Gå til innhold

Kattejenta mi gråter! =(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hentet jenta mi på omplasseringen for ca 2,5 år siden. Vi har et helt spesielt forhold da jeg slet veldig psykisk i den perioden (ble anbefalt av akuttpsykiatrisk å skaffe meg katt). Hun har virkelig reddet livet mitt, og uten henne vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag.

I dag har jeg og sambo hentet en ny kattunge, mye for snuppa sin del da det blir en del timer alene hjemme for henne om dagene når vi er på jobb, og hun er innepus. Tenkte det ville være hyggelig for henne med selskap. Vi skaffet i tillegg en gutt, da vi har hørt det er større sjans for at gutter og jenter godtar hverandre.

Lillegutt har oppført seg kjempefint, og funnet seg godt til rette allerede. Snuppis har fresa fælt til ham, og slått litt etter ham. Hun har ikke godtatt at han er her, men hun virker ikke like sint som hun vanligvis er på andre katter.

Hun virker derimot kjempelei seg!! :tristbla: I sted satt hun på stativet sitt og øynene hennes var fulle av tårer. Hun gråt virkelig :tristbla: Kjenner jeg får tårer i øynene selv her, synes det er så vondt å se henne sånn. Lillegutt har lagt seg i sofaen med oss, og hun holder seg på soverommet. Jeg går stadig inn til henne og koser og susser på henne. Gir henne godteri og godsnakker. I sted fikk jeg tilogmed høre malingen hennes noen minutter.

Har vel egentlig ikke noe spørsmål, det pleier vel å gå greiere etter noen dager? Jeg blir bare så lei meg når hun gråter :tristbla: Kan katter virkelig gråte? Noen andre lure triks, enn å gi henne masse oppmerksomhet, og vise at vi fremdeles er grenseløst glad i henne - for det gjør vi selvfølgelig.

Vanskelig å balansere dette. Lillegutt skal jo ikke føle seg uvelkommen han heller stakkars :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Selvsagt kan dyr gråte, men ikke med tårer slik som mennesker.

Dyr har de samme følelser som vi har, sorg, glede, savn, forventning, kjærlighet :klem:

Hun er nok litt forvirret over at han lille plutselig har kommet inn i huset, og oppfører seg som han bor der !

Synes dere var smarte som valgte en liten gutt denne gangen, det går som regel lettere med en av det motsatte kjønn :)

Jeg har vært igjennom denne prosessen 2 ganger som privatperson, men ikke med en frøken som førstepus i huset. Førstepus her var min funksjonshemmede hjertevenn, og så kom gentlemannen i sort som nr. 2, og lille frøken Fryd som siste tilskudd :)

Dere må nok regne med at de første dagene kan bli litt turbulente mens de to finner ut av hvorvidt de liker hverandre eller om de bare aksepterer at den andre er der.

Jeg tror (basert på litt erfaring) at det er lurt om førstepusen får den samme oppmerksomheten som hun er vant til. Masse kos, godbiter, lek med sitt utvalgte menneske.

Med andre ord, at hun får bekreftet at hun er deres utvalgte :)

Kan bli litt spennende når det er sengetid i kveld. Hvem skal ligge hvor i sengen ? Og får lillegutt i det heletatt lov til å nærme seg sengen ?

Jeg har tilbragt natten på madrass på badegulvet emd "ny" pus jeg :fnise:

Det samme må lillegutten få, slik at han knytter bånd til dere og til det som nå er hans hjem også :)

Ja... det er veldig lett å si det.... og det er "noe" krevende inntil de to finner ut av det med hverandre.

Det fine er, Envy, at det pleier i de aller fleste tilfellene å gå riktig bra, og de to blir gode venner som har stor glede av hverandres selskap (og vil drive dere nærmest til vanvidd når de leker sisten i en rasende fart gjennom hele leiligheten :fnise: ).

Opp med haken, vennen ! :klem:

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Tusen takk for grundig svar Lille-pus! :klem: Du er god å ha du!

Veldig spent på sengetid ja! Nå har jo snuppelure ligget der inne hele kvelden, så hun ser nok litt på soverommet som sitt fristed nå. Vi tenkte å legge lillegutt på andre siden av sambo, siden hun er såpass avhengig av meg. Så håper vi at det da er greit, så lenge hun får meg for seg selv ;)

Regner jo med at det kom til å bli noen trøblete dager i starten. Hadde regnet med at hun skulle bli kjempesinna, men at hun skulle bli lei seg hadde jeg ikke tatt med i beregningen :sukk:

Men men, det er en del av pakka dette også. Lillegutt prøver å tilnærme seg henne, så han vil ihvertfall ha kontakt, og gir ikke opp :fnise: Får håpe det ikke tar lange tiden før hun skjønner at han egentlig er en ålreit liten skrue :)

Skrevet

Nei, det er ikke bare-bare å få ny katt i hus med en tidligere enehersker... Jeg fikk nr to i begynnelsen av april, og her går de dessverre overhodet ikke ilag, det er så ille at jeg vurderer seriøst å omplassere den nye. De slåss så pelsdottene flagrer, hyler fra hver sitt rom når jeg skiller dem og spesielt gamlepusen er stresset hele tiden. Jeg håper inderlig for din del at dine godtar hverandre snart, for det er ikke noe kjekt å se at pusene ikke trives :(

Skrevet

Enig med Lille-pus. Dette går bra etterhvert. Bare ta tiden og rådene til Lille-pus til hjelp på skal du se at pelsdottene blir gode venner.

Hold oss oppdatert da :)

AnonymBruker
Skrevet

Etter det jeg har hørt, er det best i starten å ha den nye katten bare i et eget område av huset/leiligheten, for eksempel to rom, i starten. For den katten som allerede er der skal ikke føle at hele hjemmet blir totalinvadert plutselig. Men nå har dere jo allerede tatt den nye helt inn da. Men tror ikke det er så lurt at dere lar han sitte i sofaen med dere mens gamlekatten er på soverommet. Gamlekatten trenger å føle at hun fortsatt har førsteplassen i den første tiden. Tror det er fint om dere holder den nye pusen utenfor soverommet de første nettene også.

Husker at jeg prøvde å ta til meg en hannkattunge en gang jeg hadde en pus fra før. Det gikk ikke så bra. Den gamle pusen ble sint på inntrengeren. Husker jeg hadde kattungen i sengen og alt. Nå skjønner jeg at det ikke var rart den gamle pusen ble sint og sjalu. Så jeg ville gjort det annerledes i dag.

Det er sikkert noen som har enda bedre greie på dette her. Aurora M. har jo veldig peiling på katter, kanskje hun kan svare her. :)

Skrevet

Huff da Thorn! Det var ikke særlig oppløftende :riste: Trist når det blir sånn som det der! :(

Jeg tror nok de vil venne seg her. Snuppa har alltid vært litt mer vennligstilt ovenfor hannkatter, enn hunkatter, og det virker som det er "greit" at han er her, bare han holder seg langt unna "hennes ting". Hun har et par yndlingsplasser her, og når han har nærmet seg de, det er da hun virkelig har tatt ham for seg.

Håper hun slutter å være lei seg når hun skjønner at hun fremdeles, og alltid er prinsessa mi hvertfall!

AnonymBruker
Skrevet

Husker at jeg prøvde å ta til meg en hannkattunge en gang jeg hadde en pus fra før. Det gikk ikke så bra. Den gamle pusen ble sint på inntrengeren. Husker jeg hadde kattungen i sengen og alt. Nå skjønner jeg at det ikke var rart den gamle pusen ble sint og sjalu. Så jeg ville gjort det annerledes i dag.

PS: Jeg måtte gi fra meg den hannkattungen igjen, siden den første pusen forandret helt personlighet og bare satt og skulte og freste til den nye. Måtte jo prioritere den første pusen min. Men nå etterpå tenker jeg at dersom jeg hadde gjort det annerledes og latt kattungen bo på kjøkkenet og gangen den første tiden, så kanskje det kunne utviklet seg på en bedre måte.

Skrevet

Etter det jeg har hørt, er det best i starten å ha den nye katten bare i et eget område av huset/leiligheten, for eksempel to rom, i starten. For den katten som allerede er der skal ikke føle at hele hjemmet blir totalinvadert plutselig. Men nå har dere jo allerede tatt den nye helt inn da. Men tror ikke det er så lurt at dere lar han sitte i sofaen med dere mens gamlekatten er på soverommet. Gamlekatten trenger å føle at hun fortsatt har førsteplassen i den første tiden. Tror det er fint om dere holder den nye pusen utenfor soverommet de første nettene også.

Det er sikkert noen som har enda bedre greie på dette her. Aurora M. har jo veldig peiling på katter, kanskje hun kan svare her. :)

Takk for godt svar! :)

Vi har dessverre bare en 2-roms leilighet, så hadde blitt litt vanskelig å holde ham i bare et rom.

Er enig i at det er dumt hun har gått på soverommet, har prøvd å ta henne med inn på stua, men da bare freser hun og stikker inn på soverommet igjen :tristbla:

Skrevet

Huff da Thorn! Det var ikke særlig oppløftende :riste: Trist når det blir sånn som det der! :(

Jeg tror nok de vil venne seg her. Snuppa har alltid vært litt mer vennligstilt ovenfor hannkatter, enn hunkatter, og det virker som det er "greit" at han er her, bare han holder seg langt unna "hennes ting". Hun har et par yndlingsplasser her, og når han har nærmet seg de, det er da hun virkelig har tatt ham for seg.

Håper hun slutter å være lei seg når hun skjønner at hun fremdeles, og alltid er prinsessa mi hvertfall!

Min første har aldri vært særlig glad i andre katter, han er veldig skeptisk og forsiktig av seg, så sånn sett var jeg forberedt på at det kunne bli vanskelig. Men jeg håpte at de i det minste kunne godta hverandre, om de ikke kunne bli bestevenner... Hos oss er vel egentlig problemet at hun er helt sprø. Han aksepterer henne så lenge hun holder seg litt unna og tar livet med ro, men så kommer hun i fullt firsprang med både tenner og klør, og det finner ikke min egentlig ganske bedagelige herremann seg i. Og da er det igang...

PS: Jeg måtte gi fra meg den hannkattungen igjen, siden den første pusen forandret helt personlighet og bare satt og skulte og freste til den nye. Måtte jo prioritere den første pusen min. Men nå etterpå tenker jeg at dersom jeg hadde gjort det annerledes og latt kattungen bo på kjøkkenet og gangen den første tiden, så kanskje det kunne utviklet seg på en bedre måte.

Jeg gjorde alt "etter boka", holdt dem på hver sitt område, lot dem bli kjent med hverandres lukt før jeg introduserte dem for hverandre, prøvd å gi dem like mye oppmerksomhet, gitt dem mat i nærheten av hverandre... Ingenting funker. Så det er mulig at det ville fått samme utfallet hos dere også.

Skrevet

Kjempe bra at dere har valgt å få en venn til pusen deres:) Selv har vi to innekatter, tenker det er kjekkest at de er to siden de er inne. Vi var utrolig heldig for de fant tonen fra dag en, så har ingen erfaring selv, men jobber litt med katter så har hørt mye fra andre:

1.Når man først skal introdusere to nye puser for hverandre er det greit at den nye pusen er i bur midt på gulvet slik at den andre pusen får gå bort å snuse i sitt eget tempo.Ha de gjerne slik en stund til de har "snust seg ferdig". Nå er vel det sånn sett "for sent" siden de allerede er løse sammen, men tenkte jeg bare skulle nevne det:)

2.Det er lurt å ha de i seperate rom, også for at den nye pusen skal få roe seg og ha et sted for seg selv så det ikke blir for mye på en gang, men også fordi at de kan høre hverandre og kjenne hverandres lukter i begynnelsen.

3.Sett døren inn til rommet den nye pusen er i på klem med en avis under, eller annet som forhindrer døren i å kunne åpnes eller lukkes. Ha ikke for stor åpning, bare nok til at pusene kan snuse på forsiktig hverandre.

4.Etter noen dager, når du synes at kattene virker ok ved situasjonen, dvs. stadig på vakt, men likevel aksepterer den "fremmede" på den andre siden av døren, og har sluttet med fresing og gjemmer seg ikke, så kan man åpne døren og la kattene møte hverandre. Virker kattene likevel for sinte eller skremte, så vent litt lengre med å sette dem sammen.

MEN husk at de er naturlig med litt fresing og knuffing og dette har de lov til. Det tar nok litt tid, men med tålmodighet så vil de nok bli gode venner:) Bare husk å passe på at den "gamle" katten ikke blir sjalu!

Du vil nok merke litt forandringer i den første katten din nå i begynnelsen, for alt er jo nytt, og det kan virke litt skremmende med en ny pus på hennes teritorium..

Ps.hold oss gjerne oppdatert;)

Skrevet

En ting til: Ikke tving de til å snuse på hverandre, ikke hold noen av de fast, la de ta det i sitt eget tempo:) Som oftest går det bra bare dere tar tiden til hjelp:)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Er enig i at det er dumt hun har gått på soverommet, har prøvd å ta henne med inn på stua, men da bare freser hun og stikker inn på soverommet igjen :tristbla:

Spørs nok om hun er ikke så helt lite fornærmet.

Kan nesten høre henne: " I stua ! Sammen med den der ekle, lille "møkkafransen" ? Nope ! Jeg går på soverommet mitt jeg, så kan dere sitte der med den dårlige samvittigheten deres, - så det så !" :fnise:

Førtse kvelden i kveld. Gi det tid.

Mulig han bør få et noe mykt lagt på badet, slik at han kan søke tilflukt der i natt, og føle seg trygg.

Og så er det jo veldig positivt at hun allerede har roet seg litt :) Og at hun ikke er like sint på den lille som på andre katter :)

Mange tegn som tyder på at dette kan for komme til å gå riktig godt :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for tipsene forum88! Det med avisen uner døren tror jeg jammen vi skal prøve ut om det viser seg at dem blir noen skikkelige kranglefanter fremover!

Lille-pus: Hehe, å! Når jeg så for meg det scenarioet der føltes det straks litt bedre! For hun virker faktisk nesten litt furt!

Badet er dessverre utelukket. Det er hennes territorie, og tydeligvis BARE hennes. Hun elsker det badet, så når har stakkars prøvde å sette en fot der i sted var hun der med en gang, bare tenner og klør! :forvirret:

Om det blir krig i senga får heller sambo og lillegutt legge seg på sofaen i natt. Lillegutt har nemlig lov til å være i sofaen, tydeligvis. De er nå rare også da!

Gruer meg dog skikkelig til å sove, er så redd for hva de kan finne på nar de plutselig er "alene". Er derfor jeg vurderer det med avisen slik at døra ikke kan åpnes/lukkes, men pga løsningen her MÅ en av de da være på badet :klo: Huff nei, krysser fingrene for at det er greit for frøkna at lillegutt ligger på sambo sin side!

Oppdaterer i morgen en gang jeg! Håper jeg har positive nyheter da!

(og ja lille-pus, innerst inne er jeg enig i at dette ser ut til å kunne gå veien, for hun kunne reagert MYE verre, men det er likevel vondt å se at jenta mi ikke har det noe greit! :( )

Skrevet

Skjønner godt at du har vondt for å se jenten din sånn! Men trøst deg med at det sansynligvis bare blir bedre og bedre!:)

Skrevet

Ja, forum88, man blir jo så glad i disse firbente og det er aldri greit når noen man står nær ikke har det greit! Trøster meg så absolutt med at det kommer til å gå bedre, og det ser ut til å gå greiere allerede! :jepp:

Natten gikk over all forventning! :jepp: Snuppa satt under senga en god stund og furta, men lillegutt gikk under der å hentet henne! :fnise::hjerte: Tilslutt tuslet hun på stua, jeg hentet henne og la henne på plassen sin i fotenden min, og der sovnet hun! :hoppe: Lillegutt sov på andre siden av sambo, og bare en gang i løpet av natten snek hun seg opp for å frese til ham. Hun gikk heldigvis å la seg igjen med engang :rodmer: Vi var våkne hele gjengen fra 5 til halv 8, da var nemlig disse to oppe og ordnet for seg selv på stua. Mye mistenkelig stillhet, så litt fresing og løping, men virker som dem fikk "ordna opp" litt seg imellom på den tiden :jepp:

Sambo og lilleprins ligger fremdeles å sover, og snuppa var faktisk inne hos dem i sted og lå å kosa på sambo! Når jeg våknet lå forsåvidt hun i min fotende, mens lillegutt lekte i sambos fotende.

Nå er det egentlig mest problematisk for henne om jeg tar på han, så da prøver jeg å la være inntil videre.

De er så flinke! Matmorhjertet svulmer og blir 3 størrelser større! :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Ja, forum88, man blir jo så glad i disse firbente og det er aldri greit når noen man står nær ikke har det greit! Trøster meg så absolutt med at det kommer til å gå bedre, og det ser ut til å gå greiere allerede! :jepp:

Natten gikk over all forventning! :jepp: Snuppa satt under senga en god stund og furta, men lillegutt gikk under der å hentet henne! :fnise::hjerte: Tilslutt tuslet hun på stua, jeg hentet henne og la henne på plassen sin i fotenden min, og der sovnet hun! :hoppe: Lillegutt sov på andre siden av sambo, og bare en gang i løpet av natten snek hun seg opp for å frese til ham. Hun gikk heldigvis å la seg igjen med engang :rodmer: Vi var våkne hele gjengen fra 5 til halv 8, da var nemlig disse to oppe og ordnet for seg selv på stua. Mye mistenkelig stillhet, så litt fresing og løping, men virker som dem fikk "ordna opp" litt seg imellom på den tiden :jepp:

Sambo og lilleprins ligger fremdeles å sover, og snuppa var faktisk inne hos dem i sted og lå å kosa på sambo! Når jeg våknet lå forsåvidt hun i min fotende, mens lillegutt lekte i sambos fotende.

Nå er det egentlig mest problematisk for henne om jeg tar på han, så da prøver jeg å la være inntil videre.

Ja man blir så glad i de myke vesene! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten våre to, de er babyene våre;)

Så kjekt å gøre at det gikk så bra! Å dette var jo bare første natten, så det vil nok bare gå enda bedre!

Skrevet

Siden det renner fra øynene: den har ikke bare utviklet katteallergi da,- og tåler rett og slett ikke andre katter enn seg selv? :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det der gikk jo bedre enn hos oss jo. Og her er de gode venner nå. Leker og kan finne på å kose. Storepus er dog noe rar, men det har hun da alltid vært :ler:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Fantastisk ! :nigo:

Vær alikevel oppmerksom på at det kan komme til å "gå en kule varmt" innimellom selv om tonen høres ut til å være funnet :)

Utrolig fint å høre at den første natten gikk så greit, Envy :)

(ble glad jeg nå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...