AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Kjæresten min og jeg har kjøpt oss leilighet. Vi skal opprette en samboerkontrakt hvor vi skal oppgi hvor stor del av leiligheten hver av oss eier. Leiligheten finansieres av et lån vi har tatt opp sammen og kommer til å betale like mye på, i tillegg til en egenkapitalandel fra meg på ca 600 000. Vi har kjøpt selveierleilighet, så i tillegg til kjøpesummen på leiligheten og andre gebyrer kommer dermed dokumentavgiften. Hvilket beløp er mest rettferdig å legge til grunn når vi skal beregne eierandelene? Kjøpesummen eller kjøpesummen inkludert alle avgifter osv? FOrskjellen mellom disse to ulike beløpene utgjør litt i underkant av 100 000 kr. Hva mener dere? Hører veldig gjerne synspunkter på hva dere mener blir mest riktig.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 Altså, dere skriver hvilken sum dere kjøpte dere inn med. Du skriver her 600'000,- Hva kjøpte han seg inn med? Altså, jeg ville skrevet at dere kjøper dere inn med likt? 50% / 50 %, men du har kjøpt deg inn med mer egenkapital. Da ville jeg egentlig beregnet prosentvis at du eier mer av boligen? Hvis det blir for kompliset kan dere jo alltids bruke en advokat. Du stiller gode spørsmål, jeg kan ikke svare på alt dette. https://www.dnbnor.no/portalfront/nedlast/no/privat/laan/DNBNOR_samboerkontrakt.pdf?popup=true Fin kontrakt dere kan bruke.
Glitnir Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 Dokumentavgift og gebyrer er da selvsagt en del av kjøpesummen, og derfor bør eierandel beregnes etter hva man har betalt på "hele pakka". Det samme gjelder selvsagt når man selger. Koster det 100 000 å selge igjen, betaler en som eier 40 % 40 000 av dette, og den som eier 60 % betaler 60 000. Mener nå jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå