Gå til innhold

Gi bort klær til veldedige organisasjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert helt greit, men jeg ville aldri gitt noe til UFF. Ikke en gang en sur gammel sokk med hull.

Gi heller til fretex eller en bruktbutikk.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir du det til Fretex :) Om de ikke blir solgt på Fretexbutikkene, så blir de nok gitt til narkomane kvinner :)

Gjest Villrips
Skrevet

Det er sikkert helt greit, men jeg ville aldri gitt noe til UFF. Ikke en gang en sur gammel sokk med hull.

Gi heller til fretex eller en bruktbutikk.

Hvorfor ikke UFF?

Gjest Oblivion
Skrevet (endret)

Hvorfor ikke UFF?

Ab sikter til den nå 8+år gamle saken om danske TVind som er/har vært en del av Humana People som igjen er hovedorganisasjonen bak blant annet UFF (Underground er en butikk under UFF-Norge, og de har også en butikk like ved siden av som bare heter UFF). Saken har forgått over så lang tid at det er vanskelig å forklare hele historien her, og jeg husker vel ikke alt selv heller nå lengre så jeg kan ikke påstå ting uten kilder.

Den opprinnelige artikkelen som lagde alt oppstyret her i Norge het "Slitte jeans mot tomme mager" pluss en håndfull artikler skrevet av den kristne papiravisa "Vårt Land".

Motsvaret fra UFF til artikkelen kan du finne her -det som er skrevet med svart er den opprinnelige artiklen, UFF svarer i rød skrift.

Noen av sakene om TVind i aftenposten, alle er fra da ting eskalerte med sjefen for organisasjonen i 2001-2002

1.

2.

3.

4.

En av de siste artiklene skrevet om dette i norge kommer fra aftenposten i november, 2010, og den finner du her.

Det har blitt laget to nettsider (som man ikke bør stole blindt på siden de ikke er nøytrale) og som førsøker å bevise at Humana People og Tvind er svindel i stor stil:

Humana-alert er den gamle som ikke lengre blir oppdatert.

Tvindalert er den nye som fortsatt blir oppdatert med jevne mellomrom.

Endret av Oblivion
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke UFF?

Rett og slett fordi Uff driver med veldedlighet de ikke har helt greie på og bakmennene har tatt det meste av pengene og lever det gode liv på bahamas. Uff er underlagt Twind, den reisende folkehøyskole og Twind forfører ungdommer og påstår at de kan hjelpe alle til å bli rusfrie og det gjør de ikke gratis, man må betale skolepenger. Er man uenig eller stiller spørsmål blir man fryst ut, det er bare kommunisme som er bra nok og helst skal man være en stum medhjelper. I tillegg til skolepenger må elevene jobbe, blant annet for Uff, som styres av de samme bakmennene.

Misjonen er at elevene skal reise til u-land og hjelpe befolkningen og lære dem selvhjelp, men det er heller ikke gratis og folkehøyskolen har ingen interesse av å hjelpe med bistand, ofte opplever elever at de kommer til et land der ingen har tid til å lære på grunn av årstiden og innhøstningen de er opptatt av.

Og når de foreksempel er i norge, må de jobbe gratis for Uff.

Skrevet

Gi heller til fretex

Da støtter du samtidig en svært fordomsfull og dømmende organisasjon. Jeg ville latt det være.

• Liker 2
Skrevet

Da støtter du samtidig en svært fordomsfull og dømmende organisasjon. Jeg ville latt det være.

Enig,jeg pleide å synes at Frelsesarmeen gjør mye bra, men deres synspunkt på homofili er forkastelig. Tidligere har jeg vært med som bøssebærer for dem, selv om jeg er ateist, men nå har jeg mistet mesteparten av respekten for organisasjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men frelsesarmeen gjør en bra jobb selv om de lever litt i fortiden. De tilhører ikke noen politisk gruppering slik som Uff.

Skrevet (endret)

Men frelsesarmeen gjør en bra jobb selv om de lever litt i fortiden. De tilhører ikke noen politisk gruppering slik som Uff.

Jeg synes det ville vært mer spiselig, så lenge de ikke hadde vært knyttet opp mot FrP eller KrF :tongue:

Endret av DBM
Gjest Blondie65
Skrevet

Forskjellen på Frelsesarmeen og UFF/Twind er formidabel. Frelsesarmeen er både fullstendig åpen om sitt syn på dette og hint samt at de faktisk virkelig hjelper dem som trenger det uten at de krever NOEN form for motytelse. UFF/Twind driver hjernevask, utfrysning og fordekt pengeinnsamling som havner i noen få sine lommer.

Skal du gi vekk tøyet ditt til noen eller selge det på Finn så er det brukt tøy man snakker om, og ikke nytt.

Jeg er ateist og gir likevel til Fretex fordi de som sagt de hjelper den som trenger det uten å dømme. Hadde det fantes et like trygt og velkjent ikke-religiøst alternativ hadde jeg gitt til dem istedet.

Skrevet

Når det gjelder å gi bort klær og slikt (på generelt plan, ikke bare et par-tre BH-er), så kan det også være greit å veie de ulike sidene litt mot hverandre. Neida, jeg er ikke superenig og fornøyd med det Frelsesarmeen gjør. Men det er MYE viktigere å kunne bidra til gjenbruk og mindre forsøpling, og som Blondie sier så gjør også organisasjonen mye godt.

Ellers finnes det vel også andre giveralternativer, som f.eks. asylmottak, ulike innsamlingsaksjoner/foreninger som ikke er av de store - eller å ha en byttekveld med en gjeng venninner, hvor alle tar med seg ting som ikke passer eller som de aldri bruker.

• Liker 1
Gjest Emera
Skrevet

Forskjellen på Frelsesarmeen og UFF/Twind er formidabel. Frelsesarmeen er både fullstendig åpen om sitt syn på dette og hint samt at de faktisk virkelig hjelper dem som trenger det uten at de krever NOEN form for motytelse. UFF/Twind driver hjernevask, utfrysning og fordekt pengeinnsamling som havner i noen få sine lommer.

Skal du gi vekk tøyet ditt til noen eller selge det på Finn så er det brukt tøy man snakker om, og ikke nytt.

Jeg er ateist og gir likevel til Fretex fordi de som sagt de hjelper den som trenger det uten å dømme. Hadde det fantes et like trygt og velkjent ikke-religiøst alternativ hadde jeg gitt til dem istedet.

Helt enig (men jeg er ikke ateist, da ;) ).

Frelsesarmeen kommer sikkert til å moderniseres i sitt syn den også, slik vi ser i en del andre kristne organisasjoner. Det tar bare tid.

AnonymBruker
Skrevet

Frelsesarmeen gjør en bra jobb i mange land. De dytter heller ikke på andre sin egen tro. Hvis du står fast og ringer dem foreksempel i Litauen, får du hjelp til mat, klær, bensin og flybilett. Det kan ikke Uff skryte av og når ledelsen sitter som pengebaroner i land der de kan gjemme unna svarte penger lukter det ille.

Gjest Villrips
Skrevet

Tusen takk for svaret Oblivion!

Skrevet

Jeg har hørt det ikke lønner ser å gi bort klær til folk i afrika fordi det er litt dobbeltmoralsk.. Man skal hjelpe afrika sin produksjon av varer og andre ting slik at de kan få arbeid, og da hjelper det ikke å gi alle klær sånn at ingen egentlig trenger å kjøpe klær, sånn at lokale syere osv ikke blir støttet.

Men vet nå ikke hvorvidt dette stemmer, er man uten klær så er man uten klær, og da har man jo sjeldent råd til nye. Så kommer sikkert ann på. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...