AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Når er det vanelig at babyer begynner å holde hodet oppe selv når de blir holdt på fanget? Hvor lenge klarer de å holde det oppe når de er 3-4 mnd?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #2 Skrevet 29. mai 2011 De klarer å holde hodet, om de får masse muligheter til å øve seg blir de flinkere (sterkere). Når de er 5-6 mnd vil de fleste ha glede av å sitte med støtte. Da er det viktig å støtte slik opp at de kan støtte hodet inimellom om de blir slitne og gå gradvis frem mtp hvor lenge de sitter. Ca 8 mnd skal de normalt sitte uten støtte (litt vinglete i starten). Det finnes variasjoner, dette er bare gjennomsnittet. Når man har en 3-4 mnd på fanget i "sittende" med armen som god støtte vil man se at barnet innimellom selv forsøker å bøye hodet frem og holde det. God trening er å legge babyen på gulvet på magen. Jeg la en lang, smal pyntepute under brystet på min gutt for å hjelpe han litt. Da fikk han bedre oversikt i stua når han løftet hodet (han var sen i utviklingen og mistet motivasjonen).
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 De klarer å holde hodet, om de får masse muligheter til å øve seg blir de flinkere (sterkere). Når de er 5-6 mnd vil de fleste ha glede av å sitte med støtte. Da er det viktig å støtte slik opp at de kan støtte hodet inimellom om de blir slitne og gå gradvis frem mtp hvor lenge de sitter. Ca 8 mnd skal de normalt sitte uten støtte (litt vinglete i starten). Det finnes variasjoner, dette er bare gjennomsnittet. Når man har en 3-4 mnd på fanget i "sittende" med armen som god støtte vil man se at barnet innimellom selv forsøker å bøye hodet frem og holde det. God trening er å legge babyen på gulvet på magen. Jeg la en lang, smal pyntepute under brystet på min gutt for å hjelpe han litt. Da fikk han bedre oversikt i stua når han løftet hodet (han var sen i utviklingen og mistet motivasjonen). Man skal ikke ha babyer som ikke kan sitte selv i sittende posisjon.. Mageleie er bra trening for nakken ja.
Harlekin Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Man skal ikke ha babyer som ikke kan sitte selv i sittende posisjon.. Det er greit å sitte på voksnes fang / støttet av voksne, det er noe annet enn å bli satt opp støttet av puter eller på gulvet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå