Gjest Lea Skrevet 11. november 2003 #1 Del Skrevet 11. november 2003 Vet ikke om denne havnet i riktig gruppe, jeg. Men vi prøver. Problemet er altså manglende ordensans. Jeg er ei surre og roter en del, sambo er like ille. Og det hoper seg liksom litt opp her hjemme. Det er ting og tang over alt: klesvask, bøker, blader, glass, tallerkener og kopper. Føler at jeg rydder og rydder, jeg. Men det blir rotete igjen med en gang. Nå er det ikke sånn at vi vasser rundt i søppel og rot altså, men det blir liksom ikke skikkelig ryddig. Litt av problemet er nok at vi er 2 rotehoder i ett hus. Og det blir mer rot av to enn av en. Da jeg bodde alene gikk det greit egentlig. Det er ikke sååå ille å rydde opp etter seg selv. Men man kan jo ikke gå rundt og sortere tingene sine heller. Når jeg rydder, så rydder jeg hele rommet, ikke bare mine ting. Derfor blir oppgaven ofte litt stor og det er tungt å komme i gang. Resultatet er selvfølgelig at det blir ennå mer rot. Så da spør jeg: Går det an å lære seg ordensans? Helt enkle ting som å legge boka tilbake i bokylla, dagens skittentøy inn i vaskemaskinen, oppvasken inn i oppvaskmaskinen, bladene i hylla osv. Er så lei av å ta skippertak hver gang vi får "fint" besøk og sånt. Noen smarte tips og råd kanskje? En enkel måte å bli kvitt konvolutter og reklame fra postkassen for eksempel, uten at dette blir liggende på spisestuebordet i flere dager? Må jeg virkelig sette en søppelkasse i gangen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 11. november 2003 #2 Del Skrevet 11. november 2003 Læres og læres fru Blom. Det kan i alle fall praktiseres... Vi er to rotehuer som har "gått litt på hverandre" en periode nå fordi det har vært ubehagelig rotete (dette er altså en individuell følelse - det har ikke sett bomba ut her konstant). Vi tok oss en skikkelig prat for noen uker siden og fikk ryddet opp litt sånn sett. Vi bestemte oss for å prioritere å få ryddet loft og kjeller før jul. Der var det proppa fullt (vi har overtatt etter hans mor - som ikke har tatt med seg halvparten av innholdet i eneboligen). Hans mor husker ikke hva som er der allikevel, hvilket vi nå har fått bevist nok ganger til å selv ta ansvar og kaste det som bør kastes. Dette har lettet trykket hos oss. Vi bestemte oss også for å skrive liste over hva som skulle gjøres når av hvem. Estimert og ikke bindende liste altså. Skikkelig pen med farger og greier lagde min mann i Excel. Der står det oppvask, klesvask, gulvvask, vanning av blomster, telefoner som må tas, brev som må skrives, hundeturer, hagearbeid, osv. Det som ikke er gjort ene uka, blir overført til neste. En eller annen gang, gjerne søndag eller mandag, diskuterer vi ukas gjøremål og fordeler dem. Dette har hjulpet oss i å se hvor mye arbeid den andre faktisk gjør - og for å motivere oss til å gjøre husarbeid (i vid forstand) regelmessig. Du kan godt få dette Excelarket pr. mail om du ønsker (send meg en pm i så fall). Vi bestemte oss også for hvilket nivå vi ønsket å holde husarbeidet. Bla. ønsker vi ikke hundehår liggende i krokene, men ellers er hundehår greit. Dette innebærer støvsuging et par ganger i uka - kjapt og greit. Ellers bestemte vi at hundene skal tørkes mer når de har vært ute så vi slipper gjørmemerker over alt. Kjøkkenet skal være ryddig nok til å kunne lage et godt måltid. Skittentøy skal slenges i kurven og ikke ved siden av eller oppå. Sånne enkle ting som vi måtte bli enige om. Vi hadde vel en litt feil forestilling av hvordan vårt hjem skulle være, spesielt min kjære som er oppvokst med hjemmeværende og perfeksjonist av en mor tilhørende "høyere sosialt lag". Videre har vi ryddet opp i papirhaugene. Dvs, han har. Jeg gjør det regelmessig - han har ikke gjort det på 4 år. Så nå står alt i permer på kontoret i kjelleren. Til daglig har vi 3 hauger i stua som vi legger posten i; reklame (kastes), avis og post. I tillegg har vi to tidsskriftssamlere - en til ham og en til meg. Og så har vi arvet en kjekk, men stygg, avissamler. Der blir blader ala Dine Penger, Motor, Hundesport ol. lagret før de åker i tidsskriftssamlere på kontoret. En gang hver 14. dag eller en gang i mnd må vi allikevel ta et lite skippertak. Sånn tror jeg det alltid vil være her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. november 2003 #3 Del Skrevet 11. november 2003 Det ER faktisk mulig å forbedre seg, jeg har nemlig gjort det! Men jeg ser tendenser til å skli ut på enkelte områder. Tror motivasjonen må være i orden. Vi deler hus med andre mennesker, og da må en liksom holde et visst nivå på ryddinga. Man kan rett og slett ikke slenge ting etter seg. Tror en bør tenke litt på samme måten om en er alene også. Nå er faktisk aldri kjøkkenet vårt rotete mere, fordi vi alltid rydder opp med en gang, og det er bare SÅ deilig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 11. november 2003 #4 Del Skrevet 11. november 2003 Takk for gode råd! Jeg har også vokst opp i et støvfritt og "perfekt" hjem, der husarbeid var prioritert. Og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan i huleste moren min fikk det til :o . Hun var ikke engang hjemmeværende, jobbet heller mer enn normalt (selvstendig næringsdrivende). Hun hadde både meg og faren min + hund som rotet og herjet døgnet rundt. Jeg har ikke arvet denne ordensansen i alle fall. Det er ikke sånn at det flytet over her heller, men det er på grensen av og til. Det er DA vi setter i gang med skippertakene våre. Og på jobben er det jeg som er den store rydde/vaske-kjerringa. Kanskje det er derfor jeg har så liten lyst til å sette i gang når jeg kommer hjem? Vi må nok få oss noen papirsamlere. En stund hadde vi en pappeske stående på kjøkkenet. Der la vi alle galme blader, aviser, reklame-greier og andre papirer. I samme eske havnet også sammenbrettet emballasje fra matvarer (papp). Veldig greit. Til slutt var esken full og havnet på søppelsynga. Problemet er jo at esken ikke var sørlig pen, da. Og den tok en del plass. Dessuten MÅ den være åpen for at tingene skal havne oppi og ikke oppå. Vi må nok ta oss sammen og sette av faste tider til rydding og vasking. Hunden lager jo litt støv og skitt, men ikke mer enn at det kan holdes i sjakk. Hun har bare et par røyteperioder i året og det kan vi vel klare å leve med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. november 2003 #5 Del Skrevet 11. november 2003 Som du sikkert vet bør du ikek sette av faste ryddetider, men heller ta alt etter hvert. Trikset for å få det til er å ha gode systemer. Se på hvor rotet hoper seg opp, og lag et system som gjør at du kan rydde det der. Ligger det gamle aviser på stuebordet i andre etasje bør ikke dunken for papir til resirkulering være i kjelleren liksom. Noen ting må en bare ta seg selv i nakken på, for eksempel at kopper skal inn i oppvaskmaskinen med en gang man har spist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 11. november 2003 #6 Del Skrevet 11. november 2003 Ja, jeg vet.. Men tidligere, da jeg bodde alene, tvinget jeg meg selv til å ta en liten rydderunde om kvelden, før jeg la meg. Da tok jeg bare en runde og fikk vekk ting som lå rundt og slang. Det fungerte kjempegreit. Men nå har vi desverre forskjellige leggetider det meste av tiden. Jeg legger meg senest og vil ikke rydde bort etter begge to. Det tar for lang tid. Likevel vet jeg at det blir umulig å få ting unna etter hvert. Jeg kan gjerne ta en sjau rett etter jobb, men da må jeg ikke sette meg ned først. Det samme gjelder etter middagen. Da MÅ jeg få unna oppvasken med en gang, ellers blir den stående på benken en stund. Når man i tillegg har en samboer som synes at oppvask-kummen er et perfekt sted å oppbevare hele serviset i perioder , så blir det mye å sette i gang med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 11. november 2003 #7 Del Skrevet 11. november 2003 Ta ting etterhvert. Når jeg lager middag så vasker jeg opp etterhvert - det som skal i oppvaskmaskinen setter jeg inn der. Etter at vi har spist ferdig så rydder jeg av bordet, skyller tallerkner og setter i oppvaskmaskinen med en gang. Går ikke ut fra kjøkkenet før jeg har gjort det. Til slutt vasker jeg av bord og benker. Papir og aviser fjerner jeg hver dag - tar det med ut i papir-dunken - det er ingenting som gjør det så rotete hjemme som papir som flyter. Skittentøy fordeles i to dunker på badet - en for klær og en for håndklær. Når det er nok til å fylle en maskin så tar jeg det ned på vaskerommet og setter på en maskin. Om kvelden går jeg aldri og legger meg før alt er ryddig, tar alltid med meg kopper og event. tallerkener og setter det rett i oppvask-maskinen - aldri noe oppsamling på kjøkkenbenken/vasken hjemme hos meg. Har lært ungene opp til det samme, alt de har stående på kontoret/kjellerstuen/soverommene el. skal i oppvaskmaskinen før de legger seg. I likhet med deg har jeg hund og ser at det legger seg endel pels/støv i trappene - dette tar jeg med støvsugeren omtrent annenhver dag. Gulv og trapper vasker jeg ett par ganger i uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 11. november 2003 #8 Del Skrevet 11. november 2003 Urk, et hus som Malena ønsker ikke jeg - ikke nå i alle fall. Men det er mitt valg, altså. PS: Angående å få ting gjort så vi jeg skryte litt av meg selv. Vi har malt en flekk av kjøkkenveggen svart (Fenom, matt). To lag og nå er flekken klar til å skrives på - med kritt. God gammeldags tavle på kjøkkenveggen har vi nå :-D Den skal forhåpendligvis hjelpe oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 11. november 2003 #9 Del Skrevet 11. november 2003 Nei, det var bare et tips - vi er alle forskjellige - jeg kan ikke slappe av dersom "alt flyter" rundt meg... Dessuten prøvde jeg å si at dersom man gjør litt hver dag, så slipper man panikk og skippertak dersom man får uventede gjester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 11. november 2003 #10 Del Skrevet 11. november 2003 Skulle gjerne hatt et hus som dette jeg , men jeg tror ikke at det kommer til å bli sånn. Dumt å sette seg for høye mål. Akkuart nå er det ikke aktuelt å begynne med noe system, for vi holder på å bygge peis. Støver masse og det tar nok litt tid før det er ferdig. Men SÅ skal hale huset vaskes og ryddes. Deretter SKAL jeg få system på tinegen her. I alle fall skal jeg få orden på klesvask og oppvask. De andre tingene er lett å komme i gang med, så lenge jeg vet at oppvasken og klesvasken er tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 11. november 2003 #11 Del Skrevet 11. november 2003 En hushjelp hadde vært tingen for meg Jeg tror en må akseptere seg selv som en er, for jeg orker ikke noe annet Klærne hoper seg opp selv om jeg vasker hver dag :-? Blir liksom aldri tomt :-? Drømmer om sol og sommer hele året uten alle de klærne det hadde vært noe det gitt Samboeren min er "heldigvis" mer ordensmenneske enn det jeg er, så han holder styr på meg Sikkert ikke den hjelpen du behøvde, men det kan jo være en trøst at du ikke er alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 11. november 2003 #12 Del Skrevet 11. november 2003 Absolutt, Madammen! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 12. november 2003 #13 Del Skrevet 12. november 2003 Sliter med det samme som deg, Lea! Putt i tillegg to skitne og rotete barn oppi det hele... Jeg vasker en til to maskiner hver dag med bare uteklær fra barnehage og skole (gleder meg til kuldegrader og snø ) Skulle ønske jeg klarte å ha det som Malena! Det hadde vært flott å kunne jobbe 80% og ha en god gammeldags rengjøringsdag slik at man slapp å gjøre husarbeid på bekostning av den tiden man burde være sammen med familien sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2003 #14 Del Skrevet 12. november 2003 Vil bare tipse om denne nettsiden: www.flylady.com Masse smarte tips for rydding og å holde det rent og ryddig! (Ikke at jeg har klart å gjennomføre det...) Se spesielt på "FLYing lessons"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devi Skrevet 12. november 2003 #15 Del Skrevet 12. november 2003 Tja....Det kan vel læres til en viss grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 12. november 2003 #16 Del Skrevet 12. november 2003 Det skulle gjerne jeg lært også! (+ sambo og datter...) Finnes det ikke noe sånt raskt hjernevaskingsopplegg eller no'? Tre rotehuer på alt for lite plass, uten oppvaskmaskin og vaskemaskin og med alt for lite skapplass - nytter ikke å holde det strøkent da Gleder meg - gleder meg - gleder meg til å få større plass!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 12. november 2003 #17 Del Skrevet 12. november 2003 Hei Labelle! Skjønner godt at det er vanskelig uten oppvaskmaskin, vaskemaskin og nok skap. Men: Jeg har alltid vært et rotehue, og har i alle år sagt at "bare vi får litt mer plass"........vel, for hver gang vi får mer plass blir det flere steder å rote...... Overraskende gjester bør gi oss god tid, for å si det slik :oops: Men vi har også kommet lenger. Ungene er store, og kan ta sine oppgaver. En stund hadde eldstemann ansvaret for kjøkkenet, det var en drøm. Men han gikk lei, pussig nok Noen tips som funker hos oss: Nok skap. Skapene må være der tingene brukes, må du opp trappa med jakka så havner den på gulvet. Bokhylle på kjøkkenet - til kokebøker, aviser, tegneserier og IKEAs tidsskriftssamlere i tre: "Regninger" i en egen boks, og KUN regninger, alle andre paprer som skal sjekkes nærmere i en egen boks (forsikring og sånt), kvitteringer og andre arkiveringsting for seg Vaskemidler har jeg både på kjøkken, bad og vaskerom. Kort vei til å ta frem dovaskemiddel ved behov. Mange rene kluter i skuffen, slik at du alltid kan ta en klut som ikke lukter når du skal vaske kjøkkenbenker og bord. Vaske føttene til bikkj a før han slippes inn (istedenfor å vaske alle gulvene to ganger om dagen Jeg fikk en bok for lenge siden som heter: Overlevelsesteknikk for dobbeltarbeidende" - den er kjempemorsom og nyttig på tips til å holde orden. Bl.a. foreslår de "venteposer": alt som du ikke helt vet hvor du skal gjøre av, legger du der. Hvis du ikke har savnet noe på xxx antall uker, kaster du hele posen. Joda, det kan læres, men det er lett å skli tilbake til gamle vaner, så det må følges opp nøye. Fordelen er selvfølgelig at det er mye hyggeligere. Tror Feng Shui-retningen bannlyser rot, og ser det som det første og største problemet som må håndteres :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 12. november 2003 #18 Del Skrevet 12. november 2003 Leser denne tråden med stor interesse - jeg omgir meg ofte med kaos ! Men at man kan lære seg å ha det ryddigere? - ja , det tror jeg. Det er vanskelig å forandre seg, men alltid mulig å forbedre seg. Tips som hjelper meg til å holde det mer ryddig: Nok plass i skuffer og skap Oppbevaringsplass tilgjengelig der jeg trenger det - mitt neste"prosjekt" er en papiroppsamler i gangen! Noen roteskuffer/skrin lett tilgjengelig - på kjøkken f.eks har jeg to skuffer helt ute av kontroll! Dytter alt mulig oppi der og rydder, dvs kaster, to ganger i året. KAST ting&tang som aldri brukes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå