Gå til innhold

Hjelp til kost uten melk, hvete osv...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg sliter mye med opplåsthet, magekramper og smerter. Merker godt at dette kommer spesielt etter at jeg har spist

feks melk, hvete, gjær, sukker og krydder.

Er det noen som har hatt en kost uten noen av disse produktene? Kanskje du har noen gode oppskrifter?

Jeg er veldig glad i havregrøt, knekkebrød og annen brødmat til frokost/lunsj. Dette vil nok bli det vanskeligste for meg å holde meg unna! Har du noen forslag til andre frokoster/lunsj?

Skyr er et mellommåltid jeg ofte sverger til, og kesam klarer jeg meg nesten ikke foruten (dressing på salat, til taco og vaniljekesam+frukt). Jeg er også svak for hvitløksbaguetter, pitabrød, tortillalefser osv..

Jeg har testet meg for matvareallergi og intolleranse tidligere, men det har ikke gitt noe utslag. Legen konkluderte med at jeg mest sannsynlig har irritabel tarm!

Det eneste jeg vet med sikkerhet at jeg har allergi mot er krydder pga kryssallergi fra burot og gress! Men jeg vet ikke hvilke krydder jeg reagerer på. Men merker plager spesielt når jeg har spist taco! Har i perioder prøvd å lage tacokrydder selv og/eller å bruke mindre mengder. Dette har hjulpet noe.

Ellers er jeg veldig glad i det meste av grønnsaker og kjøtt, men synes det er vanskelig å variere dette til feks middag.

Ris, pasta og poteter har jeg aldri merket noe spesiell reaksjon på.. Kanskje etter pasta...

Målet er å se om magen og formen generelt blir bedre, for evt å føre produktene litt og litt inn i kosten igjen.

Håper noen har råd eller erfaringer med dette!

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må da være noen som har et kosthold uten melkeprodukter i det minste? :)

TS

Skrevet

Jeg har et kosthold som er (tilnærmet) uten melkeprodukter, men jeg spiser hvete i form av knekkebrød.

Frokost består av frukt og grønnsaker, jeg er ikke veldig sulten når jeg står opp.

Lunsj er som regel grove knekkebrød med makrell i tomat, en frukt eller grønnsak ved siden av.

Middag er kjøtt (mest kylling, jeg spiser lite rødt kjøtt) eller fisk med kikerter, linser, løk og grønnsaker. Jeg bruker så og si aldri ris eller pasta, poteter bare en sjelden gang sammen med andre grønnsaker i karry.

Kveldsmat varierer etter hvor sulten jeg er, ofte blir det frukt da også.

Jeg spiser yoghurt, men det er jo et melkeprodukt.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg vet med sikkerhet at jeg har allergi mot er krydder pga kryssallergi fra burot og gress!

Tusen takk :)

Bare et lite tips:

En ny test gjør at kryssallergies kan oppdages gjennom blodprøver (blodprøven sendes Ullevål sykehus).

Kryssallergi for gress er blant annet hvete og rug.

AnonymBruker
Skrevet

Søk på glutenfritt inne på forumet, så får du mange tips!

AnonymBruker
Skrevet

De testene på legekontoret er ofte veldig dårlige, så jeg ville heller dratt til en spesialist for å finne ut av om du har hveteintoleranse eller noe annet...

Jeg gikk til fastlegen min, men de fant ikke noe galt.

Jeg var veldig syk på det tidspunktet, så derfor ble jeg forvirret når de ikke fant ut noe galt med meg. Så dro jeg til Balderklinikken, og der fant de ut at jeg hadde Cøliaki.

Så kanskje det ville være lurt å sjekke deg skikkelig hos Balderklinikken før du endrer kostholdet ditt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...