lady84 Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 Hei Jeg sparer 200 kr. i måneden av barnetrygden til min datter. Pengene settes inn på en sparekonto som er opprettet i hennes navn. På sikt (i løpet av ca. 1 år) vil jeg ha mulighet til å spare hele barnetrygden (950 kr.) hver måned. Denne sparingen vil jo føre til at hun på sikt vil få en formue som overstiger grensen (pr.dags dato 75000) for overformynderi. Jeg har blitt fortalt at det er noe som heter "gavebrev" som kan bruke for å sikre seg at man får forvalte pengene selv, men må jeg da skrive et gavebrev som jeg sender inn til skatteetaten (??) for hver 200 kr. jeg setter inn? Bør jeg heller opprette en sparekonto/fond sparing i eget navn som jeg setter pengene inn på? Beløpet vil jo trolig komme under beløpet som for arveavgift. Håper noen kan komme med gode tips og råd! På forhånd tuuusen takk for hjelpen!
liv Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 Og gjør det noe om overformynderiet tar over kontoen etterhvert om det skal være sånn? Det er jo fortsatt hennes penger og hun vil få tilgang på de når hun fyller 18.
Miss moneypenny Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 Det er jo kjekt å kunne disponere pengene hvis noe skulle skje og man absolutt må. Jeg har opprettet en ekstra sparekonto i mitt eget navn, og setter barnetrygden inn der.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Jeg ville også satt det på konto i mitt eget navn. De kan jo utbetales til barnet f.eks. i studietiden som månedlig sum uten skatt/avgift.
lady84 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2011 Og gjør det noe om overformynderiet tar over kontoen etterhvert om det skal være sånn? Det er jo fortsatt hennes penger og hun vil få tilgang på de når hun fyller 18. Overformynderiet har i utgangspunktet ikke tillatelse til å spare i annet enn bank og statsobligasjoner, noe som betyr at vi mest trolig vil få dårligere renter på sparepengene enn hvis vi disponerer de selv og sparer i f.eks. lønnsomme fond.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #6 Skrevet 30. mai 2011 overformynderiet har bedre rente enn hva en normalt får i banken. Så det er noe å tenke på.OFM passer pengene til barnet er 18,eller annet som foresatte bestemmer og gjør avtale med OFM. Har bare gode erfaringer med OFM så langt. Barnet vil få penger når det blir 18 og jeg trenger ikke tenke så mye på bank eller annet vedr. pengene
lady84 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2011 Og gjør det noe om overformynderiet tar over kontoen etterhvert om det skal være sånn? Det er jo fortsatt hennes penger og hun vil få tilgang på de når hun fyller 18. Overformynderiet har i utgangspunktet ikke tillatelse til å spare i annet enn bank og statsobligasjoner, noe som betyr at vi mest trolig vil få dårligere renter på sparepengene enn hvis vi disponerer de selv og sparer i f.eks. lønnsomme fond.
Gjest Spinell Skrevet 30. mai 2011 #8 Skrevet 30. mai 2011 Hvis du sparer i eget navn, og utbetaler summen som en engangssum, vil ikke denne summen da telle som arv? Dermed vil vel den summen som blir avgiftsfri avkortes den dagen det blir et arveoppgjør? (Korriger meg gjerne hvis jeg har mistforstått...) Med dette som utgangspunkt: Dere må anslå hvor mye mer dere kan tjene på å forvalte barnets formue selv, sammenliknet med antatt bankrente. Videre må dere vurdere sannsynligheten for at denne summen er større enn det framtidige tapet barnet får ved avkortet fribeløp i fremtiden.
lady84 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2011 Hvis du sparer i eget navn, og utbetaler summen som en engangssum, vil ikke denne summen da telle som arv? Dermed vil vel den summen som blir avgiftsfri avkortes den dagen det blir et arveoppgjør? (Korriger meg gjerne hvis jeg har mistforstått...) "Du kan gi inntil ½ G (G = folketrygdens grunnbeløp) hvert år til hvem du vil av nære og fjerne slektninger, uten at mottaker må betale arveavgift. I 2011 er ½ G 37.820 kroner". Vi kan også gi en viss økonomisk støtte til f.eks. utdanning og bolig med fritak for avgift. Så m.a.o. kan vi ikke utbetale hele summen i et beløp, men muligheten for å "overføre" pengene til barnet uten avgift er allikevel til stede. Noen som vet mer om gavebrev og ev. har benyttet seg av dette??
Nalla Skrevet 30. mai 2011 #10 Skrevet 30. mai 2011 "Du kan gi inntil ½ G (G = folketrygdens grunnbeløp) hvert år til hvem du vil av nære og fjerne slektninger, uten at mottaker må betale arveavgift. I 2011 er ½ G 37.820 kroner". Vi kan også gi en viss økonomisk støtte til f.eks. utdanning og bolig med fritak for avgift. Så m.a.o. kan vi ikke utbetale hele summen i et beløp, men muligheten for å "overføre" pengene til barnet uten avgift er allikevel til stede. Vil bare påpeke at dette gjelder hver av foreldrene, så om dere bor sammen kan dere overføre 1 G hvert år. Og i tillegg er det mulig å dekke levekostnadene under utdanning, så det tar nok ikke så lang tid før alle pengene er overført. Jeg har ikke selv kjennskap til gavebrev, men kan ikke en mulighet være at du setter inn pengene på en konto opprettet i ditt navn og så overfører du alt til din datters konto f.eks i desember hvert år. Og da trenger du jo bare å skrive ett gavebrev pr. år. Denne vil jo mest sannsynlig også være under 1/2 G, så da skal jo alt være greit mtp arv også.
lady84 Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2011 Vil bare påpeke at dette gjelder hver av foreldrene, så om dere bor sammen kan dere overføre 1 G hvert år. Og i tillegg er det mulig å dekke levekostnadene under utdanning, så det tar nok ikke så lang tid før alle pengene er overført. Jeg har ikke selv kjennskap til gavebrev, men kan ikke en mulighet være at du setter inn pengene på en konto opprettet i ditt navn og så overfører du alt til din datters konto f.eks i desember hvert år. Og da trenger du jo bare å skrive ett gavebrev pr. år. Denne vil jo mest sannsynlig også være under 1/2 G, så da skal jo alt være greit mtp arv også. Hmmmm.. skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det? Takk for tipset!! Lurer fortsatt litt på hvordan dette med gavebrev fungerer da?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2011 #12 Skrevet 3. juni 2011 Jeg ville også satt det på konto i mitt eget navn. De kan jo utbetales til barnet f.eks. i studietiden som månedlig sum uten skatt/avgift. Vi gjør det også slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå