Gå til innhold

Er jeg blitt voldtatt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en kjæreste for 3 år siden. Igjennom hele forholdet (1år)tvang han meg til å ha sex med han. Ofte begynte han med å hinte, når jeg sa jeg ikke orket begynte han bare å bli enda mer innpåsliten. Det var sjelden han gav seg, endte som oftes med at vi hadde sex. Opptil flere ganger lå jeg å grein og vred meg i smerter. Skjeden ble liksom aldri våt. Det var aldri noen form for vold, eller at han holdt meg fast. Jeg er derfor usikker på om jeg kan kalle dette en voldtekt? Jeg har selv hatt tanker om et det var jeg som gav etter, så det er min egen skyld. Er det noen som har meninger om dette?

I senere tid, og med min nye kjæreste, kan jeg ha problemer med å slappe av når vi har sex. Av og til ligger jeg å anspenner meg under samleiet. Av og til når kjæresten hinter til sex får jeg tanker om at det er "min plikt", og vil ikke si nei.. Et annet problem jeg har er feks når jeg er på toppen, så stoler jeg ikke på meg selv. jeg har verdens beste kjæreste som forstår meg, og vil heller ligge å trøste meg, enn å gjøre seg "ferdig" når dette skjer.

noen som har noen tips til meg om hvordan jeg kan slappe bedre av og få litt bedre selvtilit?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må nok si jeg ikke syns dette kan kalles voldtekt, når du verken nekta eller han holdt deg fast osv på noen måte.. Skjønner likevel det er traumatiserende for deg, men jeg vil likevel ikke kalle det voldtekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som du er blitt fysisk voldtatt, men det er kanskje noe som kalles psykisk voldekt? Eller tvang iallefall.. Og det kan være like sterkt virkemiddel det..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd dette med eksen min.Dette er mange år siden men jeg har ikke tenkt så nye over det før nå. Han presset meg helt klart både til å suge han og samleie. Han respekterte ikke at jeg ikke ville og til slutt gav jeg etter fordi det var "det enkleste". I ettertid ser jeg at dette er en form for tvang og på grensen til voldtekt, men for at det skal kunne karakterieseres som voldtekt må det nok være sterkere tvang og at han holder deg fast med makt osv...Men helt klart ikke noe godt å oppleve å ha det sånn med kjæresten, bra du har fått ny kjæreste som respektere deg og dine valg nå ivertfall..:)

Skrevet

Hvis dette er noe du sliter med anbefaler jeg deg å oppsøke fastlegen din og få henvisning til en psykolog.. Ut ifra det du sier nå virker du veldig usikker selv, og en psykolog vil hjelpe deg å få orden på tankene og hvordan alt henger sammen!

Hvis du har flashbacks og sliter med dette enda, så har du iallefall opplevd noe traumatisk og vondt, det viktigste er at du tar dine følelser på alvor!

Om det er voldtekt eller ikke, er det bare du som vet, og ikke det viktigste i dette tilfellet, mere følelsene dine rundt det!

Håper det ordner seg for deg!

Masse, gode, varme klemmer fra meg!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tips til hvordan du bedre kan slappe av er å ikke tenke så mye, bare kose med kjæresten din og ikke ha hastverk i forhold til at dere MÅ ha sex. La det være litt på dine primisser. Si til han hva han skal gjøre for at du skal føle deg trygg. Fortell han også om hva du har opplevd med eksen din tidligere, da forstår han deg kanskje bedre..

• Liker 1
Skrevet

Det høres for meg mer ut som om han har mast seg til sex. Det er ikke uvanlig at menn gjør dette (uten å mene noe vondt med det), og når det fungerer første gangen, skjønner de jo fort at det lønner seg å mase neste gang, helt til kjæresten går med på det. Det som gjør meg usikker er at du lå og gråt og vred deg i smerter. Ignorerte han det bare, eller var det snakk om at du forsøkte å skjule det? Det er i beste fall litt spesielt å ignorere at kjæresten gråter mens man kjører på... Jeg forstår at det må ha vært vondt for deg, men det er forskjell på å ta noen mot deres vilje (altså at du sier klart og tydelig nei), og på å forsøke å overtale kjæresten til litt sengekos. Jeg kan ikke svare et klart "ja" eller "nei" på spørsmålet uten å vite litt mer av bakgrunnshistorien.

Har du av og til lyst til å ha sex med den nye kjæresten din, eller føles det alltid som om det er din plikt? Selv synes jeg det er en positiv ting å ha sex selv om lysten ikke er helt på topp, men det har jo mye å gjøre med at det blir godt når man først er igang. Det forutsetter igrunn at man ikke har andre problemer enn manglende lyst/energi. For deg tror jeg det er viktig å kunne være den som bestemmer - i alle fall for en periode - slik at du blir kvitt denne pliktfølelsen.

Har du vært åpen om hvorfor du føler det på denne måten? Å kunne snakke sammen om det er jo en enorm fordel. Du må lære deg å ta hensyn til deg selv, men samtidig er det jo dumt om det blir slik at du aldri vil. Start der du føler deg tryggest, enten det er rolig og forsiktig sex, eller bare kose litt på hverandre med hendene. Kanskje kan forspill hjelpe når du ikke har max lyst, men igjen - det er forskjell på å strekke seg litt for partner og på å gå på akkord med seg selv. Har du vurdert å snakke med en psykolog? Det virker som om dette stikker ganske dypt, og kanskje er det ikke så enkelt som å bare "ta seg sammen".

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler også å få hjelp hos en psykolog. Du trenger hjelp til å kvitte deg med gamle tankemønstre som fører til følelser som blir vanskelig for deg i et forhold til en mann.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge du sa at du ikke orket å ha sex mens din gamle kjæreste likevel fortsatte, var dette uten tvil voldtekt.

At du føler "plikt" til å ha sex med din nåværende kjæreste, synes jeg likevel ikke kvalifiserer til benevnelsen voldtekt så lenge du ikke sier fra, selv om også dette er på grensen til overgrep.

AnonymBruker
Skrevet

For at vilkårene i straffeloven om voldtekt skal være oppfylt må vedkommende ha skaffet seg seksuell omgang ved "vold eller truende atferd", jfr. straffeloven § 192 første ledd.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#192

Jeg er usikker på om det du beskriver kan tolkes som voldtekt, men at det har vært traumatiserende, er det ingen tvil om. Jeg vil anbefale deg å gå til psykolog. Ingen skal måtte oppleve å ha sex på den måten. Lykke til. :klem:

Skrevet

Du ble mentalt voldtatt, dessverre er det ingen dødsstraff for den forbrytelsen.

• Liker 1
Skrevet

Uff, dette var en virkelig trist historie å lese. Jeg håper virkelig at du skaffer deg profesjonell hjelp i form av en psykolog for å håndtere dette. Det høres ut som at de tingene som skjedde med den tidligere partneren din påvirker forholdet du har med din nåværende partner, og det er et tegn på at du bør få profesjonell hjelp. Selv om at loven sier at dette ikke var voldtekt, har du all rett til å føle at det var voldtekt hvis du mener det. Du kan ikke rope voldtekt høyt ut, men du kan kalle det hva du vil for deg selv for at du skal kunne legge det bak deg og gå videre.

Jeg håper at du skjønner at det på ingen måte er din plikt å ha sex med en partner. Du skal være like kåt som han, og ha lyst for at dere skal ha sex. Og det hjelper ikke hvor mye han maser eller vrir seg, du bestemmer over din kropp. Ønsker du ikke å ha sex må du også være tydelig å si nei. Det hjelper ikke bare å ligger der og håpe at gutten skal skjønne at du ikke ønsker det, gutter har vanskeligheter med å ta hint. Og de vet jo ikke hvordan du føler det hvis du ikke sier noe. Kommunikasjon er veldig viktig.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

For at vilkårene i straffeloven om voldtekt skal være oppfylt må vedkommende ha skaffet seg seksuell omgang ved "vold eller truende atferd", jfr. straffeloven § 192 første ledd.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#192

Jeg er usikker på om det du beskriver kan tolkes som voldtekt, men at det har vært traumatiserende, er det ingen tvil om. Jeg vil anbefale deg å gå til psykolog. Ingen skal måtte oppleve å ha sex på den måten. Lykke til. :klem:

Det kan da ikke være tvil om at eksens pågåenhet tross at TS sa hun ikke ville, i det minste rammes av straffelovens "§ 200: Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år". Han må således i det minste kunne dømmes til ett år i fengsel. Muligens har også din nåværende kjæreste brutt denne paragrafen, men alvorlighetsgraden synes mindre når det gjelder ham. § 192 stiller nok større krav til fysisk brutalitet for å være oppfylt, men denne paragrafen burde endres slik at bruk av psykisk vold sidestilles med det å påføre fysiske traumer.

AnonymBruker
Skrevet

Du ble mentalt voldtatt, dessverre er det ingen dødsstraff for den forbrytelsen.

Og det mener du det burde vært? :roll:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Må nok si jeg ikke syns dette kan kalles voldtekt, når du verken nekta eller han holdt deg fast osv på noen måte.. Skjønner likevel det er traumatiserende for deg, men jeg vil likevel ikke kalle det voldtekt.

Voldtekt er en forbrytelse og et seksuelt overgrep der noen blir påtvunget seksuell omgang, ofte ved bruk av trusler, vold eller medikamenter.

En person som skal begå en voldtekt mot et annet menneske trenger ikke nødvendigvis bruke fysisk eller psykisk makt.

Dette er wikipedias definisjon på voldtekt. Tvang til sex er også voldtekt selv om man ikke bruker fysisk vold.

AnonymBruker
Skrevet

Voldtekt er en forbrytelse og et seksuelt overgrep der noen blir påtvunget seksuell omgang, ofte ved bruk av trusler, vold eller medikamenter.

En person som skal begå en voldtekt mot et annet menneske trenger ikke nødvendigvis bruke fysisk eller psykisk makt.

Dette er wikipedias definisjon på voldtekt. Tvang til sex er også voldtekt selv om man ikke bruker fysisk vold.

Tvang - det ligger i lovens ordlyd at dette dreier seg om at man skaffer seg seksuell omgang ved bruk av truende atferd eller ved bruk av vold.

Mulig du vet en del, BettyBoop, men jeg tror ikke du skal uttale deg om norsk strafferett. :kose:

Det står forresten at ts's kjæreste "aldri ga seg" men at det aldri var bruk av vold eller fysisk tvang.

Jeg forstår veldig godt at dette var traumatisk for ts, men jeg synes bare det er greit at vi bruker de rette begrepene her.

• Liker 3
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Tvang - det ligger i lovens ordlyd at dette dreier seg om at man skaffer seg seksuell omgang ved bruk av truende atferd eller ved bruk av vold.

Mulig du vet en del, BettyBoop, men jeg tror ikke du skal uttale deg om norsk strafferett. :kose:

Det står forresten at ts's kjæreste "aldri ga seg" men at det aldri var bruk av vold eller fysisk tvang.

Jeg forstår veldig godt at dette var traumatisk for ts, men jeg synes bare det er greit at vi bruker de rette begrepene her.

Jeg siterte wikipedia. Det var ikke mine ord.

Og det å presse noen er jo tvang selv om man ikke bruker fysisk vold. Det går fint an å tvinge uten det.

Mas, press og trusler er også tvang i aller høyeste grad.

Endret av BettyBoop28
  • Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som du er blitt fysisk voldtatt, men det er kanskje noe som kalles psykisk voldekt? Eller tvang iallefall.. Og det kan være like sterkt virkemiddel det..

Nei, selvfølgelig er det ikke det. Dette er heller ikke tvang...Men jeg kan se for meg at "kvinnefrigjørere" kan begå justismord ved at dette skulle være voldtekt. Man må være ganske blond for å få dette til å bli voldtekt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette vitner til lite respekt for de som faktisk har blitt voldtatt..

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...