AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 Jeg har det problemet at alle skoene jeg har og noen sinne har hatt gir meg blemmer, minst på hælen og ofte på og under tærne på kort tid. Jeg har ganske brede donald føtter og har smale ankler men er en 39 så kan ikke kjøpe mannesko akkurat. Er det noen som vet om noen merker innen alt fra joggesko til fjellsko jeg burde ta en titt på?
ElaineBenes Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 (endret) Du trenger i alle fall å se etter sko som har få sømmer på de stedene hvor du føler at de tar mest. Sømmer gjør nemlig at skinnet ikke strekker seg/ går ut som på sko uten sømmer. Sømmene holder skinnet fast. Se også etter sko med lær innvendig. Mange sko har tekstil inni, og da strekker de seg heller ike så mye som de med lær. Og velg selvfølgelig ikke sko av syntetisk lær. Det strekker seg ikke, mykes nesten ikke opp, puster ikke og blir klamme. Men om du finner sko med vid lest, kan du fire på kravet om lær innvendig. Da tenker jeg særlig på vintersko. Merker som Gabor er gode i sålen, har god kvalitet, de er flinke på skinn/lær og lager sko med forskjellige bredder. De er merket med bokstaver som G og H for å markere bredden. Spør de i butikket om hva som er hva, siden jeg ikke husker helt hvordan det der henger sammen. Ecco er selvfølgelig en kandidat, men de kan dessverre ha mange sømmer noen ganger, og mange av modellene er ganske ufreshe. Hold deg unna italienske og spanske sko, som feks. Geox, de er som oftest for små og smale for nordiske føtter. Bortsett fra El Naturalista da, de er ganske brede. Men ganske særprega, så du må like stilen. Viking er brede, noe for deg vil jeg tro. Endret 30. mai 2011 av ElaineBenes
Gjest Spinell Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 Jeg har valgt Alfa Walk Queen som fjellsko, på grunn av den brede lesten. Har hatt mange par av denne modellen opp gjennom årene. De har gode strammemuligheter for ankler og legger så de skulle ikke "slenge" der selv om foten er bred og anklene smale. Vil absolutt anbefale skandinaviske merker til brede føtter. I tillegg til Alfa har Haglöfs også sko med romslig lest, men de har jeg ikke prøvd selv. Joggesko har ikke jeg hatt spesielle problemer med, så der har jeg ingen særskilte råd å gi. Til hverdagen bruker jeg en hel del sko fra Rieker og Softwalk. (De er blitt mindre kjerringpregede med årene, eventuelt er jeg blitt mer kjerring selv ) Begge merker har jeg kjøpt i en vanlig Euroskobutikk. Softwalk synes jeg har litt varierende lest, noen er smale og noen er videre, mens Rieker som regel er generøse. Ellers vet jeg Klaveness har bred lest. Jeg ser El Naturalista blir nevnt over her: på mine føtter passer ikke El Naturalista i det hele tatt. De ser bredere ut enn de er (tunge, klumpete og trange på en gang...), men alle føtter er jo ulike, så de kan være verdt et forsøk.
barnehagetanten Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Gode tips allerede i tråden. Herremodell i joggesko er ofte like damemodellene, bare bredere. Jenny by Ara pleier være brede og go-de. Rieker og Klavenes er også to merker jeg bruker mye.
ElaineBenes Skrevet 30. mai 2011 #5 Skrevet 30. mai 2011 Ja, det kan kanskje stemme egentlig, det der med El Naturalista. Klavenes er jo nerske, så de er nok brede nok. Men hvor stort utvalg har de egentlig? Tenkte på Softwalk selv, men som ble nevnt her, så kan det variere fra en modell til en annen. Dessuten er det egentlig ikke så god kvalitet på alle, sålene kan være deilige, men de spinker og sparer på skinn og tråder og alt som er. Vet at de revner og ryker stadig vekk. Så varsku! :gjeiper:
dobby Skrevet 30. mai 2011 #6 Skrevet 30. mai 2011 Eg kan også tilrå fjellsko frå Alfa. Dei kostar litt, men er svært gode å gå med, og har veldig bra lest som er tilpassa "norske" føtter.
Roadrunner Skrevet 30. mai 2011 #7 Skrevet 30. mai 2011 Jeg har god erfaring med Softwalk - aldri hatt problemer med at de går i stykker før de er "utgått". Joggesko går gjerne bra, men enkelte ganger har jeg valgt "herremodellen" - senest da jeg kjøpte en mer hiking-type sko. Bruker nå mye joggesko fra Adidas, de sitter godt på foten (enkelte modeller). Har i grunn gitt opp "vanlige" pensko...
Fallen Skrevet 30. mai 2011 #8 Skrevet 30. mai 2011 Klaveness har gode sko med bred lest. Gabor, softwalk m.fl. har noen modeller med videre lest, disse skoene er merket med en "H" på sålen Hvis du går til en skobutikk som feks Eurosko så vil du nok få god hjelp til å finne noe som passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå