøve noen hårprodukter i guess. Takk for hjelpa da. :)

Skrevet

Jeg prøvde Udos Choice en periode, mamma kom hjem overlykkelig over å ha skaffet det. Men jeg husker bare lange dager med oppkast og dritt etter jeg prøvde det. Tror det er konsistensen der jeg reagerer på egentlig. Og selvom jeg sliter med å svelge piller foretrekker jeg derfor å ta kapsler.

Jeg skjønner jo at h*n bare prøvde å hjelpe, og det er jeg jo takknemlig for. Men h*n kunne nå latt tilskuddet mitt være. :gjeiper:

Gleder meg til jeg får sjekka om det er cøliaki jeg også har, selvom jeg gruer meg enormt til maten om det er det jeg har. Bestemor er så sliten i beina, så er ikke så mye mer hun orker av matlagning nå, så jeg må lære meg å lage det selv. Jeg vet det høres sikkert teit ut, men jeg blir skikkelig deprimert av tanken fordi jeg hater å lage mat intenst, og jeg får det sjelden til. Selv med oppskriften rett foran nesa på meg og med hjelp så klarer jeg å ødelegge det på en eller annen måte. Så ja, det gruer jeg meg til.

Men ja, får prøve noen hårprodukter i guess. Takk for hjelpa da. :)

Vil bare si at det er ekstremt viktig at du spiser mye glutenmat, slik som hvetemel, før du sjekker deg for cøliaki.

Noen fastleger har ikke peil, og sier at pasienten kan begynnne på glutenfri kost FØR de tar gastroskopi. Men da blir jo tarmen frisk igjen, og de kan ikke påvise cøliaki...

Du skal derfor ikke begynne på glutenfri diett før ETTER du har tatt gastroskopien.

Jeg slet i begynnelsen jeg også, men så blir du vandt til det. Da går alt som en lek. Jeg kan uansett ikke spise de glutenfri produktene pga hvetestivelsen(det inneholder litt gluten selv om de fleste cøliakere ikke reagerer på dette, men jeg gjør), og de er heller ikke så sunne.

Derfor spiser jeg slik som Tjoms, nesten da ... og rawfood er nok det beste, men da må man bil vandt til det :)

Skrevet

Neinei, jeg spiser gluten nå. Men jeg merker jo på magen og formen at det ikke er bra. :gjeiper:

Men er ikke glutenfri mat og råvarer generelt sykt dyrt? For med 4000kr i måneden og en bikkje å ta seg av har jeg ikke råd til så veldig mye.

• 3 uker senere...
Gjest sue84
Skrevet

Kjøp ølgjær på apoteket :) ikke tabelettform, men pulver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...