Gå til innhold

Er jeg blitt voldtatt?

Fremhevede innlegg

Gjest Nedfall
Skrevet

Det kan da ikke være tvil om at eksens pågåenhet tross at TS sa hun ikke ville, i det minste rammes av straffelovens "§ 200: Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år". Han må således i det minste kunne dømmes til ett år i fengsel. Muligens har også din nåværende kjæreste brutt denne paragrafen, men alvorlighetsgraden synes mindre når det gjelder ham. § 192 stiller nok større krav til fysisk brutalitet for å være oppfylt, men denne paragrafen burde endres slik at bruk av psykisk vold sidestilles med det å påføre fysiske traumer.

..fordi den nåværende kjæresten av og til hinter til sex ?? Er du stein hakke sprø?

Da er vel samtlige menn i dette landet, som er i ett forhold, voldtektsmenn?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS :)

Hadde det veldig likt med min første kjæreste. han var også min første seksualpartner. Han var en kjempesnill og grei gutt, men hadde vilt mye mer behov for sex enn meg. Han forsto ikke at jeg ikke hadde samme behov, og at sex ble en plikt-greie for meg sånn som han holdt på. Han tok ikke et nei for et nei, og jeg var altfor ung og usikker til å reagere. Jeg tenkte at det var meg det var noe feil med. Dette resulterte i at jeg følte meg presset, jeg klarte ikke å nyte det, og ble aldri tent. Det var selvsagt ikke voldtekt, men han tvang seg på meg på en inndirekte måte. Jeg tror det er vanskelig for gutter å skjønne at dette kan oppleves som et slags misbruk.

Jeg slet i mange år etter dette med lav selvtillitt i senga, selv om jeg hadde helt fantastiske kjærester som ikke var i nærheten av å oppføre seg som nummer 1. Jeg hatet å skulle være den dominante, ta initiativ, og sånne ting. Hvorfor? Jo fordi han første på en eller annen måte hadde fått sneket det inn i hodet mitt at jeg ikke strakk til. Og når jeg måtte gjøre ting med ham, var det aldri fordi jeg ville, men fordi jeg følte meg presset. Så det hadde jeg rett og slett i mange år fobi for.

Det positive er at det går over.:) Jeg er nå 25 og i mitt forhold nummer 4. Det er ikke mye igjen av den lave selvtilliten jeg hadde noen år tilbake. Har en helt fantastisk mann og sexen har aldri vært bedre :rodmer:

Så...bare gi det tid, så blir selvtilliten bedre.:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg som skrev forrig innlegg.

Må bare også tilføye at noe vi gjorde som fikk meg til å bryte det vonde "sex-er-en-ubehagelig-plikt"-mønstret, var at vi i en periode overfokuserte på meg. Kjæresten min koste masse masse masse med meg uten at han nødvendigvis fikk seg noe selv. På den måten ble sex noe som ikke bare handlet om at han skulle få tømt seg. Og når han da tilnærmet seg meg og hintet, så var min første tanke "kos!", ikke "æsj, han vil ha sex igjen"...

• Liker 1
Skrevet
Jeg siterte wikipedia. Det var ikke mine ord.

Og det å presse noen er jo tvang selv om man ikke bruker fysisk vold. Det går fint an å tvinge uten det.

Mas, press og trusler er også tvang i aller høyeste grad.

Det blir først tvang hvis man uttrykker trusler om sanksjoner hvis ønsket ikke blir fulgt. For at det skal kvalifisere til tvang må dermed kjæresten ha uttrykt ting som : "Nå har vi sex, ellers slår jeg deg", eller lignenede. Det virket ikke som dette ble brukt i dette tilfellet.

Når det er sagt hørtes ikke han fyren helt god ut. Er man et normalt oppegående menneske, klarer man å tolke signalene dithen at man dropper maset av respekt for sin kjære. Selvom "maset" i seg selv ikke er straffbart!

AnonymBruker
Skrevet

Og det å presse noen er jo tvang selv om man ikke bruker fysisk vold. Det går fint an å tvinge uten det.

MAS om sex ER ikke voldtekt etter norsk lov!!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er forresten definisjonen som er brukt på wikipedia, hvor det helt klart fremgår at det skal mer til enn mas for at vilkårene i straffeloven skal være oppfylt.

Ifølge den norske straffelovens § 192 blir voldtekt definert slik:

det å skaffe seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd

det å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen

det å ved vold eller ved truende atferd få noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv.

grovt uaktsom voldtekt er etter bestemmelsens fjerde ledd også straffbart

Skrevet

Ja, og vi vet jo alle hva slags pålitelig kilde Wikipedia er... :roll:

Mas og tvang kan ikke sammenstilles, og med mindre du er tvunget til sex har du ikke blitt voldtatt ifølge straffeloven. Hvis man skulle dømt alle som maste, og presset jenter til sex ville vi fått rimelig fulle fengsler etterhvert. Og jeg mener på ingen måte å forsvare disse personene - eksen til TS er jo tydeligvis ikke helt riktig skrudd sammen, og hun burde åpenbart søke hjelp for å sortere tankene sine - men regelrett voldtatt, det har hun ikke blitt.

TS har forøvrig ikke nevnt trusler noe sted, Betty.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd dette med eksen min.Dette er mange år siden men jeg har ikke tenkt så nye over det før nå. Han presset meg helt klart både til å suge han og samleie. Han respekterte ikke at jeg ikke ville og til slutt gav jeg etter fordi det var "det enkleste". I ettertid ser jeg at dette er en form for tvang og på grensen til voldtekt, men for at det skal kunne karakterieseres som voldtekt må det nok være sterkere tvang og at han holder deg fast med makt osv...Men helt klart ikke noe godt å oppleve å ha det sånn med kjæresten, bra du har fått ny kjæreste som respektere deg og dine valg nå ivertfall..:)

Jeg tenkte heller ikke så mye på det før nå. Går kanskje mer og mer opp for meg fordi jeg nå har en mer normal sexpartner, som virkelig bryr seg om meg og ikke bare seg selv.

Jeg også følte det var det enkleste å bare si ja til slutt, og slik ballet det bare på seg. Jeg er veldig glad i min nye kjæreste som forstår meg! Sliter du i ettertid også?

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg som skrev forrig innlegg.

Må bare også tilføye at noe vi gjorde som fikk meg til å bryte det vonde "sex-er-en-ubehagelig-plikt"-mønstret, var at vi i en periode overfokuserte på meg. Kjæresten min koste masse masse masse med meg uten at han nødvendigvis fikk seg noe selv. På den måten ble sex noe som ikke bare handlet om at han skulle få tømt seg. Og når han da tilnærmet seg meg og hintet, så var min første tanke "kos!", ikke "æsj, han vil ha sex igjen"...

Hei! kanskje jeg skal prøve det jeg også! jeg sliter med at jeg ikke tar kos for kos, men trur nesten hver gang at han bare hinter til sex. Jeg har en pliktfølelse hengende over meg, og av og til glipper det ut av meg "nei, eg vil ikke ha sex", og da kommer det fra han "eehm, jeg vil bare kose med deg." Jeg har fortalt han om vonde opplevelser fra tidligere, så han skjønner hva det går i. Kanskje jeg skal foreslå dette for han :)

Gjest HunterLady
Skrevet

Ja, det vil jeg si at du har blitt. Opplevd akkurat det samme selv med en eks jeg var med i 3 år. Han både fysisk og pyskisk mishandla meg. Han voldtok meg daglig det siste året i alle hull, mens jeg hylte og grein. Og dette var ingen form for submissive roleplay, men rett og slett overgrep mot meg fordi han mente jeg fortjente det. (jeg hadde vært utro).

Skikkelig sunt forhold!

AnonymBruker
Skrevet

Det høres for meg mer ut som om han har mast seg til sex. Det er ikke uvanlig at menn gjør dette (uten å mene noe vondt med det), og når det fungerer første gangen, skjønner de jo fort at det lønner seg å mase neste gang, helt til kjæresten går med på det. Det som gjør meg usikker er at du lå og gråt og vred deg i smerter. Ignorerte han det bare, eller var det snakk om at du forsøkte å skjule det? Det er i beste fall litt spesielt å ignorere at kjæresten gråter mens man kjører på... Jeg forstår at det må ha vært vondt for deg, men det er forskjell på å ta noen mot deres vilje (altså at du sier klart og tydelig nei), og på å forsøke å overtale kjæresten til litt sengekos. Jeg kan ikke svare et klart "ja" eller "nei" på spørsmålet uten å vite litt mer av bakgrunnshistorien.

Har du av og til lyst til å ha sex med den nye kjæresten din, eller føles det alltid som om det er din plikt? Selv synes jeg det er en positiv ting å ha sex selv om lysten ikke er helt på topp, men det har jo mye å gjøre med at det blir godt når man først er igang. Det forutsetter igrunn at man ikke har andre problemer enn manglende lyst/energi. For deg tror jeg det er viktig å kunne være den som bestemmer - i alle fall for en periode - slik at du blir kvitt denne pliktfølelsen.

Har du vært åpen om hvorfor du føler det på denne måten? Å kunne snakke sammen om det er jo en enorm fordel. Du må lære deg å ta hensyn til deg selv, men samtidig er det jo dumt om det blir slik at du aldri vil. Start der du føler deg tryggest, enten det er rolig og forsiktig sex, eller bare kose litt på hverandre med hendene. Kanskje kan forspill hjelpe når du ikke har max lyst, men igjen - det er forskjell på å strekke seg litt for partner og på å gå på akkord med seg selv. Har du vurdert å snakke med en psykolog? Det virker som om dette stikker ganske dypt, og kanskje er det ikke så enkelt som å bare "ta seg sammen".

Det som ofte skjedde var at han begynte rolig og forsiktig å hinte, men da sa jeg tydlig nei, men han bare fortsatte å ta på meg, og prøvde å overtale meg. Dette gav han seg ikke med før jeg enten gikk ut av rommet eller hadde sex med han.

Han visste at det gjorde vondt, men da sa han bare til meg at det gav seg når han var kommet helt inn og "kommet igang". Noe det som oftest ikke gjorde, og da kom tårene (om ikke de var kommet før), men da var han så inne i det han gjorde, at han ikke såg meg. Kan være han ignorerte det, det vet jeg ikke.

Merker at dette forholdet ikke bare ødela sexlysten, men også selvtilliten min. fikk hele tiden høre at jeg ikke var god nok, og mistet mange venner pga dette forholdet. Ingen som likte han, og siden han hang på meg som en klegg så tok de ikke kontakt.

Når det kommer til min nåværende kjæreste så varierer sexlysten min veldig. Jeg er veldig glad i å ha sex med han. Men ofte så har jeg best sex når jeg tar initativ, pliktfølelsen kommer bare når det er han som vil. jeg skal ikke si at det alltid er plikfølelse når han vil, men er jeg trøtt eller rett og slett ikke i humør så kommer den med en gang. og selv om jeg stoler på han 100% og jeg vet at han ikke vil gjøre meg noe vondt, så klarer sier jeg ja med en gang. Jeg tør ikke si nei til han, selv om jeg vet at han vil akseptere det. jeg er så redd for å ikke være god nok. jeg vil ikke være en kiip kjæreste. Å stakkaren har opplevd at eg har begynt å grine under forspill, han hadde det så fælt med seg selv da.

Siden det går mer og mer opp for meg hva som har skjedd så har jeg nylig vurdert å snakke med noen, derfor jeg åpnet denne tråden, for å høre andre sine meninger.

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette vitner til lite respekt for de som faktisk har blitt voldtatt..

Det var aldri meningen å være respektløs ovenfor de som er blitt voldtatt. jeg prøver på ingen måte å sette meg på linje med dem. jeg ville bare fortelle historien min til folk, for at de kanskje kunne hjelpe meg å sette ord på det. for jeg vet ikke hva det føltes ut som. det var mot min vilje, og jeg var derfor usikker på om jeg kunne kalle det voldtekt. Uansett har det ingen betynding om hva jeg kaller det, for min del kan jeg kalle det ostehøvel. Jeg ville bare fortelle min opplevelse fordi jeg sliter med meg selv i ettertid og trengte bare å få det ut.

Skrevet

Noterer meg at mens det er greit at kvinner maser seg til sex så er det på grensen til voldtekt når en mann gjør det samme. Interessant.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Noterer meg at mens det er greit at kvinner maser seg til sex så er det på grensen til voldtekt når en mann gjør det samme. Interessant.

Det kommer an på type mas:

"Skal vi ha sex"?

Svar: Nei

"Kom igjen da"

Svar:Nei

"Hvis ikke du vil ha sex med meg så gjør jeg det slutt"

Eller andre altrernative argumenter, som "Jævla luremus", overtalelse ved hjelp av både trusler og det ene og det andre

Og ved ikke å gi seg til man får det man ville.

Jenter maser de og og blig gjerne skuffet eller lei seg og tror det er noe galt med dem siden mannen ikke vil ha sex. Etter min erfaring maser menn mer fordi de tror de har rett på sex når de vil. Og spiller på dårlig samvittighet og sårbarhet hos jenta.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

MAS om sex ER ikke voldtekt etter norsk lov!!!!

Ok trusler da

Skrevet

Opplevd akkurat det samme selv med en eks jeg var med i 3 år.

Akkurat det samme????

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Ja, og vi vet jo alle hva slags pålitelig kilde Wikipedia er... :roll:

Mas og tvang kan ikke sammenstilles, og med mindre du er tvunget til sex har du ikke blitt voldtatt ifølge straffeloven. Hvis man skulle dømt alle som maste, og presset jenter til sex ville vi fått rimelig fulle fengsler etterhvert. Og jeg mener på ingen måte å forsvare disse personene - eksen til TS er jo tydeligvis ikke helt riktig skrudd sammen, og hun burde åpenbart søke hjelp for å sortere tankene sine - men regelrett voldtatt, det har hun ikke blitt.

TS har forøvrig ikke nevnt trusler noe sted, Betty.

Hun følte seg jo pressa da. Press er jo tvang det og.

Eller mener du det er helt ok å presse seg til sex?

Han trappa pikken i henne uten at hun var våt engang. Han tenkte bare jeg er kåt, jeg vil pule nå, uten hensyn til hennes følelser i det hele tatt. Det er iallefall et overgrep.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på type mas:

"Skal vi ha sex"?

Svar: Nei

"Kom igjen da"

Svar:Nei

"Hvis ikke du vil ha sex med meg så gjør jeg det slutt"

Eller andre altrernative argumenter, som "Jævla luremus", overtalelse ved hjelp av både trusler og det ene og det andre

Og ved ikke å gi seg til man får det man ville.

Jenter maser de og og blig gjerne skuffet eller lei seg og tror det er noe galt med dem siden mannen ikke vil ha sex. Etter min erfaring maser menn mer fordi de tror de har rett på sex når de vil. Og spiller på dårlig samvittighet og sårbarhet hos jenta.

Nei, det kommer ikke an på type mas. Mas er mas og ikke voldtekt, uansett om det er mannen eller dama som maser. Det skal ikke finnes to forskjellige standarder her. Mer er det ikke å si om den saken.

Skrevet

Hun følte seg jo pressa da. Press er jo tvang det og.

Eller mener du det er helt ok å presse seg til sex?

Han trappa pikken i henne uten at hun var våt engang. Han tenkte bare jeg er kåt, jeg vil pule nå, uten hensyn til hennes følelser i det hele tatt. Det er iallefall et overgrep.

Må du faen meg gi deg.

Skrevet

TS er sikkert blitt voldtatt.

Hva er det som ikke regnes som voldtekt nå til dags?

Jeg er blitt voldtatt selv jeg. Det tror jeg de fleste med et sexliv er blitt, slik som det defineres i loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...