Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

nå er babyen vår tre mnd, og jeg føler meg veldig klar for å få litt mer rutiner med søvn og spising.

er så usikker på alt. hvordan gjør dere det?

og hvordan så dagen deres ut når dere hadde laget rutiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må vel ta utg.pkt. i babyens "naturlige" rutiner, og prøve å se et mønster i dette. Jeg har ingen tro på at du kan bestemme sovetider og spisetider for en så liten baby.

Hva vil du med rutinene? Hva mener du med rutine?

Min baby er nærmere 5 mnd nå, og vi har en slags rutine: Starter med amming, og står opp mellom 0615 og 0730. Ny soving for baby rundt kl 09. Deretter er det amming og soving ut over dagen. Vanligvis blir det 3-4 sovinger. Jeg vekker henne 1815 hvis hun sover da. Stell, pysj og grøt før kl. 19. Jeg legger henne mellom 19 og 2030, avhengig av hvor trøtt hun er (dvs om hun sovner eller ikke. Jeg prøver å legge henne, men tar henne opp hvis hun ikke sovner. Prøver å legge henne ca hvert 15. min. Før eller senere sovner hun)

For å få et god permisjonsliv, tror jeg det er vel så viktig å lage rutiner for seg selv som for baby. Jeg starter dagen med dusj o.l., spiser måltidene mine til ca samme tid hver dag, går ut (enten på tur, for å møte folk eller gjøre ærend) etter min lunsj og babyens første eller andre soving (anhengig av lengden på søvnen), legger meg rundt kl 22.

Skrevet

Vi har aldri tvunget barna våre inn i rutiner fra de var så små. De har fått styre døgnet helt selv og etterhvert som vi har sett et mønster utvikle seg har vi lagt inn naturlige rutiner.

Lillebror er snart 3 mnd og har f.eks. de siste ukene sovnet til samme tid hver kveld. Han har hittil bare sovnet i vuggen sin på stua, men siden han har fått denne vanen selv blir det etterhvert naturlig å begynne med leggerutiner og legging i egen seng til den tiden. Det er altså ikke jeg som har bestemt leggetiden, han styrer det selv og vi bare legger rutinene rundt dette. Sånn gjorde vi det med eldstemann også og det har fungert utmerket. Dagsoving har vi ingen rutiner på ennå, jeg legger ham når han er trøtt rett og slett og lar ham sove så lenge han vil. Jeg har aldri vekket en baby fordi jeg synes han har sovet for lenge. Mat har vi heller ikke rutiner på, selv om det jo går noenlunde samme antall timer mellom hvert måltid. Det meste går seg til helt av seg selv og jeg synes at små babyer skal styre søvn og mat helt selv.

Ellers er jeg uenig med helenaa i at rutiner er viktig for permisjonstiden. Jeg synes det er mest behagelig å styre dagen min helt selv og la barnet gjøre det samme. Jeg trenger ingen timeplan.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg lar babyen selv bestemme selvfølgelig... men jeg kan jo hjelpe til å finne litt rutiner på ting. f eks legging. nå legger hun seg samtidig med oss kl 22-23. vi står opp alt fra 07-11. det kommer ann på søvnen på natta..som ikke alltid er så bra da hun kan være ganske urolig.

vil liksom prøve å få til litt rutiner slik at det blir litt mer "orden" på dagene.

men vet liksom ikke helt hvordan jeg starter?!.

Skrevet

Jeg var i utgangspunktet litt stressa med rutiner selv på den tiden, og lurte virkelig på hvordan vi skulle klare å få til et mønster i dagene. Alt var jo en røre med soving og amming på de forskjelligste tidspunkter. Men plutselig hadde vi rutiner likevel, og det var ikke min fortjeneste. Det gikk mye bedre når babyen ikke skulle spise "hele tiden" lenger, og han hadde mer definerte lurer i stedet for å sove litt nå og da. Da ble det mye lettere å få øye på mønsteret hans.

Hvis jeg var deg ville jeg altså ikke stresset med dette. Det går seg til :)

Skrevet

Jeg var i utgangspunktet litt stressa med rutiner selv på den tiden, og lurte virkelig på hvordan vi skulle klare å få til et mønster i dagene. Alt var jo en røre med soving og amming på de forskjelligste tidspunkter. Men plutselig hadde vi rutiner likevel, og det var ikke min fortjeneste. Det gikk mye bedre når babyen ikke skulle spise "hele tiden" lenger, og han hadde mer definerte lurer i stedet for å sove litt nå og da. Da ble det mye lettere å få øye på mønsteret hans.

Hvis jeg var deg ville jeg altså ikke stresset med dette. Det går seg til :)

Skrevet

Ellers er jeg uenig med helenaa i at rutiner er viktig for permisjonstiden. Jeg synes det er mest behagelig å styre dagen min helt selv og la barnet gjøre det samme. Jeg trenger ingen timeplan.

La meg presisere :)

Hvis man opplever mangelen på rutiner som et problem, kan det være lettere å lage rutiner for seg selv enn for babyen. Og kanskje kan det gi følelsen av litt mer kontroll.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Vi har aldri tvunget barna våre inn i rutiner fra de var så små. De har fått styre døgnet helt selv og etterhvert som vi har sett et mønster utvikle seg har vi lagt inn naturlige rutiner.

Lillebror er snart 3 mnd og har f.eks. de siste ukene sovnet til samme tid hver kveld. Han har hittil bare sovnet i vuggen sin på stua, men siden han har fått denne vanen selv blir det etterhvert naturlig å begynne med leggerutiner og legging i egen seng til den tiden. Det er altså ikke jeg som har bestemt leggetiden, han styrer det selv og vi bare legger rutinene rundt dette. Sånn gjorde vi det med eldstemann også og det har fungert utmerket. Dagsoving har vi ingen rutiner på ennå, jeg legger ham når han er trøtt rett og slett og lar ham sove så lenge han vil. Jeg har aldri vekket en baby fordi jeg synes han har sovet for lenge. Mat har vi heller ikke rutiner på, selv om det jo går noenlunde samme antall timer mellom hvert måltid. Det meste går seg til helt av seg selv og jeg synes at små babyer skal styre søvn og mat helt selv.

Kunne ikke vært mer enig. KJører samme stil her. Lillejenta styrer selv sine behov og så smått begynner det å danne seg et mønster med 3 soverunder på dagtid og en lengre enn på kvelden. Men ting er ikke stabilt ennå. Plutselig vil hun være oppe sent en kveld og jeg har slutta å stresse med å "få henne til å sove". Blir bare sliten. Det jeg prøver å unngå er at hun blir overtrett for da er det vanskelig for henne å sovne.

Skrevet

Signerer de ove meg. Her styrte babyen oss inn i rutinene, rett og slett. Vi fant et mønster etterhver, og selv om det stadig vekk endret seg når babye ble større,så var man da så kjent med barnet at man leste det såpass bra at nye rutiner for dupp og mat og sånt,kom ganske fort og naturlig.

Slik blir det nok i stor grad med nestemann som kommer også, tenker jeg. Selv om nummer to aldri vil få samme fullservice som førstemann. ;)

Skrevet

Min erfaring er at rutiner ikke er noe man lager, det er noe som bare kommer av seg selv etterhvert :).

Min anbefaling er å kjøre minste motstands vei, og ikke være så bekymret for manglende struktur, for det meste ordner seg etterhvert helt av seg selv.

Gjest frøken am
Skrevet

Som om jeg skulle sagt det selv.

Skrevet

JEg er ingen rutinemamma, så jeg fulgte babyens rutiner fra dag 1. JEG gjorde det bare værre med at jeg skulle tenke på at nå MÅ du spise for om 1 time SKAL du sove osv.

Så etter 2 1/2 mnd så begynte jeg å følge henne ganske greit. Det har endt med at hun legger seg rundt kl 10. Da skiftet vi på henne og tok på pysj. La henne i sengen våres og fikk en flaske melk og sovnet ved siden av meg. Så gikk jeg opp. Gjorde i stand nattmat og tok henne med opp når hun våknet om natten (1-2 ganger). Gav henne melk i sengen hennes ( jeg la henne der når jeg gikk å la meg senere på kvelden).

Etter melken sovnet hun med en gang. Rundt 5-7 kom hun i sengen våres og koste og fikk mat igjen rundt 7-9 da var hun sulten. Så har hun spist hver 3 time hele dagen. Hun sover som regel mellom 11-13. kommer ann på hvor tidlig hun våkner. Etter at hun har sovet er det som regel mat da det er sov, mat, lek, kos, sov, mat osv. Hun sover gjerne 3-4 ganger om dagen, spørs igjen hvor lenge hun sover hver gang. Om hun ikke sover på dagen kan hun sove fra 3-6 f.eks. Fra kl 6 dupper hun litt av i armen min i sofaen. Rundt 9-9.30 får hun en stor porsjon grøt og en flaske med 150ml melk. Denne flasken får hun rett etter grøt om hun orker, eller så går vi ned og skifter også får hun den i sengen sin. Dette er noe vi begynte med etter 4mnd. og da sover hun natten igjennom ( 21/22-07/08)

Skrevet

Vi hadde ikke rutiner på noen ting annet enn kveldssoving. Har ennå ikke rutiner på mating og soving på dagtid, det tar vi når hun er sulten og er trett. Hun er nå ett år. Kveldsrutiner har vi hatt siden hun var seks dager gammel og var hjemme fra sykehuset :)

Skrevet

Vi hadde rutine på kveldsstellet helt fra vi kom hjem fra sykehuset. Da var det bade, pysj, bleie og mat før h*n ble lagt i senga kl 19. Det var ikke sikkert det var tid for den lange søvnen da, men vi holdt på rutinen til den tiden uansett. Etterhvert ble det helt naturlig for babyen at det var natta og sovetid i sengen da, og h*n har fortsatt samme rutine i dag, 15 mnd gammel. Tror ikke man kan styre soving og spising for de bittesmå, men å lage en rutine for morgen og kveld kan være hjelpsomt for baby også, de venner seg ofte ganske fort, og det letter litt for foreldrene.

Skrevet

Vi hadde rutine på kveldsstellet helt fra vi kom hjem fra sykehuset. Da var det bade, pysj, bleie og mat før h*n ble lagt i senga kl 19. Det var ikke sikkert det var tid for den lange søvnen da, men vi holdt på rutinen til den tiden uansett. Etterhvert ble det helt naturlig for babyen at det var natta og sovetid i sengen da, og h*n har fortsatt samme rutine i dag, 15 mnd gammel. Tror ikke man kan styre soving og spising for de bittesmå, men å lage en rutine for morgen og kveld kan være hjelpsomt for baby også, de venner seg ofte ganske fort, og det letter litt for foreldrene.

Det fungerer sikkert for noen, men det er et velkjent fenomen at mange nyfødte morsmelkbabyer er urolige og gjerne dier hver halvtime hele kvelden. Mine holdt på sånn fra kanskje fire ukers alder og til de var minst to måneder. Da hadde det blitt helt meningsløst med en slik kveldsrutine ;). Det letteste hos oss var å sette seg foran TVen og ha babyen hengende i puppen de timene det varte. Først når de ble tre måneder begynte de å finne roen tidligere og tidligere på kvelden, slik at det til slutt ble leggetid klokken 19 helt av seg selv.

Skrevet

Det fungerer sikkert for noen, men det er et velkjent fenomen at mange nyfødte morsmelkbabyer er urolige og gjerne dier hver halvtime hele kvelden. Mine holdt på sånn fra kanskje fire ukers alder og til de var minst to måneder. Da hadde det blitt helt meningsløst med en slik kveldsrutine ;). Det letteste hos oss var å sette seg foran TVen og ha babyen hengende i puppen de timene det varte. Først når de ble tre måneder begynte de å finne roen tidligere og tidligere på kvelden, slik at det til slutt ble leggetid klokken 19 helt av seg selv.

Det blir da ikke meningsløst i det hele tatt. Om ungen legger seg og sover 4 timer eller om den ikke sover i det hele tatt, så er det bare positivt at den får en rutine på kveldsstellet. Min hang i puppen "hele kvelden" de første 2-3 månedene, men rutinen holdt vi på uansett.

Skrevet

Det blir da ikke meningsløst i det hele tatt. Om ungen legger seg og sover 4 timer eller om den ikke sover i det hele tatt, så er det bare positivt at den får en rutine på kveldsstellet. Min hang i puppen "hele kvelden" de første 2-3 månedene, men rutinen holdt vi på uansett.

Da har vi nok forskjellig oppfatning av hva som gir mening :). Jeg hadde ihvertfall ikke sett mye mening i å sitte på soverommet hele kvelden og amme en nybadet baby med pysj, i uke etter uke.

Skrevet

Da har vi nok forskjellig oppfatning av hva som gir mening :). Jeg hadde ihvertfall ikke sett mye mening i å sitte på soverommet hele kvelden og amme en nybadet baby med pysj, i uke etter uke.

Har da ikke sagt at jeg satt på soverommet i flere uker? Veldig mange babyer sovner etter/under amming, også min. Jeg ammet på soverommet etter stellet, og la babyen i senga. Om h*n sov i 15 minutter eller 4 timer varierte, oftest ble det en halvtime-time. Når h*n våknet og bare skulle ha litt påfyll, så ammet jeg igjen på soverommet. Skjønte jeg at det var mer våkentid, så ble h*n med ut på stua. At det var natta og tid for den lange søvnen kl 19 kom selvfølgelig ikke med en gang.

Skrevet

Har da ikke sagt at jeg satt på soverommet i flere uker?

Nei, det har jeg heller ikke påstått ;). Jeg sa bare at for oss ville det vært meningsløst å ha en rutine med bading, pysj og legging i seng klokken 19, siden babyen hang i puppen fra 19 til 22-23.

Skrevet

Nei, det har jeg heller ikke påstått ;). Jeg sa bare at for oss ville det vært meningsløst å ha en rutine med bading, pysj og legging i seng klokken 19, siden babyen hang i puppen fra 19 til 22-23.

Hva mente du da med "Jeg hadde ihvertfall ikke sett mye mening i å sitte på soverommet hele kvelden og amme en nybadet baby med pysj, i uke etter uke" om det ikke var det du la i hva jeg skrev?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...