Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Til mors store glede elsker jenta vår på 1 1/2 å bli lest for om Albert Åberg som ikke får sove. Vi leser den hver eneste kveld, og det er en såpass enkel historie som hun får til å følge. Hun har alltid vært glad i bøker, og rolig av seg, og vi leser mye hjemme.

Jeg har gått innom bokhandlere i byen for å se om det finnes flere Albert Åberg-bøker som passer for så små barn. Men de har ikke all verdens utvalg, og de bøkene jeg ser i hyllene, er mer avanserte, de passer bedre for barn som er noen år eldre.

Det finnes jo så mange bøker i serien. Det går jo an å bestille også, men da får jeg jo ikke bladd gjennom dem og sett om de kan egne seg.

Noen som har oversikt i Albert Åberg-universet, og vet om det finnes fler enn den ene boka som har en veldig enkel historie, og passer for så små barn?

Vi er så lei av pekebøker og bøker der ingenting "skjer", som bare har tilfeldige bilder på sidene, eller klaffebøker a la Tassen som tar fokus vekk fra historiene, da er det bare klaffene som er moro å leke med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta en tur på nærmeste bibliotek, og spør barnebibliotekaren der?

Jeg husker at jeg likte "Du er en luring Albert Åberg" - og der er det jo også en del repetisjon i frasene.

Ellers er Emma og Thomas bøkene klassiske for små barn, og der er det jo også litt historie, selv om tegningene gjerne ikke er de mest spennende.

Skrevet

Eg har lest dei fleste av dei "vanlege" Albert Åberg-bøkene for eldsteguten min, frå han var rundt 2 år. Kanskje nokre få som ikkje er noko for dei aller minste, men eg meiner dei fleste passar heilt fint også for ungar under 2 år. Står det noko vanskeleg, kan du jo berre "oversetje" litt.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar!

Ja, vi har lest en del Thomas og Emma-bøker, noen av dem fungerer fint, andre blir litt ensformige (ikke så mye som skjer, så konsentrasjonen til snuppa er vanskelig å holde på, f.eks den der han skal kle på seg for å gå ut, den får jeg henne ikke til å følge med på...)

Den boka om Albert som ikke vil sove, pleier jeg å bla over et par sider i - den med potta (hun vet ikke hva det er ennå), og det med at han er (liksom-)redd for løva i skapet. Hehe... så det er sikkert en idé å tilpasse lesingen litt, og velge hva man skal fokusere på i bøkene.

Synes det er så flotte bilder i Albert-bøkene. Avslappet stemning med faren som tasser rundt med pipa overalt i huset, kjøkkenet som er fullt av rot, etc. Litt morsomt for meg å lese dem for henne, om ikke annet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...