AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Kona leverte den ferdigutfylte i april, men jeg har et enkeltmannsforetak som ikke er i drift, men får derfor næringsoppgaven og lengre frist (i morgen). På kona: Lønn 430.000 Gjeld 1.480.000 Ingen formue På meg: Lønn 420.000 Gjeld 480.000 Penger på konto 300.000 (foreløpig ubrukt lån) Eiendom er oppført med 970.000 på selvangivelse (markedspris 3-4 mill) 2 biler, til sammen 50.000 Gjelda og formuen skulle ideelt vært fordelt bedre, men taper vi noe totalt på at det er slik? Takker for svar...
Annikken Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 (endret) Pengene på konto sier du jo er lån. Men er disse innregnet i den summen du skriver er gjelda di? Om ikke kan jeg ikke se at det hadde gjort noe forskjell å gjøre om på selvangivelsen hennes. Begge har mer gjeld enn formue, også når man regner med om eiendommen eventuelt er tinglyst på denne. (Jeg regner med den er det siden kona di er oppført med masse gjeld men ingen eiendom? Eller er dette gjeld hun har som følger en annen eiendom hun har?) Markedsprisen har ikke noe å si på selvangivelsen (og thank godness for det sier nå jeg, da hadde det blitt dyrt å være meg ) Det eneste som kan utgjøre en forskjell er i så fall rentene (såvidt jeg kan se) og siden begge jobbe full jobb så er nok ikke å skrive rentene over på den andre noe poeng, siden dette som regel først kan være fornuftig dersom den ene av dere ikke har eller har lav inntekt. Endret 30. mai 2011 av Annikken
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 Pengene på konto sier du jo er lån. Men er disse innregnet i den summen du skriver er gjelda di? Om ikke kan jeg ikke se at det hadde gjort noe forskjell å gjøre om på selvangivelsen hennes. Begge har mer gjeld enn formue, også når man regner med om eiendommen eventuelt er tinglyst på denne. (Jeg regner med den er Vi har ingen andre eiendommer eller verdier. De 300.000 er penger vi har lånt (det lånet som er på 1.500.000 ca). Så da er det ikke så farlig at det ble litt feil skjevfordeling denne gangen altså...?
Annikken Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Jeg er ingen ekspert, jeg kan bare ta utgangspunkt i meg og gubben. Men du sier altså at de 300 000 du har på konto er registrert i hennes gjeld (siden den er nesten 1,5 mill?) Og så er det fremdeles usikkert om eiendommen er tinglyst på dere begge, altså eier dere det begge to? Det som er viktig er om du på din selvangivelse blir sittende med formue, da burde dere kanskje ha fordelt det annerledes. Men som sagt, det høres jo merkelig ut at du eier hele eiendommen og hun er registrert med hele 1,48 mill i gjeld. Det kan være litt knot å skille mellom hva du må registrere selv på selvangivelsen og det de allerede vet. Eiendommer tinglyst på begge vil stå oppført riktig (såvidt jeg husker) med riktig ligningsverdi på begge. Lån vil kun være registrert på hovedlånetaker, og må/bør deles i to (for at den ene ikke skal få formue.) Renter vil være påført hovedlånetaker (selv om begge har betalt inn på lånet!) og bør deles om begge vil ha 28% skattefradrag for rentene. MEN! Og dette er viktig! Det KAN være andre regler om dere er gift. Vi er bare samboere, og det skal være litt enklere når man er gift, såvidt jeg husker! (Håper noen kan bidra her?) Det er mye å sette seg inn i her, og jeg foreslår at dere tar en internettrunde sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå