Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva koster egentlig grønnsaker? Hva er en god pris, og hva er for dyrt?

Er frossengrønnsaker billigere enn friske?

Er det forskjell på prisene ettersom hvor i landet man bor? Nå tenker jeg på kjedebutikker som det går an å sammenligne mellom, ikke innvandrerbutikker og slikt som ikke finnes overalt.

Jeg var på Rema i dag og fant brokkoli og blomkål til en stykkpris på rundt 26 kroner. Det er en kilospris på godt over 50 kroner. Er det vanlig? I tillegg er kvaliteten på grønnsakene svært variabel på Rema, så man ender ofte opp med å kutte vekk en del. Da blir jo kilosprisen for det man til slutt sitter igjen med enda høyere. :sukk:

Hvilke kjeder har billigst grønnsaker egentlig? Kiwi har jo liksom kuttet momsen, men jeg mistenker dem for å ha høyere priser i utgangspunktet, så da er man like langt. Og å løpe rundt etter tilbud på forskjellige steder kan jo ta halve dagen, så jeg foretrekker å gå direkte til den som er billigst i snitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei "gode gamaldagse" grønsakene er som regel billege. Då tenker eg på potet, gulrot, kålrot, kål, tørka erter, lauk og slikt. Desse blir sjeldan dårlege, det er jo også bra for økonimien.

AnonymBruker
Skrevet

Dei "gode gamaldagse" grønsakene er som regel billege. Då tenker eg på potet, gulrot, kålrot, kål, tørka erter, lauk og slikt. Desse blir sjeldan dårlege, det er jo også bra for økonimien.

Hva koster slikt der du bor da?

Skrevet

Hva koster slikt der du bor da?

Hugsar ikkje nøyaktige prisar, men eg trur 1 kg gulrot kostar kring 15 kr, det same gjer ei strømpe med lauk (4-5 vanlege laukar). Ein pakke tørka erter (500g) kostar 7 kr. Meiner eg betalar kring 30-40 kr for ein sekk med 2 kg poteter. (Endå billegare om ein kjøper større posar.)

Gjest Mahareth
Skrevet

Hva koster egentlig grønnsaker? Hva er en god pris, og hva er for dyrt?

Kommer helt an på hvilke grønnsaker du skal ha. Blomkål koster som regel 15-20 kr i lavpriskjeder (Kiwi, rema, prix, extra, rimi), mens brokkoli koster 10-15 kr. Hodekål koster +15 kr/kg, det samme for kålrot. Squash koster som regel 30-40 kr/kg, paprika fra 30-60 kr. Poteter varierer fra 10-30 kr/kg, og forsommeren er dyrest. Løk koster 15-20 kr for ei strømpe. Gulrøtter 15-20 kr/kg.

Grønnsaker er aldri spesielt dyrt, spesielt ikke om du velger sesongens grønnsaker. Nå er salater billig, tomater og poteter svindyrt. 40 kr/kg er normal tomatpris akkurat nå.

Er frossengrønnsaker billigere enn friske?

Ja.

Er det forskjell på prisene ettersom hvor i landet man bor?

Vet ikke.

Hvilke kjeder har billigst grønnsaker egentlig?

Kommer an på om du kjøper billigste varianten eller ikke. Velger du ikke lavprisvarianten så er Kiwi ganske så dyr, mens Rema vil alltid komme bra ut.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

siden det er mandag i dag så sitter jeg med ukens tilbudsaviser tilgjengelig.

Her er ukens grønnsakstilbud i mitt distrikt:

Ica Maxi:

Tomater 19,90 per kilo

Gultrot 750 gr. pose til 13,90 (18,53/kg)

Coop Mega:

Klasetomat 19.90 for 500 gr.

Kinakål 10,00 per stk.

Løk i strømpe (700 gr.) 10,00/stk (14.28/kg)

Coop Obs!

Cherrytomater (400 gr.) 19,90/pk 48,75/kg)

Paprikasnacks (2stk) 16,90/pk

M.a.o. Med unntak av klasetomatene så er det en ikke spesielt god tilbudsuke på grønnsaker på sørvestlandet denne uken :(

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg var på Meny i dag og kjøpte First Price gulrøtter til 12,90 for en kilo, ellers la jeg merke til at cherrytomater var på tilbud til 14,90 for en boks.

Jeg er bare en, så jeg kjøper ofte frosne grønnsaker, disse er ikke veldig dyre.

Hvis man sammenligner prisen på grønnsaker med prisen på kjøtt, så er grønnsaker billig. Veldig billig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Nord-Norge og har inntrykk av at prisene er langt høyere her. Jeg husker ikke prisene sånn på sparket, men vet at blomkål og brokkoli koster ca 25 kr pr stk. Og når hver blomkål eller brokkoli ikke veier mer enn rundt 4-500 gram (de er ofte små), så blir det jo stive priser synes jeg. Og selv om kjøtt og fisk vanligvis er dyrere, så trenger jeg mye mindre av det for å bli mett, så totalt sett er det dyrt for grønnsaker synes jeg.

Skrevet

Jeg syns at prisen på grønnsaker varierer fra uke til uke. Det kan jo hende at det bare er et inntrykk jeg har, men hver gang jeg handler grønnsaker (noe jeg gjør hver uke), blir jeg sjokkert over prisen. Enten syns jeg den er lav eller så syns jeg den er for høy. Et eksempel på variasjonen i prisen er isbergsalaten. For et par uker siden kostet den 12,- per stykk på butikken her jeg bor. I dag kostet det 26,- per stykk.

Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Aner ikke hvor mye det koster jeg, men det kan jo ikke være så veldig mye siden jeg ikke en gang har lagt merke til det.

Og jeg kjøper ukentlig gulrøtter, brokkoli/blomkål, purre, vårløk, løk, poteter, avocado, stjerneanis, agurk (bortsett fra nå i denne agurktiden...), tomater (ikke ukentlig da jeg ikke liker tomater alene, men når jeg skal lage salsa/sauser med tomat), grønne salater, sennepssalat, nykål, chili.

Mulig jeg har glemt noe her nå da.

Vi bruker ikke så mye penger på mat hver måned heller syns jeg. På bare mat, så bruker vi ca 2000kr

Endret av Consensio
Gjest Mauna Lee
Skrevet

i dag kostet nykål 21 kr/kg på rema 1000 (østlandet). Syntes ikke det var sånn superdyrt, men trodde det skulle være billigere...

Forresten, avocado er dyrt. For noen helger siden trengte jeg 50 stk, da måtte jeg ut med litt over 800 kr... (men er vel ingen som har påstått at avocado er billig heller :P )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...