Gå til innhold

Dere som vet å håndtere problematiske tenåringer..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en nyutdannet lærer som har jobbet på en ungdomsskole i et år nå. Jeg liker jobben min de dagene som går bra, men det er noen dager som går helt forferdelig. Det er de dagene jeg ikke klarer å håndtere de vanskelige elevene. Hver eneste dag går jeg inn i klasserommet og behandler alle elevene med respekt, snakker hyggelig til alle. Igjen får jeg slengt i trynet at jeg er en jævla fitte av et par-tre av guttene, mens resten av elevene fniser. Eller så kan de sitte og bare tulle hele timen (dvs mye bråk og veldig mye forstyrrelse for de andre elevene), uten å klare å få dem stille. Anmerkninger bryr de seg ikke om, å bli sendt til rektor er bare kult og å bli utvist er status. (De nekter forresten å gå ut når jeg kaster dem ut, blir bare sittendes mens han snakker stygt. Det ender med at jeg må hente sosiallæreren/rektor selv.)

Foreldrene tar heller ikke så alvorlig på saken, de er såkalte "skolehatere". Så hva kan man gjøre? Hvordan skal man behandle disse ungdommene? Jeg har prøvd mange metoder gjennom året, men ingen ser ut til å virke. Skolen gjør ingen verdens ting med det heller. Vi har fått beskjed om å skrive opp all vold (fysisk og psykisk) de utfører, men hva skjer utover det? Ingenting. Har også forhørt meg med kollegaer og de sier de har det samme problemet. Men noe må vel kunne gjøres? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ha samarbeid med feks PPT i kommunen? De burde ha noen råd og tips om dette?

Hva med å ha samtale med hver enkelt elev, individuelt. Prat med dem, ta dem på alvor. Inkluder dem i undervisningen. Alle elever trenger individuelt opplæring, tilpasset opplæring.

Hva kan skolen tilby dem?

Hva slags læring ønsker de?

Hva kan de forvente av dere lærere?

Hva kan lærere forvente av hver enkelt elev?

Når det er sagt så synes jeg at ledelsen ved skolen har et stort ansvar med å ta dette på alvor. Du nevner at ingen ved skolen tar ansvar, det synes jeg virker veldig rart, og ikke minst veldig uheldig. Skolen må framstå som tydelig, med klare mål og grenser for alle. "Respekt" programmet er jo ofte brukt hos noen skoler. Dere har vel kanskje prøvd dette?

Samarbeid med foreldre er jo veldig viktig i denne sammenheng. Og det er trist hvis de ikke "bryr seg".

AnonymBruker
Skrevet

Hver eneste dag går jeg inn i klasserommet og behandler alle elevene med respekt, snakker hyggelig til alle.

Hvordan fremstår du når du står foran klassen? Virker det pålagt fra din side at du skal være hyggelig? Elever merker fort om du mener det du sier. Jeg skal ikke påstå at jeg har noen fasit på hvordan du skal være i klasserommet, men jeg er ganske sikker på at du vil komme langt med å være deg selv.

Det er tydelig at de elevene som kaller deg slike ting mangler respekt for deg som person. Hvor tydelig leder var du fra dag 1? Mange koser og duller med barna i starten for å bli kjent med elevene sine. Jeg foretrekker "jernhånd" og mye fokus på hva jeg som lærer forventer av elevene i starten. Så kan de få litt slack, etter hvert som de har gjort seg fortjent til det. Er jeg skuffet over elevene, vet de hva de kan forvente.

...Men så har vi enkelte elever, enkelte klasser som bare er klasser fra helvete, hvor BUP, BUB, PPT mfl er inne, men klassen og elevene bare eskalerer i negativ retning. Hva kan man gjøre da? Ungdomsskolen er full av teori, alt for mye teori for enkelte. De er malplasserte i ungdomsskolen. Tyr til psykisk og fysisk vold både mot medelever og lærere. De kan fungere som en trussel på det psykiske nivå.

Skolemiljøet skal være en trygg base både for elever og ansatte. Å bli kalt for en fitte foran en hel klasse, og dertil følgende latter fra resterende del av klassen høres ut som en alvorlig personalsak som burde vært tatt opp med verneombud. Rapporter alt, hver gang det skjer!

Skulle ønske det fantes et snilt Bastøyalternativ for de aller verste tilfellene. Kanskje et samarbeid mellom flere kommuner, en alternativ skole. Det er ikke alle som passer inn i dagens (teoretiske) ungdomsskole. Læring gjennom fysisk arbeid og opplevelser hadde vært tingen.

Skrevet

Hei!

Hva har du gjort hittil? Jeg har selv hatt god erfaring med å bruke (veldig) mye tid på akkurat disse - stort sett gjør de det fordi de har et behov for oppmerksomhet, og da må man jobbe med å gi de positiv oppmerksomhet når de får til noe.

Ledelsen bør støtte deg i dette. Nå er det sent på året, men kunne det fungert å kalt inn til et møte der du har med deg en representant fra ledelsen (og har denne på "din side") og foreldrene til de aktuelle elevene (et foreldrepar om gangen). På dette møtet kan du ta opp at oppførselen til de aktuelle elevene ikke kan aksepteres, og at skolen ser seg nødt til å ta kontakt med andre instanser (Bv, PPT osv , er ikke så inne i dette selv) for å få hjelp med dette. Forhåpentligvis får du da da også foreldrene på din side.

Og ellers er det helt krise at ledelsen ikke tar ansvar når det er vold inne i bildet. Snakk med tillitsvalgt på skolen om dette. Det er ikke noe gøy å innrømme at man ikke takler noen elever, men det er nok sånn for de aller fleste på et eller annet tidspunkt. Har andre lærere i samme klasse de samme problemene?

Det er lett å si at du ikke har nok respekt, og det er nok noe sannhet i det - men det du trenger nå er jo en måte å finne inn igjen respekten på. Det kan føles nærmest umulig med slike elever, og det finnes ingen løsning som garantert funker. Har du snakket med elevene en og en alene? Det kan være verdt det å ha en samtale der du rett og slett konfronterer de med oppførselen (på en rolig måte), og forteller at det ikke kan aksepteres. Pass på at du har god tid, slik at du kan vente ut svarene dersom de er tverre og ikke vil si noe. Spør heller ikke om "hvorfor gjorde du ditt og datt" , men spør "Hva gjorde du i timen vi hadde i går?" Få de til å sette ord på sine negative handlinger.

som en PS må jeg legge til at jeg har lite erfaring selv, men jeg har bevisst brukt MYE tid på å jobbe meg innpå eventuelle vanskelige elever. Det har fungert hver gang så nær som en. Ønsker deg uansett lykke til, er ikke noe kjekt å ha det sånn!

Gjest Quelleriel
Skrevet (endret)

* slettet *

Endret av Quelleriel
Skrevet

Vel, vi har en lærer på ungdomsskoletrinnet her hvor jeg går som omtaler seg selv som "hyggelig", men egentlig behandler elevene som hunder, så hva du legger i hyggelig er vel forskjellig :)

Ellers kanskje du burde se en film som heter Freedom Writers for å lære deg å "takle" slike elever.. Flott film! :)

Skrevet

Det som har funket for meg i utfordrende ungdomsskoleklasser er å ha konsekvenser som alle er inneforstått med og følge disse konsekvent.

For eksempel; - Om eleven bare tuller i timene, må den sitte igjen og jobbe enten i midtfri eller etter skolen. Dette spør jeg selvsagt foreldre om er greit på foreldremøter, men jeg har ikke møtt noen som har hatt et problem med det.

- Om eleven sier noe stygt til andre elever eller meg, må eleven ringe foreldrene sine og fortelle hva den har sagt. Foreldre pleier å bli ganske lei etter 5-6 ganger i uka, men jeg pleier bare å informere at det ikke er min jobb å lære ungen deres å ikke kalle andre fitte, men deres. Mirakuløst pleier elevene å slutte med dette, når de har ringt noen ganger. Skal si foreldre kan, om de vil.

Finnes masse slike regler man kan ha, man må bare passe på at alle elevene kjenner til de ulike reglene og konsekvensene - og ikke ha for mange. Ungdomsskoleelever er smarte nok og voksne nok til å skjønne at A fører til B, så lenge du faktisk er konsekvent på det.

Jeg pleier maks å ha 3-5 regler og konsekvenser, der jeg dekker de alvorligste tingene som mobbing, ikke jobbe i timene, ødelegge timer osv..

Når det er sagt, om man kjører slike ting i starten og er streng, så trenger man det vanligvis ikke etterhvert. Det er alltid bedre å være streng i starten og slakke tøylene senere. Jeg er ikke den læreren som blir oppfattet som streng heller, selv om jeg kanskje er en av de som er strengest. Tror det er fordi elevene stort sett oppfører seg og vet hvordan jeg forventer at det skal være - så da slipper jeg å være læreren som kjefter og skriker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...