Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jada enda en låne tråd. Av personlige årsaker velger jeg å være anonym(kjenner du meg igjen,vennligst hold det for deg selv)

Er det noen her som har tatt opp ett lån på 1,6mill?

Hvis ja: Hvor mye tjener du/dere i året?

Er det noen som har tatt opp lån på 100% av kjøpesummen?

Føler jeg nesten blir litt klokere av å spørre dere, enn banken.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fullt så mye, ca 1.5 inkl studielån.

Jeg tjener ca 450000, har et barn jeg har delt omsorg på. Jeg syns det er tøft til tider, og hadde jeg valgt ville jeg ikke hatt så mye lån, men nå betaler jeg ganske mye i mnd, mer enn nødvendig antageligvis.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk :) Ja skulle egentlig skrive rundt 1,6 mill. Setter kjempestor pris på de som svarer. Det betyr mere enn dere aner for meg.

Skrevet

Du får ikke lånt 100% av kjøpesummen lenger. Du må ha 10% egenkapital.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lån på 1,5 mill. Da vi kjøpte huset i fjor, kostet det 1950 000, og vi tok opp lån på 1,7 mill. Banken var nøye på å understreke kravet om egenkapital på 10%, selv om vi til sammen tjener 1,2 mill.

Nå har vi betalt ned endel på lånet, og flyttet det over til Statens Pensjonskasse. Mye bedre rentevilkår.

Du kan få lån på 100% av kjøpesummen, men de fleste banker krever da kausjonist for den siste 10%.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke lånt 100% av kjøpesummen lenger. Du må ha 10% egenkapital.

Men egenkapitalen kan også være lån.

Det er fullt mulig å fortsatt låne 100%, men ikke like lett som før, og ikke på samme måte som før.

Skrevet (endret)

Det er også mulig å ha de 10% som sikkerhet i feks foreldres bolig om man ikke har spart seg opp nok EK.

Mulig dette er forskjellig fra bank til bank, men hvertfall ikke noe problem i vår bank hvor vi fikk tilbud om det (men hadde nok EK, så trengte det ikke).

Men det var vel kanskje ikke helt det du lurte på :)

Edit: Ser jo nå at Anonym har skrevet dette allerede...

Endret av Lille Rosa
AnonymBruker
Skrevet

Skal ned å snakke med banken i morgen tenkte vi. Egenkapital har vi ikke hatt mulighet til å spare opp før nå og jeg har ett sterkt behov for å flytte ut nå. Får håpe det er en eller annen bank som kan hjelpe oss.

AnonymBruker
Skrevet

1,6 kan være mye for noen og lite for andre. Kommer såklart an på hva du tjener. Men vil anta om du har 300-350k+ i året så klarer du fint ett lån på 1,6.

En lånesum som dette vil man trenge rundt 8500-9500 for og betjene per måned.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lån på 1,6 mill inkludert studielån. Hadde 10% egenkapital da jeg kjøpte leiligheten, hadde ikke fått lån uten. Betaler ned huslånet over 30 år foreløpig, og betaler i underkant av 6000 kr pr mnd. I tillegg kommer husleie på 3300 pr måned. Samboeren min er student, når han får jobb kommer han nok til å kjøpe seg inn og vi kan betale ned på lånet fortere. Jeg har en liten ekstrajobb i tillegg til min vanlige jobb og tjener med tillegg medberegnet ca 450 000- 500 000 i året.

Skrevet

Vi har lån på litt over 1,5mill. Vi har inntekt på ca 700 000 i året, og ett barn. Går helt fint :)

Som andre her skriver må du stille med 10% sikkerhet, enten som egenkapital eller i form av kausjonist.

AnonymBruker
Skrevet

vi har lån på 1,6 ca. Lånte 100% til å kjøpe hus. Da vi tok opp lånet for litt over 3 år siden hadde vi rundt 400 000 i samlet inntekt, og renta var høy, ble avdrag på 10-11 000 i mnd. Da syns jeg det var tøft. Vi er forresten to. Idag har vi nesten dobbelt så mye i inntekt, og har det veldig greit økonomisk. Greier å spare en god del i mnd, til egenkapial til neste hus;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi lånte 110 %, og det var i fjor. Hadde kausjonist på det over 90 %. Dette var 1,6 mill. Vi hadde tatt utgangspunkt i en samlet inntekt på nesten 700 k og en fast inntekt, men bommet kraftig (i positiv retning for vår del).

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok lån på 1,6. Har inntekt på 600' samlet, ingen barn. Vi hadde kausjonist på 200'.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lån på mellom 1.5 og 1.6. Huset ble kjøpt til 2.375. I tillegg har jeg stort studielån, men ikke andre lån. Inntekt på ca. 400 000. Enslig forsørger til to barn, altså skatteklasse to. Mottar bidrag og ekstra barnetrygd, samt støtte til barnetilsyn.

Det er trangt, men det går.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lån på mellom 1.5 og 1.6. Huset ble kjøpt til 2.375. I tillegg har jeg stort studielån, men ikke andre lån. Inntekt på ca. 400 000. Enslig forsørger til to barn, altså skatteklasse to. Mottar bidrag og ekstra barnetrygd, samt støtte til barnetilsyn.

Det er trangt, men det går.

Kan legge til at jeg bor i borettslag, og betaler ca. 3800 i husleie i tillegg til avdrag på lån.

Skrevet

Skal ned å snakke med banken i morgen tenkte vi. Egenkapital har vi ikke hatt mulighet til å spare opp før nå og jeg har ett sterkt behov for å flytte ut nå. Får håpe det er en eller annen bank som kan hjelpe oss.

Som nevnt så vil du nesten garantert få et nei når du ikke har EK eller snille foreldre.

Bare å begynne sparingen :)

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt så vil du nesten garantert få et nei når du ikke har EK eller snille foreldre.

Bare å begynne sparingen :)

Joda.. Svigers stilte som kausjonister :D

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lån på 1.8 og tjener 1.2 til sammen. Lånte 100%. To voksne og to barn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med et boliglån på 1,7 pluss studielån på 300 000. Tjener 500 000 i året. Går greit, men fett er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...