Gå til innhold

Jeg skal begynne å trene på treningsstudio

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fargerike topper? Lange tights eller slike tighst som går rett under knærne?

Joggesko, eller er det spesialsko alt etter hva man skal gjøre på treningsstudioet?

Håndkle? Dusjer man / er det dusj på slike plasser? Sats /Elexia osv.

Banan? Trenger man noe å spise / drikke underveis?

Jeg har planer om å bruke apparater til styrketrening + Body pump / Zumba timer.

Alle tips er velkommne!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Gode sko er kjekt, gjerne innesko. Det er viktig at de passer, slik at du i størst mulig grad kan forebygge og unngå skader.

Klær - velg noe du er komfortabel med. Du MÅ ikke ha siste mote, langt derifra.

• Liker 1
Skrevet

Tøy: Kle deg i hva du vil! Greit å passe på at det er komfortabelt, og at det er rent.. Gammel svette lukter ikke bra :) Jeg kan anbefale deg t-skjorter som puster. Jeg trener i slike, med joggebukse. Ikke noe mer fancy enn det. Iht sko så funker joggesko - men pass på at de ikke er skitne. Mange sentre stiller krav om såler som ikke er sorte om du skal i saltimer. Men ser flere har sorte såler her også. Jeg bruker sorte såler. Men holder meg som regel i styrkerommet likevel.

Hygiene: Det er dusj på treningssentrene. Det er jo godt å dusje rett etter trening, men jeg har en fin gåtur hjem etter treningssenteret, og bruker derfor å vente med dusjen til etter jeg kommer hjem. Ikke like kult å gå gjennom byen svett etter trening, men er ikke superfan av å dusje sammen med masse andre. Men såklart, det kommer helt an på. Skal jeg rett på jobb eller noe annet rett etter trening, så går jeg ikke hjem i mellomtiden.

Og skal du dusje, så tar du med håndkle. Det er forøvrig også greit å ha med et lite håndkle inn på senteret også, til å tørke av svette, og til å legge på apparatene slik at andre ikke trenger å trene i din svette etterpå :) Men ser det er mange som ikke bryr seg om dette.

Mat: Du trenger ikke påfyll av mat underveis, med mindre du skal trene i flere timer. Ta med en vannflaske :) Og ha en banan i bagen som du spiser rett etter treningen.

Håper dette var til litt hjelp, lykke til med treningen! Detta blir moro :):)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er det joggebukse, teknisk t-skjorte, joggesko, lite håndkle, banan og vannflaske. Da har jeg det :Nikke:

Rent sånn praktisk, reiser dere til treningsstudioet i treningsklærne, eller skifter dere på treningsstudioet? Trenger jeg en 10 kr til skap til å låse inn bananen? hehe! Banan og sko kanskje! Eller må jeg ta med hengelås?

Bringes lite håndkle og vannflaske inn i salen om man skal ha gruppetime og bare legges på gulvet en eller annen plass?

TS.

Skrevet

Hvis jeg drar hjemmefra for å trene har jeg alltid treningsklærne på. Tar bare med meg vannflaske evt. en banan, og låser jakken min inn i skapet (hvis jeg har jakke på meg). Hvis jeg drar fra jobb for å trene skifter jeg i garderoben på senteret.

De aller fleste garderober krever at du har en egen lås for å låse døren. Er sikkert noen som har en sånn 10-kronersgreie, men det er ikke mange nå til dags ;)

På gruppetimer kan du ta med deg vannflaske og et lite håndkle og legge det på gulvet langs veggen. Men du trenger strengt tatt ikke ta med det håndkle altså (hvis ikke du føler at du trenger det da). Generelt ser jeg bare håndkle på spinningtimer :)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger mest sannsynlig en hengelås til skapet, ja, så det kan du jo ta med hvis du har. Hvis ikke, tror jeg det er relativt vanlig at de selger det der. :)

Skrevet (endret)

Ta gjerne en tur innom dagligvare butikken og kjøp deg en yt restitusjonsdrikk etter trening :briller2: schmaker jo ganske godt og lurt er det også. :skya:

Endret av lfcnino
AnonymBruker
Skrevet

Ta gjerne en tur innom dagligvare butikken og kjøp deg en yt restitusjonsdrikk etter trening :briller2: schmaker jo ganske godt og lurt er det også. :skya:

Eller drikk et glass oboy. Ca samme sak og mye billigere.

Skrevet

Eller drikk et glass oboy. Ca samme sak og mye billigere.

Tja er ikke Oboy litt mer usunnere? vet det er den uten sukker også. Men den synes nå ikke jeg var så veldig spennende :P Men men poenget mitt var bare til TS at vist en trenger noe energi og protein etter trening så hvorfor ikke kjøpe en yt :)

Skrevet (endret)

ops dobbelpost..

Endret av lfcnino
Skrevet

Jeg hørte Litago faktisk var like bra som Yt, men jeg vet ikke. Jeg bruker å spise banan etter trening, men hender seg jeg tar en yt også :)

Skrevet (endret)

Jeg hørte Litago faktisk var like bra som Yt, men jeg vet ikke. Jeg bruker å spise banan etter trening, men hender seg jeg tar en yt også :)

Litago har jeg nok mer tro på, at den er like god som YT men dog Oboy, så lukter jeg sukker lang vei. Men skal ikke påstå noe om hva som er sunnest. Dog nå går jeg jo litt off-topic i forhold til hva TS egentlig lurte på :sjenert:

Men om du TS vurdere og få bedre effekt av treninga så er det jo alltid Proteinpulver og få kjøpt på nettet. Vist du synes yt blir for dyrt i lengden :)

Endret av lfcnino
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips og råd alle sammen, dette var gøy! :blomst:

Zumba var kjempekjekt, :danse: og jeg er glad jeg hadde både banan og litago med meg, jeg trengte det. YT skal testes neste gang :Nikke:

Hv er lurt å spise etter trening foressten? Brødskiver / havregryn eller middag med fisk eller kylling og salat? Nå spiste jeg brødskiver i dag, og det ser jo ut til å fungere det.

TS.

Skrevet

Gosh, nå hadde jeg skrevet kjempemasse, også rota jeg det bort med å trykke feil :(

Prøver igjen :)

Så gøy at du likte Zumba! Det har virkelig slått an som treningsform :)

Når det gjelder hva som er lurt å spise etter trening, vil jeg fortsatt anbefale deg å spise en banan direkte etter trening. I og med kroppen har forbrent så mye, trenger den raskt tilføying av ny energi :)

Det er fornuftig å få i seg proteiner etter trening, men også karbohydrater. Det kommer selvfølgelig an på når på dagen du trener i forhold til hva slags type måltid det blir. Men trener jeg på ettermiddagen, går jeg rett på middagslagingen etter treningen. Da blir det ofte kylling/fisk og grønnsaker, deilig!

Trener jeg på formiddagen spiser jeg ofte salat med egg og tunfisk/kylling/skinke, eller en mager kesam med fun light og en bar fra nutrilett. Akkurat som en ellers normal lunsj.

Havregrøt er frokost her i gården, så jeg spiser nødig det flere ganger om dagen - er ikke kjempebegeistret for havregrøt, hehe.. Men det er bare å spise det etter trening, havregrøt er bra :) Du kan også spise brød, men anbefaler å gjøre som reklamen sier - bytt brød - bytt til knekkebrød, mye bedre for kroppen :)

Skrevet

På trening har jeg alltid med gode sko, vannflaske, hengelås i tillegg til klær. Jeg vil anbefale deg kodelås, for da slipper du å holde styr på en liten nøkkel under økten. Det kan også være smart å ta med seg svettehåndkle til økten også, og jeg har sett på flere ELIXIA-sentre står det at du må ha det (selvom langt under halvparten følger dette).

Du bør også bruke litt tid på å finne gode sko. Jeg fikk ofte vondt i leggene etter trening i starten, men tenkte at dette var normalt. Jeg nevnte det en gang da jeg snakket med en venninne som er PT og hun mente at jeg måtte finne noen bedre sko med en gang før jeg ødela beina mine. Jeg gikk på Löplabbet og fikk en sånn undersøkelse og fikk kjøpte meg noen nye sko. Dyre var de, men de er helt fantastiske! Jeg har aldri vondt i leggene/føttene etter trening mer.

Hvis senteret du melder deg inn i tilbr gratis PT-timer ved innmelding bør du benytte deg av dette! Kjempesmart for å lære riktig teknikker og få svar på eventuelle spørsmål du har :)

AnonymBruker
Skrevet

Litago har jeg nok mer tro på, at den er like god som YT men dog Oboy, så lukter jeg sukker lang vei. Men skal ikke påstå noe om hva som er sunnest. Dog nå går jeg jo litt off-topic i forhold til hva TS egentlig lurte på :sjenert:

Da går jeg ennå mer OT, men; hva tror du Litago består av da og på hvilken måte skiller den seg fra et glass med melk med oboy? Yt inneholder til sitt forsvar mer proteiner, men man må likevel vurdere om det er verdt prisen.

Skrevet

Litago Sjokolademelk per 100 gr

Energi kcal: 63

Protein: 3,3g

Fett: 1,5g

Karbo: 9g

Fiber: 0g

Yt Restitusjons drikk, kakao per 100 g

Energi: 67 kcal

Protein: 5,6 g

Karbo: 8,9 g

fett 1,0 g

kostfiber 0,5 g

Sukkerfri O'boy per 100 gr

energi: 310kcal

protein: 6.3g

karbo: 55g

fett: 4.6g

kostfiber: 24.5g

Jeg tror vi her kan konkludere med at det er færre kcal i Litago enn både Yt og, spesielt sukkerfri O'boy. O'boyens 310 kcal mot de øvrige på 60-tallet, sier nokså mye. Selv om O'boy har noe mer protein enn de øvrige, har den vanvittig mye mer karbohydrater og fett. Men også imponerende mye kostfiber :o

Jeg tror at dersom man skal slanke seg så dropper man sukkerfri o'boy og går for litago eller yt.

AnonymBruker
Skrevet

Litago Sjokolademelk per 100 gr

Energi kcal: 63

Protein: 3,3g

Fett: 1,5g

Karbo: 9g

Fiber: 0g

Yt Restitusjons drikk, kakao per 100 g

Energi: 67 kcal

Protein: 5,6 g

Karbo: 8,9 g

fett 1,0 g

kostfiber 0,5 g

Sukkerfri O'boy per 100 gr

energi: 310kcal

protein: 6.3g

karbo: 55g

fett: 4.6g

kostfiber: 24.5g

Jeg tror vi her kan konkludere med at det er færre kcal i Litago enn både Yt og, spesielt sukkerfri O'boy. O'boyens 310 kcal mot de øvrige på 60-tallet, sier nokså mye. Selv om O'boy har noe mer protein enn de øvrige, har den vanvittig mye mer karbohydrater og fett. Men også imponerende mye kostfiber :o

Jeg tror at dersom man skal slanke seg så dropper man sukkerfri o'boy og går for litago eller yt.

Hvem i himmelens navn og rike er det som drikker 100 gram oboy? Jeg bruker en teskje eller to i et glass som rommer ca dl 2 melk.

• Liker 2
Skrevet

Hvem i himmelens navn og rike er det som drikker 100 gram oboy? Jeg bruker en teskje eller to i et glass som rommer ca dl 2 melk.

Greit.. nå da:

Slik ser næringsinnholdet ut for en porsjon som er 2 dl lettmelk + 3ts oboy

energi: 130 kcal

protein: 7,7 g

karbo: 16 g horav 10,5 g sukker

fett: 3,5g

kostfiber: 2,8 g

.. Blir ikke noe bedre av den grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Greit.. nå da:

Slik ser næringsinnholdet ut for en porsjon som er 2 dl lettmelk + 3ts oboy

energi: 130 kcal

protein: 7,7 g

karbo: 16 g horav 10,5 g sukker

fett: 3,5g

kostfiber: 2,8 g

.. Blir ikke noe bedre av den grunn.

Det ble nå adskillig bedre enn det første regnestykket ditt, men skal ikke rippe mer opp i det :fnise:

For ikke å snakke om at mesteparten av sukkeret i regnestykket ditt faktisk kommer fra melka, og ikke fra oboyen. Vil du fraråde folk å drikke melk også?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...