Gå til innhold

Soler du deg toppløs på stranda?

Anbefalte innlegg

Gjest Cosette
Skrevet

Til alle dere som soler dere toppløs i utlandet: bryr dere dere overhodet ikke om kleskoden og den kulturelle respekten i det landet dere er i? :overrasket:

Jo. Hvem har påstått noe annet?

I de fleste europeiske land, katolske eller ei, er det faktisk stor toleranse for toppløssoling på badestrender, og har vært det i mange år. Amerikanerne blir jo regelrett sjokkerte over hvor fritt det er her.

Så lenge de lokale selv soler seg toppløse, ser jeg ikke hvorfor det skulle være respektløst å gjøre det for turister. Jeg har ikke tall på hvor mange spanske 70-åringer jeg har sett dra frem bestemorspuppene sine med den største selvfølgelighet ;) Spania er forresten kjent for en meget liberal strandkultur og toppløshet er veldig akseptert - og i Barcelona kan du faktisk, etter lov, vandre splitter naken i det offentlige rom så mye du lyster. I Hellas, Kroatia, Italia, Frankrike og Bulgaria er det også akseptert og vanlig å sole seg toppløs. Når det gjelder Tyrkia, så er det jo et muslimsk land, og på mine ferier dit har jeg merket at det er mindre vanlig å sole seg toppløs der. De lokale damene befinner seg jo ikke på turiststranden, men turistene selv beholder bikinitoppen på. Jeg gjør det selv også, fordi det føles ubehagelig å gjøre noe som ikke er akseptert blant lokalbefolkningen.

• Liker 1
Gjest HankMoody
Skrevet (endret)

Ja :)

Endret av HankMoody
Skrevet

Jeg soler meg toppløs om jeg føler at jeg kan gjøre det. Ser det an fra gang til gang, etter hvor jeg er og hvem jeg er der med. Blir gjerne med toppløs-soling i syden og på hytta enn på vanlige norske strender.

Det er deilig å slippe skiller, og det er også litt behagelig å gå uten bikinioverdel. Spesielt å bade uten!

Andre må også gjerne sole seg toppløse for min del. Har aldri brydd meg om det :)

• Liker 1
Gjest mari kontrari
Skrevet

På vanlig strand hjemme soler jeg meg nok neppe toppløs - liker ikke følelsen av å kunne treffe på lærer/kollega/bekjente. Kan sole meg toppløs på svaberg der det bare av og til kommer noen forbi, og på hyttetur med enten kjæresten eller veninner (dersom de også gjør det). I utlandet soler jeg meg sjelden toppløs, men det avhenger litt både av settingen, og hvor vanlig det er blant de lokale.

Jeg syns forsåvidt det er helt greit at andre soler seg toppløs her hjemme, men at det er god folkeskikk å ta på bikini når man reiser seg og skal bade/i kiosken etc., slik flere skriver at de gjør. I utlandet gjelder "do as the locals".

Må også bare påpeke at jeg syns dette:

"Dessuten - så mye som vi nordboere spytter i turistnæringen i disse landene, skulle det bare mangle at vi får sole oss toppløse på et avgrenset område så lenge det ikke strider mot landets lover."

er et ganske vemmelig argument. 'Så lenge man har nok penger er det greit'-mentalitet syns jeg ikke noe om. Beklager.

• Liker 3
Gjest Cosette
Skrevet

"Dessuten - så mye som vi nordboere spytter i turistnæringen i disse landene, skulle det bare mangle at vi får sole oss toppløse på et avgrenset område så lenge det ikke strider mot landets lover."

er et ganske vemmelig argument. 'Så lenge man har nok penger er det greit'-mentalitet syns jeg ikke noe om. Beklager.

Hvorfor det? Jeg understreker jo at det gjelder så lenge det ikke strider mot landets lover? Om noen lokale skulle ha noe imot det personlig, så burde de, om de er for å ivareta turistnæringen og ta del i godene denne medfører, vurdere å være liberale nok til å la det passere så lenge det holdes til badestrendene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg soler meg toppløs både i Norge og i syden.

Skrevet (endret)

På vanlig strand hjemme soler jeg meg nok neppe toppløs - liker ikke følelsen av å kunne treffe på lærer/kollega/bekjente. Kan sole meg toppløs på svaberg der det bare av og til kommer noen forbi, og på hyttetur med enten kjæresten eller veninner (dersom de også gjør det). I utlandet soler jeg meg sjelden toppløs, men det avhenger litt både av settingen, og hvor vanlig det er blant de lokale.

Jeg syns forsåvidt det er helt greit at andre soler seg toppløs her hjemme, men at det er god folkeskikk å ta på bikini når man reiser seg og skal bade/i kiosken etc., slik flere skriver at de gjør. I utlandet gjelder "do as the locals".

Respekten for andre bør handle om respekten for at den andre skal få gi uttrykk for sine verdier og velge sine uttrykk, ikke at jeg skal kunne kreve at andre kler seg på måter som ikke provoserer meg. Det betyr at vi i Norge må godta kvinner som går fullstendig tildekket i burka eller niqab, men det må også bety at vi må forvente den samme respekt for våre liberale verdier om vi er på besøk i samfunn der flertallet dekker seg til. Så lenge klesdrakten er fritt valgt og ikke påprakket av andre er den rett. Tvang og press er overgrep enten det skulle skje ved at vi i Vesten forbyr burka eller ved at mer kroppsfiendtlige kulturer presser kvinner til å dekke seg til. Mennesker med liberale livssyn har samme selvfølgelige krav på respekt for sine livssyn og sine uttrykk som mennesker med strenge, religiøse kroppsfiendtlige livssyn.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Gjest norah
Skrevet

Jeg er veldig glad i pupper, men jeg forstår ikke dette med toppløs soling.

Provoserer meg ikke, men for meg er det akkurat det samme som om jeg skulle solt meg uten bikinitruse - "det er jo bare en vagina". Begge deler er for meg like privat/personlig og naturlig.

Dessuten er huden på brystene såpass tynn at jeg tenker det er lite heldig å sole brystene så lenge som man eksponerer resten av kroppen.

Jeg velger også å ta hensyn til andre, slik at om jeg ønsket å sole meg toppløs hadde jeg gjort det på en mer skjermet plass - akkurat slik jeg kommer til å gjøre når jeg engang skal amme.

Tar samme hensyn i garderobe på trening ved å være litt diskret.

Skrevet

Jeg mener det blir feil å bruke de undertrykkende imperialistenes og sjåvinistenes vokabular ved å snakke om "hensyn" når det det egenltlig handler om er å godta at disse menneskene skal få terrorisere oss og tvinge oss til å følge deres spesielle kleskoder i stedet for å følge våre egne. Det er ikke det å følge sin egen overbevisning og kle seg i tråd med egne verdier som er hensynsløst og frekt, det som er hensynsløst og utillatelig frekt er å bry seg med hvordan andre kler seg og kreve at andre skal følge dine egne normer. Det er dette som er å være hensynsløs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg soler meg ikke toppløs selv, og jeg foretrekker at andre ikke gjør det heller. Det er sikkert skikkelig forbudt å si på dette forumet, men jeg blir veldig distrahert av at folk tar av seg alle klærne, og jeg synes det er veldig ubehagelig at folk skal ligge uten noe som dekker over.

• Liker 1
Skrevet

Jeg soler meg ikke toppløs selv, og jeg foretrekker at andre ikke gjør det heller. Det er sikkert skikkelig forbudt å si på dette forumet, men jeg blir veldig distrahert av at folk tar av seg alle klærne, og jeg synes det er veldig ubehagelig at folk skal ligge uten noe som dekker over.

Det må jo være lov å mene dette, på samme måte som det går an å mislike at stranda er full av påkledde mennesker en sommerdag. Eller på samme måte som det må være lov å mislike at enkelte kvinner kler seg i burka. Men en ting er å mislike det, noe annet er å ha forventninger om at dine meninger skal få avgjørende betydning for hvordan andre skal kle seg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjør det aldri, kunne ikke falt meg inn. Hadde følt meg veldig usikker og blitt liggende livredd for at folk skulle se på meg. Puppene mine er det bare kjæresten som får se.

Gjør imidlertid ikke noe at andre gjør det, da har jo jeg og kjæresten noe vi kan titte på sammen! ;-) (er begge jenter)

AnonymBruker
Skrevet

Det må jo være lov å mene dette, på samme måte som det går an å mislike at stranda er full av påkledde mennesker en sommerdag. Eller på samme måte som det må være lov å mislike at enkelte kvinner kler seg i burka. Men en ting er å mislike det, noe annet er å ha forventninger om at dine meninger skal få avgjørende betydning for hvordan andre skal kle seg.

Jeg forventer ikke at mine meninger skal bety noe som helst for andre. Jeg skrev at jeg foretrekker at folk ikke er toppløse, det er ikke det samme som å forvente det.

Skrevet

Jeg forventer ikke at mine meninger skal bety noe som helst for andre. Jeg skrev at jeg foretrekker at folk ikke er toppløse, det er ikke det samme som å forvente det.

Ja, men så er vi enige. Det som er skummelt er alle de som faktisk forventer at andre skal "ta hensyn", les: underkaste seg deres spesielle oppfatninger om hvordan "man bør kle seg".

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg mener det blir feil å bruke de undertrykkende imperialistenes og sjåvinistenes vokabular ved å snakke om "hensyn" når det det egenltlig handler om er å godta at disse menneskene skal få terrorisere oss og tvinge oss til å følge deres spesielle kleskoder i stedet for å følge våre egne. Det er ikke det å følge sin egen overbevisning og kle seg i tråd med egne verdier som er hensynsløst og frekt, det som er hensynsløst og utillatelig frekt er å bry seg med hvordan andre kler seg og kreve at andre skal følge dine egne normer. Det er dette som er å være hensynsløs.

Men om du stiller opp på en strand der nakenhet ikke er lov og stripper så krever du jo at andre skal følge dine normer? Det er jo like hensynsløst det.

Folk har en grense som man bør ha respekt og forståelse for. Du kan ikke hoppe foran meg og dra frem pikken og runke under unnskyldningen at det er din måte å være på som jeg ikke har noe med å sette rammer for.

Til den som sa at vi nordboere spytter så mange penger inn at vi bør få gjøre hva vi vil - det er vel nettopp derfor nordmenn begynner å bli mislikt som turister mange steder. Jeg har sett dem på en utekafe midt i en by sittende i BH og mannen i badebukse med ølvommen hengende over bordet, noe de lokale ikke gjør når de spiser. Det er faktisk utrolig respektløst, vi eier ikke landet selv om vi legger igjen penger der.

Annonse
Skrevet (endret)

Men om du stiller opp på en strand der nakenhet ikke er lov og stripper så krever du jo at andre skal følge dine normer? Det er jo like hensynsløst det.

Folk har en grense som man bør ha respekt og forståelse for. Du kan ikke hoppe foran meg og dra frem pikken og runke under unnskyldningen at det er din måte å være på som jeg ikke har noe med å sette rammer for.

Til den som sa at vi nordboere spytter så mange penger inn at vi bør få gjøre hva vi vil - det er vel nettopp derfor nordmenn begynner å bli mislikt som turister mange steder. Jeg har sett dem på en utekafe midt i en by sittende i BH og mannen i badebukse med ølvommen hengende over bordet, noe de lokale ikke gjør når de spiser. Det er faktisk utrolig respektløst, vi eier ikke landet selv om vi legger igjen penger der.

Hvordan får du det til? Mener du også at den som kler seg i burka i byen krever at jeg følger hennes normer? Det er jo nettopp denne sjåvinismen og kravet om å få bestemme over andre jeg argumenterer mot. Vi bør alle ha rett til å kle oss som vi vil, hvordan andre kler seg er deres sak, jeg kan selvsagt mene hva jeg vil om andres måte å kle seg på, men til syvende og sist blir det deres sak, ikke min. Jeg kan ikke forvente at min forargelse (som er legitim nok) skal bety at andre skal kle seg etter mine normer i stedet for etter sine egne. Alle livssyn bør stille likt, og flertallet skal ikke kunne frata enkeltindividet retten til å være seg selv. Å kle seg etter egen overbevisning på sin fritid er slik jeg ser det en grunnleggende menneskelig frihet, noe ingen med noen rett kan frata oss. (Selv om vi mennesker har lang tradisjon for nettopp det.)

Å sperre veien for andre fysisk eller begå seksuelle overgrep på åpen gate har selvsagt ingenting med klesdrakt å gjøre, så eksemplet ditt var slik sett uten relevans. Friheten til å leve etter egen overbevisning vil blant annet innebære retten til å gå kledd som man vil, friheten innebærer ikke rett til å skånes fra å se mennesker som lever etter helt andre normer, men friheten innebærer heller ikke rett til å frata andre deres tilsvarende friheter. Å sperre veien for folk eller opptre aggressivt og invaderende er ikke akseptabelt, hverken med burka eller naken.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger med folk som faktisk tør si fra, dessuten er de som regel like toppløse som meg. :) Og skulle noen andre strandgjester 50 meter unna oss bli støtt av at jeg ligger og soler meg toppløs må de som sagt gjerne si fra. Jeg legger meg, som sagt, toppløs unna andre folk enn de jeg er der med, og spankulerer ikke naken rundt.

Hilsen blomsterbarn som heller ikke er ekshibisjonist. Det er bare pupper. :ler:

Og fordi dine venner sier i fra, så regner du med at vilt fremmede som synes at du er et sjenerende syn også vil si i fra? Verden er Zaphireh-sentrert skjønner jeg.

Ja, det er bare pupper. Men jeg vil ikke se dine.

Det er mulig du ikke synes det, men jeg synes en våt bikinitopp er fryktelig ekkelt å ha på. (det samme med bikinibuksen for øvrig, men det er en annen diskusjon)

For det er jo helt umulig å skifte til en tørr bikini :roll:

Skrevet

Og fordi dine venner sier i fra, så regner du med at vilt fremmede som synes at du er et sjenerende syn også vil si i fra? Verden er Zaphireh-sentrert skjønner jeg.

Ja, det er bare pupper. Men jeg vil ikke se dine.

Hvis du ikke vil se Zaphirehs pupper får du snu deg bort da vet du. Slik jeg får snu meg bort hvis jeg misliker å se en kvinne i badedrakt eller en kvinne i burka.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

For min del kan folk sole seg toppløse så mye de vil. Derimot gjør jeg det ikke selv fordi puppene mine er så utrolig fæle at verden skal slippe å få se de. :sjenert:

Nå må du gi deg! Jeg så et bilde av deg igår. Du hadde riktignok bh på deg, men jeg kan ikke tenke meg at "innholdet" er fælt. Du er nydelig :Nikke: .

Gjest Cosette
Skrevet

Og hvor i all verden sa jeg at vi "bør få gjøre hva vi vil"? Jeg snakket om å være toppløs på et begrenset område - hvor man uansett går meget lettkledd - i land som ikke har lover mot det. Å sitte på utekafé i BH inngikk ikke i det jeg sa - selv om jeg personlig ikke ser noe galt i det heller. Jeg er nok på linje med Cuckold i dette, men så lenge et land har lover og regler, så velger jeg å innrette meg. Hva de lokale måtte mene om min måte å kle meg på som ikke er nedfelt i landets lover, er derimot ett fett for meg. Det samme gjelder selvsagt for turister i Norge.

For øvrig tviler jeg på at misnøyen med enkelte nordmenns oppførsel er større enn fordelene de lokale opplever i form av økonomi, arbeidsplasser etc generert av turisme. Jeg tror de fleste restauranteiere i sydenland glatt overser en naken ølvom når de har full restaurant og gjør god butikk hele sommersesongen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...