AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Ja, en litt småfrekk overskrift, men kom ikke på noe annet å skrive. Det jeg lurer på er: Dere som har barn i høylydt alder, hvilket klokkeslett synes dere det er greit at de tar skikkelig løs og renner rundt husene i nabolaget og skriker av sine lungers kraft? Jeg våkna klokka åtte i dag, på en søndag der jeg hadde lyst til å sove lenge, av nabobarn som remjet noe aldeles skrekkelig rett utenfor soveromsvinduet mitt. Det var ikke "au, jeg har slått meg"-gråt eller noe sånt, men brøling/skriking som en del av leken. DET synes jeg er unødvendig. At man hører barn som leker og ler er greit, men den skrikingen??? Kjente jeg ble litt morragretten da ja. Så, hva sier dere foreldre? Holder dere barna nær huset sånn at dere kan holde litt styr på dem på morningen, eller er det fritt fram straks den lille håpefulle er ute av pysjen?
Personlig12 Skrevet 29. mai 2011 #2 Skrevet 29. mai 2011 Har en nabogutt her som brukte å dundre på døra klokken 8 på morgenen, min sønn var noen år eldre å sov som regel. Jeg kjenner moren godt å gav henne beskjed om det. Selv sender (sendte: han er eldre nå og sover ganske lenge) jeg han ikke ut før tidligest 10. Spes om han skal på besøk til noen.
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 Før klokka 9 i helgene er vel i alle fall bannlyst i tettbygde strøk. Helst ikkje før 10 på søndagar.
Vibi Skrevet 29. mai 2011 #4 Skrevet 29. mai 2011 Vi går ut mellom halv ti og ti, men hvis ikke de andre ungene i nabolaget er ute enda er det ikke aktuelt å fly rundt å bråke under soveromsvinduene deres. Jeg syns forøvrig det er like irriterende med de ungene som bråker og skriker etter ni, halv ti om kvelden rett under soveromsvinduet til guttungen min. 1
Gjest pysepusen Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 Vi fikk aldri lov å gå ut før ti på søndagen. Kommer nok til å ha de samme reglene for sønnen min når han blir litt større. Når det er sagt så la vi oss til en hvil i dag litt før ni og da holdt nabobarna skikkelig baluba samt at naboen klippet plenen (er det ingen som har respekt for søndagen lenger??) 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Vi fikk aldri lov å gå ut før ti på søndagen. Kommer nok til å ha de samme reglene for sønnen min når han blir litt større. Når det er sagt så la vi oss til en hvil i dag litt før ni og da holdt nabobarna skikkelig baluba samt at naboen klippet plenen (er det ingen som har respekt for søndagen lenger??) Hvis du finner tråder her inne om plenklipping, bråk o.l på helligdager og søndager, så vil du oppdage at veldig mange synes det er helt idiotisk med slike regler, og at en bør kunne bråke akkurat når og så mye man vil... Må si meg enig med deg, jeg er ikke religiøs, men jeg setter pris på at det er noen timer uten støy i helgene. Men greit at unger skal få komme ut og leke tidligere enn det tradisjonelt er ok med plenklipping og byggearbeider.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #7 Skrevet 29. mai 2011 Vi fikk aldri lov å gå ut før ti på søndagen. Kommer nok til å ha de samme reglene for sønnen min når han blir litt større. Når det er sagt så la vi oss til en hvil i dag litt før ni og da holdt nabobarna skikkelig baluba samt at naboen klippet plenen (er det ingen som har respekt for søndagen lenger??) Helt enig. Jeg er ikke religiøs, men jeg synes det er fint å ha en dag i uka der man har det litt rolig rundt ørene litt lenger enn til hverdags. Unger som hyler, naboer som klipper plen og fjortiser på 45 som ruser med motoren på amerikaneren eller motorsykkelen sin... Jeg ville aldri klippet plen før klokka 12. Eller gjort noe annet som skapte bråk. At andre har grensen sin klokka ti er greit. Men tidligere enn det synes jeg er respektløst. 2
Gjest pysepusen Skrevet 29. mai 2011 #8 Skrevet 29. mai 2011 Hvis du finner tråder her inne om plenklipping, bråk o.l på helligdager og søndager, så vil du oppdage at veldig mange synes det er helt idiotisk med slike regler, og at en bør kunne bråke akkurat når og så mye man vil... Må si meg enig med deg, jeg er ikke religiøs, men jeg setter pris på at det er noen timer uten støy i helgene. Men greit at unger skal få komme ut og leke tidligere enn det tradisjonelt er ok med plenklipping og byggearbeider. Jeg er heller ikke religiøs, men jeg har lært å respektere de som er det. Vi fikk aldri lov å bråke i "kirketiden" av respekt for de eldre. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv må bråke på søndagene Ja, vi har en travel hverdag selv, men da synes jeg det er bedre å klippe plenen klokka ni en onsdagskveld altså. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #9 Skrevet 29. mai 2011 Jeg "slipper ut" barna mine kl 8 om de vil ut da, men de skriker ikke da. Men det er lekelyder. Synes ikke det er noe verre enn de som fester eller store unger som leker høylytt ute til sent på kveld.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #10 Skrevet 29. mai 2011 Jeg "slipper ut" barna mine kl 8 om de vil ut da, men de skriker ikke da. Men det er lekelyder. Synes ikke det er noe verre enn de som fester eller store unger som leker høylytt ute til sent på kveld. Flott at ungene dine ikke skriker. Men sånn ellers, HVIS de hylte og skrek, ville du syntes det var greit å slippe dem ut klokka åtte på en søndagsmorgen? Hvis tankegangen er at fulle folk og store barn lager bråk på kvelden så da må det være greit at små barn lager bråk på morgenen, så får vi et litt utrivelig miljø i nabolaget der det bare baller på seg. Jeg er en stillferdig person som ikke lager bråk verken morgen eller kveld eller andre tidspunkt på døgnet, selv om jeg har naboer som bråker litt nå og litt da. Tenk om alle skulle tenkt at fordi andre bråker så kan jeg også bråke, da hadde det jo ikke blitt levelig i nabolaget. Heldigvis vil det alltid være noen personer som er opptatt av å oppføre seg skikkelig selv om andre ikke gjør det. 3
La Guapa Skrevet 29. mai 2011 #11 Skrevet 29. mai 2011 Her slipper ikke ungene ut før klokken 10 i helgene. 1
Gjest gurimalla Skrevet 29. mai 2011 #12 Skrevet 29. mai 2011 Småtrollene får ut kl 9 i helgene, men de får ikke hoppe på trampolina før kl 10.
Chiyo Skrevet 29. mai 2011 #13 Skrevet 29. mai 2011 Hmmm jeg blir også utrolig irritert når barna i nabolaget løper og herjer rundt utenfor vinduet mitt. Men jeg kan ikke klage da det er rundt klokken 11-12. Det hadde vært himmelsk om foreldrene deres kunne holdt dem inne til 2-3, men det tror jeg blir å kreve litt for mye. 1
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #14 Skrevet 29. mai 2011 Tykkjer det er greit å ha ungane ute sjølv om det er kirketid, men plenklipping og snekring kan vel vente til etter 12 på søndagane i alle fall. Her klipper ingen plenen på søndagar, så eg tør ikkje, eg heller
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2011 #15 Skrevet 29. mai 2011 Har liksom lært en grei regel fra jeg var liten. Ro etter ti på kvelden og før ti på morgenen. På søndag er det ikke no jobbing/plenklipp som bråker før kirken er over for dagen. Jeg mener det er klokka tolv, men siden jeg ikke var sikker har jeg drøyd det til klokka to. Ungen derimot sier jeg før og etter ti. (De minste barna legger seg jo uansett i seks-halvsyvtiden, men de eldre skulle da inn til seinest klokka ti og da var det ikke mer musikk på ungdomsrommet heller.) Unntaket var når ungdommer ville ha fest på fredag/lørdag. Da var det ro fra klokka elleve ( dvs de måtte enten avslutte partyet, når de var på ungdommskolen, eller fortsette til et utested, siste par årene på vdg.) Men folk som ikke tåler barn fra klokka ti på en søndag syns jeg har seg selv å takke for fyllesyken sin...
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2011 #16 Skrevet 29. mai 2011 Har liksom lært en grei regel fra jeg var liten. Ro etter ti på kvelden og før ti på morgenen. På søndag er det ikke no jobbing/plenklipp som bråker før kirken er over for dagen. Jeg mener det er klokka tolv, men siden jeg ikke var sikker har jeg drøyd det til klokka to. Ungen derimot sier jeg før og etter ti. (De minste barna legger seg jo uansett i seks-halvsyvtiden, men de eldre skulle da inn til seinest klokka ti og da var det ikke mer musikk på ungdomsrommet heller.) Unntaket var når ungdommer ville ha fest på fredag/lørdag. Da var det ro fra klokka elleve ( dvs de måtte enten avslutte partyet, når de var på ungdommskolen, eller fortsette til et utested, siste par årene på vdg.) Men folk som ikke tåler barn fra klokka ti på en søndag syns jeg har seg selv å takke for fyllesyken sin... Har dog opplevd å få kjeft for en vannkrig med de andre barna i nabolaget, som tok litt av på en lørdagsettermiddag i grillsesongen... Men når de setter på vannspreder på fellesarealet ved blokka i 25varmegrader i juni, så... :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #17 Skrevet 29. mai 2011 Men folk som ikke tåler barn fra klokka ti på en søndag syns jeg har seg selv å takke for fyllesyken sin... Nå vet jeg ikke hva slags miljø du frekventerer, men jeg har ikke vært fyllesyk (verken søndag eller andre dager) siden jeg var russ. Jeg liker likevel å sove lenge på søndager. Det er godt å ha en dag i uka der man kan sove ut og kose seg lenge under dyna. En eneste dag i uka der man håper at naboene er greie nok til å vise litt hensyn. Dette er jo tross alt en dag som de fleste av oss er vant til at man tar det litt rolig på starten av dagen, så det skulle vel ikke være urimelig å forvente at folk tar litt hensyn? 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #18 Skrevet 29. mai 2011 Nå vet jeg ikke hva slags miljø du frekventerer, men jeg har ikke vært fyllesyk (verken søndag eller andre dager) siden jeg var russ. Jeg liker likevel å sove lenge på søndager. Det er godt å ha en dag i uka der man kan sove ut og kose seg lenge under dyna. En eneste dag i uka der man håper at naboene er greie nok til å vise litt hensyn. Dette er jo tross alt en dag som de fleste av oss er vant til at man tar det litt rolig på starten av dagen, så det skulle vel ikke være urimelig å forvente at folk tar litt hensyn? Jo, men klokka ti må vel være greit? Når klokka er ti har forresten vi vært oppe i fire timer vi og det er nok mange som oss
Harlekin Skrevet 29. mai 2011 #19 Skrevet 29. mai 2011 Klokken ti om søndagen synes jeg må være greit, egentlig ni også. Men det går jo an å holde leken noenlunde rolig en stund likevel.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #20 Skrevet 29. mai 2011 Jo, men klokka ti må vel være greit? Når klokka er ti har forresten vi vært oppe i fire timer vi og det er nok mange som oss Ja, egentlig. Men det kommer an på hva slags aktiviteter barna driver med, tenker nå jeg. Barn må jo gjerne få være ute å leke fra klokka seks på morgenen på fine sommerdager om de vil det, men det er dette med hyling og skriking og veldig bråkete oppførsel rundt husveggene til naboene som er litt unødvendig, egentlig uansett klokkeslett, men særlig på en tidlig søndag formiddag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå