Nala Skrevet 29. mai 2011 #1 Del Skrevet 29. mai 2011 Har kjøpt meg to thuja som står i hver sin krukke på plattingen. Nå trenger jeg tips til hvordan jeg best tar vare på dem. 1. Bør de tas inn hvis det regner mye? 2. Hvor ofte bør de vannes i tørre perioder? 3. Skal de ha gjødsel, i så fall hvor ofte? 4. Må de plantes ned i pyntekrukken direkte (med lecakuler eller noe i bunnen), eller kan jeg bare sette dem rett nedi med plastkrukka på (ok, dette ble dårlig forklart, håper dere skjønner)? 5. Andre tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 30. mai 2011 #2 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg ville plante de ordentlig i krukka med lecakuler og hull i bunnen av pyntekrukka. Hvis du har tenkt å ha de noen år, så må du det. Har du drenert og sørget for at overvann renner bort ved vanning, er det ikke noe problem at de står ut i regnvær. Sørg da for at det ikke står en skål under som vannet samler seg opp i. Lurt å toppe thujaene i slutten av juli begynnelsen av august. Da blir de så mye finere enn de som ikke blir toppet. Buskene blir da tettere fra bunnen av etter hvert som årene går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oliven Skrevet 30. mai 2011 #3 Del Skrevet 30. mai 2011 Har kjøpt meg to thuja som står i hver sin krukke på plattingen. Nå trenger jeg tips til hvordan jeg best tar vare på dem. 1. Bør de tas inn hvis det regner mye? Nei. Så lenge du planter de i krukke med drenering og hull i bunn holder det. 2. Hvor ofte bør de vannes i tørre perioder? Det kommer alt ann på. Stikk fingeren i jorda og kjenn etter. Er det tørt, vann. 3. Skal de ha gjødsel, i så fall hvor ofte? Alle planter trenger gjødsel. Hvor ofte kommer ann på hva slags gjødsel du bruker. Les på pakken du kjøper. Der står det alltid godt forklart. 4. Må de plantes ned i pyntekrukken direkte (med lecakuler eller noe i bunnen), eller kan jeg bare sette dem rett nedi med plastkrukka på (ok, dette ble dårlig forklart, håper dere skjønner)? Ja, det bør de. Gi plantene større plass til røttene. Og med jord gir bedre tilførsel av vann til planta. Leca, så et lag med barkduk, fiberduk, gammelt laken eller lignende (da hindrer du jorda å renne nedi leca og ut på platting) og så god jord. Ikke ta den billigste du finner da den ofte inneholder mye torv og tørker lett ut. 5. Andre tips? Alle vintergrønne planter må dekkes mot vårsola så de ikke tørker ut. Dekk til med strie eller annet materiale som puster. Når jorda i krukka er gjennomtint på våren kan det tas av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 31. mai 2011 Tusen takk for svar, dere! Da iler jeg til verks. Thujaene SKAL klare seg! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå