Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tips til noen øvelser for å trene ben og rumpe som ikke belaster knærne noe særlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Bekkenløft. evt. med ball. fungerer bra for meg med opererte knær. får ikke lagt ved noen link siden jeg poster fra mobil just nu....

Skrevet

Aahh. den tenkte jeg ikke på.. for du mener den hvor man ligger på ryggen med bøyde knær og løfter opp rumpa ikke sant?

Skrevet

Noen som har noen tips til noen øvelser for å trene ben og rumpe som ikke belaster knærne noe særlig.

Dersom du skal ha øvelser fordi du har skadet kneet: Spør fysioterapeuten din.

Om du ikke har skadet kneet og er redd for det, så skal du ikke være redd for det.

Kneet tåler mye større belastning enn musklene dine klarer å løfte dersom du løfter rett. Og å løfte rett er like lett som å sykle.

Litt vanskelig i begynnelsen, men når du kan det glemmer du det aldri.

Skrevet

Joda, men jeg kan da ikke ringe fysioterapauten min i tide og utide når jeg lurer på alt mulig.

Jeg skal uansett ikke trene nå, men jeg prøver å planlegge hvordan jeg kan trene når jeg er bra igjen.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Aahh. den tenkte jeg ikke på.. for du mener den hvor man ligger på ryggen med bøyde knær og løfter opp rumpa ikke sant?

Ja, slik som på bildet her. Tar du føttene lengre fra kroppen blir det tyngre. Du kan også få noen til å dytte på deg, slik at du virkelig må ta i for å holde balansen.

Ikke superhard kanskje, men jeg har hatt god effekt. Jeg har skade i begge knærne, og kan ikke ta vanlig knebøy, utfall e.l.

Skrevet

Joda, men jeg kan da ikke ringe fysioterapauten min i tide og utide når jeg lurer på alt mulig.

Jeg skal uansett ikke trene nå, men jeg prøver å planlegge hvordan jeg kan trene når jeg er bra igjen.

Skal du har sterkere muskler i beina for å gi bedre balanse, bedre spenst, hurtighet, eller mer muskelmasse generelt så kommer du ikke unna øvelser som baserer seg på bøying av kneet. Da snakker vi om øvelser som knebøy, utfall, bulgarske utfall, nordic hamstring, beinpress, etc.

Opptrening av kneleddet er ofte basert ut i fra balanseøvelser med brett, strikk, eller en-fotsøvelser. Sykkel er også veldig knevennlig og brukes mye. Stretching er også med på å sørge for at bevegeligheten i kneleddet er riktig.

Skal du planlegge trening for når du er frisk bør du ha med en eller flere av disse beinøvelsene om du kan. Du bør uansett spørre fysio om når du kan forvente å trene, eller prøve å trene øvelser som til dels belaster kneet.

Å komme seg tilbake til trening kan være viktig for å få full funksjon i kneet etter en skade eller operasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...