Gå til innhold

Et fantastisk innlegg om dyrking av helseproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Hvem er du til å bestemme hva andre skal tenne på, eller dyrke? Hvem er du til å bestemme hva slags livsstil jeg ønsker å ha? Om jeg ønsker å være smellfeit resten av livet, og kjæresten min tenner på det, så har du faen meg absolutt INGEN rett til å komme å diktere meg om noe annet!

Jeg velger faktisk selv hvilken livsstil jeg vil ha innenfor norsk lov jeg!

Hvorfor skal man dyrke livsstilsrelaterte sykdommer og plager(som hjerte- og karsykdommer, tarmkreft, hemorroider)? Hvorfor skal man dyrke usunne idealer? Dagens helseproblemer ligger ikke hovedsaklig hos de tynne, men hos dere overvektige. I Houston i Texas er 95% overvektige. Norge kommer raskt etter, og fokuset rettes stadig vekk mot mer aktivitet og et sunt kosthold som en del av hverdagen vår. Godt over halvparten i Norge er overvektige, og jeg har til gode å se media, politikere, ernæringsfysiologer og leger skryte av retningen vi beveger oss i mot. For all del, hvis fett og valker blir ansett som sexy og attraktivt hos deg, hold det for deg selv. Du skal ikke oppfordre til overvekt, da dette er et STORT verdensproblem.

Slike som deg koster staten mange milliarder kroner hvert år, og er du klar over hvor de pengene kommer i fra? Blant annet MIN lommebok, og jeg er ikke interessert i å betale i dyre dommer for at du skal få dytte i deg sjokkis, nudler og pizza nærmest ubegrenset - uten å dø!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Skrevet

Jeg er enig i at vi, så langt det er mulig, har ansvar for å ta vare på egen helse.

Det fantastiske i innlegget så jeg derimot ikke, så hvis ts vil opplyse hadde det vært greit?

• Liker 1
Gjest Trolltausa
Skrevet

Jeg er enig med Brunhilde.

Vi har ansvar for egen helse, så langt det går, men jeg ser heller ikke det fantastiske i innlegget...

En annen ting: Jeg ser at det i flere innlegg sies at godt over halvparten av Norges befolkning er overvektige, det samme sies i ditt innlegg.

Kan du dokumentere dette?

De offisielle tallene sier at ca 25% er overvektige.

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting: Jeg ser at det i flere innlegg sies at godt over halvparten av Norges befolkning er overvektige, det samme sies i ditt innlegg.

Kan du dokumentere dette?

De offisielle tallene sier at ca 25% er overvektige.

2 av 3 40-42-åringer var overvektige før årtusenskiftet. Tallene har fortsatt å stige.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2686:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:54371::1:5567:18:::0:0

Blant 40- og 45-åringer veier menn i gjennomsnitt 5,0 kg mer og kvinner 5,8 kg mer enn for 15 år siden. Stadig flere utvikler fedme, i noen fylker har nå èn av fem 40/45-åringer fedme.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2686:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:69130::1:5569:7:::0:0

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

2 av 3 40-42-åringer var overvektige før årtusenskiftet. Tallene har fortsatt å stige.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2686:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:54371::1:5567:18:::0:0

Blant 40- og 45-åringer veier menn i gjennomsnitt 5,0 kg mer og kvinner 5,8 kg mer enn for 15 år siden. Stadig flere utvikler fedme, i noen fylker har nå èn av fem 40/45-åringer fedme.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2686:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:69130::1:5569:7:::0:0

Ok... Det linkene dine sier, er at 66% av 40-42-åringer var overvektige, og 20% av de i alderen 40-45 år har utviklet femde.

Dette sier ingenting om andelen overvektige i Norge.

Alt disse artiklene forteller, er at andelen overvektige i en gitt alder (40-45 år) har økt.

Lagt til:

Da har jeg kommet tilbake fra jobb, og har litt bedre tid til å utdype svaret mitt.

Det er riktig at ca 50% av den voksne befolkningen i Norge har en BMI over 25, men da er ikke muskelmengde eller fettprosent tatt hensyn til.

En annen faktor som ikke har blitt tatt hensyn til, er at veldig mange eldre "synker sammen" som en følge av benskjørhet, noe som også høyner BMI, og derfor trekker gjennomsnittet opp.

Det reelle overvektstallet vil derfor være langt lavere enn de 50% som har en BMI over 25.

Det som er klart, er at ca 10-20% av norges befolkning lider av fedme, ut over dette har jeg ikke sett noen statistikk som ikke utelukkende er basert på BMI som viser hvor stor andel overvektig vi har i landet.

Endret av Trolltausa
AnonymBruker
Skrevet

Ok... Det linkene dine sier, er at 66% av 40-42-åringer var overvektige, og 20% av de i alderen 40-45 år har utviklet femde.

Dette sier ingenting om andelen overvektige i Norge.

Alt disse artiklene forteller, er at andelen overvektige i en gitt alder (40-45 år) har økt.

Lagt til:

Da har jeg kommet tilbake fra jobb, og har litt bedre tid til å utdype svaret mitt.

Det er riktig at ca 50% av den voksne befolkningen i Norge har en BMI over 25, men da er ikke muskelmengde eller fettprosent tatt hensyn til.

En annen faktor som ikke har blitt tatt hensyn til, er at veldig mange eldre "synker sammen" som en følge av benskjørhet, noe som også høyner BMI, og derfor trekker gjennomsnittet opp.

Det reelle overvektstallet vil derfor være langt lavere enn de 50% som har en BMI over 25.

Det som er klart, er at ca 10-20% av norges befolkning lider av fedme, ut over dette har jeg ikke sett noen statistikk som ikke utelukkende er basert på BMI som viser hvor stor andel overvektig vi har i landet.

Norges befolkning har ikke så høy muskelmasse at det trekker BMI opp, heller det motsatte. Fettprosenten er for høy, derfor er BMI høy.

BMI er godt nok til å karlegge fedme for den generelle befolkningen. Folk flest har ikke så mye muskelmasse som enkelte ser ut til å tro.

AnonymBruker
Skrevet

Norges befolkning har ikke så høy muskelmasse at det trekker BMI opp, heller det motsatte. Fettprosenten er for høy, derfor er BMI høy.

BMI er godt nok til å karlegge fedme for den generelle befolkningen. Folk flest har ikke så mye muskelmasse som enkelte ser ut til å tro.

Jeg er enig i at BMI er et godt nok verktøy til å kartlegge fedme (BMI over 30), men BMI er ikke et godt nok verktøy alene til å kartlegge generell lav til moderat overvekt.

Gjennomsnittlig BMI for kvinner over 18 år var for noen år siden 25.1.

Gjennomsnittlig høyde for kvinner er 168 cm.

En BMI på 24,9 vil gi gjennomsnittskvinnen 69,7 kg.

En BMI på 25.1 vil gi gjennomsnittskvinnen 70,2 kg

Det skiller altså 0,5 kg mellom øvre del av normalvekt og lett overvekt.

Hvordan kan noen som helst si at denne halve kiloen som skiller mellom normalvekt og overvekt skyldes fett eller muskler utelukkende ved bruk av BMI?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...