Gå til innhold

Skylle nese med saltvann uten 'utstyr'

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vondt i bihuler og er tett og snørrete og trenger en liten oppskylling. Men det søndagsåpne apoteket er langt unna så jeg får ikke tak i sånn nesehorn eller hva man nå bruker. Kan jeg skylle uten noe som helst utstyr? Hvordan gjør jeg det? Snufser i meg saltvann fra en skål? Det kommer vel ikke langt nok inn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke om det går, men prøv med en brødpose som du lager et lite hull i ene hjørnet på.

Bruk 3 dl. lunkent vann og en ts. salt. Knyt igjen posen, og prøv.

Husk å holde haken inn mot brystet, og hodet litt på skjeve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk tipset av legen min at det gikk fint å bruke en spiseskje. Prøvde det og det funket bra. Stå over vasken for det blir litt gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
AnonymBruker

Gammel tråd, men sugerør funker supert. 

Anonymkode: 5664a...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukt nesehorn før, slutta med det. Nå snufser jeg inn med teskje og drar igjennom å spytter ut igjen. Funker mye bedre. 1ts salt på 1,5dl vann. Skal rive skikkelig.

Har operert bihuler/mandler/nesemuslinger.

Anonymkode: de699...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker

Kan jeg sprute forsiktig saltvannsoppløsning inn i nesen? Har fått en svært kraftig halsbetennelse og gått fra å være vekselsvis snørrete og tett til å bli konstant potte tett i nesa. Tetter seg ekstra på natta, men i hele dag har det vært konstant tett. Har ikke sovet på en uke (!) pga den ekstremt vonde halsen og holder på å bli gal! Har nesespray, men virker ikke noe særlig så tett som jeg er nå. Vil ikke risikere å bli avhengig heller. Er helt ufattelig utslitt av å ikke få sove på en hel uke. Ekstremt vondt i hodet også og hostekuler som kommer ganske ofte. Tar Paracet og Ibux, men det hjelper ikke på denne typen hodepine. Hjelper mer på vanlig hodepine eller når jeg ikke er så tett. 

Anonymkode: 5172c...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Knipbar vannflaske med trekk ut tut funker bra.

Anonymkode: 93acc...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Knipbar vannflaske med trekk ut tut funker bra.

Anonymkode: 93acc...e40

Det er en sånn ganske hard flaske med «sprutetut», egentlig ment for hest, men aldri åpnet. Det jeg gjorde var å dynke Q-tips i oppløsningen og smøre nesa. Det åpnet litt. I morgen blir det å sende samboeren på apoteket etter saltvannsspray. Tungvint å dynke Q-tips, spesielt nå som jeg er så ufattelig utslitt. 

Anonymkode: 5172c...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

sende samboeren på apoteket etter saltvannsspray.

Kjøp Physiomer jet spray. Det er rent saltvann. Helt fantastisk. Åpner opp hele veien og gørra renner ut. 

Anonymkode: b76e7...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå spurte du om råd uten utstyr men, jeg vil tipse om utstyr likevel. Jeg har akkurat vært gjennom bihulebetennelse og jeg kjøpte nesehorn neseskyller på apoteket. Den funker kjempebra! Det følger med måleskje til salt så du bare tar en sånn skje med salt oppi et fullt horn med lunkent vann og skyller i vei. Først et nesebor, så det andre. Du kan også ringe legen å be om resept på rinexin, som er slimhinne-avsellende tabletter. De gjør at man ikke blir så hoven i nese/hals regionen slik at slim passerer lettere gjennom og man blir derfor ikke så tett.

Anonymkode: bd53e...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...