Gå til innhold

Hvor pakke laptopen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart på tur og lurer på om dere globetrottere har noen råd når det gjelder å pakke laptopen?

Har lyst å legge den i kofferten, men er det lov? Så mange regler jeg ikke har fått med meg i det siste. Vet at jeg kan søke, men spør her likevel.

Eller den være håndbagasje?

Siste jeg reiste, så syns jeg at de hadde begynt å slakke av både på vannflasker og sminke nemlig. Men det var ikke i Norge.:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal snart på tur og lurer på om dere globetrottere har noen råd når det gjelder å pakke laptopen?

Har lyst å legge den i kofferten, men er det lov? Så mange regler jeg ikke har fått med meg i det siste. Vet at jeg kan søke, men spør her likevel.

Eller den være håndbagasje?

Siste jeg reiste, så syns jeg at de hadde begynt å slakke av både på vannflasker og sminke nemlig. Men det var ikke i Norge.:-)

Du må ikke ha den i håndbagasjen, du kan godt ha den i bagasjen.

pass på at du pakker den godt inn ! de kaster jo bagasjen inn og ut osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid laptopen i ryggsekk. Tar ikke sjangsen på å la den ligge i kofferten etter hvordan de behandler bagasje =)

Skrevet

Jeg ville selv hatt den i håndbagasjen. Alle vet jo at bagasjen baki ikke blir behandlet så jævla bra, så hadde ikke tatt noen sjanser.

Gjest Consensio
Skrevet

Foto og datautstyr går alltid med meg som håndbagasje.

Ikke snakk om at jeg lar folk få kaste, trykke, miste og sparke borti mitt utstyr.

Skrevet

Ok. Takker for raske svar.

Da skjønner jeg at det er ingen regel om at den MÅ være i håndbagasjen. Så får jeg tenke meg om litt før jeg pakker. ;)

Skrevet

Har den alltid som håndbagasje. Har en liten 10,2" til reiser så merker ikke stort til den når den bare veier 1,3 kg. :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Håndbagasje, det samme med kameraet. Fikk et speilrefleks knust i bagasjen en gang, enda det var sendt som spesialbagasje og nøye pakket inn. Skjer ikke igjen neeei.

Skrevet

Reiseforsikringen min dekker ihvertfall ikke ting som laptop og kamera i innsjekket bagasje. Kun om den håndteres som håndbagasje... Kanskje verdt å tenke på /sjekke opp med ditt forsikringsselskap???

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg lurer på en ting, er det ikke noe slags væske i batteriet, og er ikke det ulovlig å ha i håndbagasje? Tar dere ut batteriet, og legger det i innsjekket bagasje, eller?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Men jeg lurer på en ting, er det ikke noe slags væske i batteriet, og er ikke det ulovlig å ha i håndbagasje? Tar dere ut batteriet, og legger det i innsjekket bagasje, eller?

Jeg har alltid bare sendt hele kameraet inkl (det oppladbare) batteriet gjennom. Da jeg var i London rundt 11.september (tror det var noen uker etterpå) opplevde jeg å måtte kaste batteriet fordi de var liiivredde det kunne være en bombe. Sånn som situasjonen er nå, så tror jeg batteri gjennom går bra.

Skrevet

Det meste av reiseforsikringer - det var en sak på dette et år tilbake på enten VG eller Dagbladet - dekker ikke skader hvis laptop/kamera, o.l. havner i bagasjen og blir skadet. Selv hvis man putter det i håndbagasjen i hyllen over setet var det usikkert om de dekket skader. Det eneste plassen, hvis jeg husker rett, at de dekket skader på maskinen var hvis den lå under stolen foran setet.

Og ja. Man kan ta laptop med i håndbagasjen. Det er nesten standard for mange av forretningsfolkene og en del andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid datamaskinen i håndbagasjen.

Innsjekket bagasje kommer ofte ikke frem uskadet, og ofte ikke frem i det hele tatt. Altså for stor risiko, selv med reiseforsikring.

Skrevet

Hei

Jeg tror du bør ha det i håndbagasjen for jeg er ikke sikker på om forsikringen dekker skader som skjer på denne type utstyr i innsjekket bagasje. Men du kan jo sjekke med ditt forsikringsselskap. Men etter å ha sett noen av bagasjehåndterere "kaste" og miste bagasje så tror jeg det uansett er best å ta med laptop i håndbagasjen :-)

Skrevet

Man sender verdisaker i innsjekket bagasje på eget ansvar. Jeg har jobbe på flyplass og har fått mange fortvilte passasjerer bort til meg som har fått pc/kamera (og de evinnelige vinflaskene, gjerne rødvin) ødelagt... Jeg tar alltid verdifulle ting som kan knuses/bli klemt i håndbagasje, den har du mye bedre kontroll på :)

Skrevet

Ok. Takker for raske svar.

Da skjønner jeg at det er ingen regel om at den MÅ være i håndbagasjen. Så får jeg tenke meg om litt før jeg pakker. ;)

Hva du enn gjør, ikke stapp laptopen i kofferten. Ha den i håndbagasjen. Laptoper liker ikke -50 grader og juling, og uansett hvor godt du pakker den inn, så vil du ikke kunne klare å isolere den godt nok. Gidder du ikke pakke den i håndbagasjen, så la den bli igjen hjemme.

Skrevet

Hvor mener du det er -50 grader? I bagasjerommet er det lik temperatur som i kabinen, det reiser tross alt dyr der ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...