Gå til innhold

Kan du kontrollere drømmene dine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at det er mulig å kontrollere drømmene sine. Og at enkelte mennesker kan bestemme over sin egen drøm. Er dette mulig? Det hadde i så fall vært veldig kult. :skravle:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tjoms

Drømmene er et resultat av ens egen underbevissthet, tanker og følelser. Man kan kontrollere det man tenker og føler, men vet ikke helt om man kan styre dithen at man bestemmer hva man drømmer. Det man drømmer er jo sjeldent bokstavlig, det som skjer i drømmene har en underliggende tolkning. Drømmene prøve jo ofte å fortelle oss noe, og ikke omvendt, så hvorfor skal man ville bestemme hva man drømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mange mennesker som sier at de kan aktivt delta i drømmene sine. Altså bestemme hva de drømmer. Det finnes også tutorials på Internett om hvordan man kan oppnå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles for lucid dreaming på engelsk. Jeg forsøkte å lære meg det en periode (av nysgjerrighet, måtte jo teste om det var mulig), men kom ikke stort lenger enn til at jeg ofte ble klar over at jeg drømte, og så våknet av "sjokket". Men synes fortsatt det hadde vært morsomt å få det til. :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke akkurat kontrollere drømmene mine, men jeg er veldig ofte klar over at jeg drømmer. Spesielt når det er en totalt virkelighetsfjern drøm eller et mareritt. Når jeg har mareritt blir jeg sjelden redd fordi jeg vet det er en drøm, og av og til kan jeg styre den over på noe annet uten at jeg våkner. Men jeg kan ikke bestemme hva drømmen skal handle om eller noe. Når jeg "overstyrer" drømmen går jeg på en måte ut av meg selv, og blir tilskuer.

Hadde en litt spesiell drøm her en natt, den var erotisk, og omhandlet en annen enn min mann. :gjeiper: Jeg var litt tilbakeholden fordi det føltes jo som utroskap. Men så kom denne "tilskueren" og sa at dette er jo bare en DRØM - peis på!! Så det gjorde jeg. :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en litt spesiell drøm her en natt, den var erotisk, og omhandlet en annen enn min mann. :gjeiper: Jeg var litt tilbakeholden fordi det føltes jo som utroskap. Men så kom denne "tilskueren" og sa at dette er jo bare en DRØM - peis på!! Så det gjorde jeg. :fnise:

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når eg søv veldig lett/er sånn halvvegs mellom søvn og vaken tilstand, hender det eg kan kontrollere kva eg drøymer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan det - hvertfall til en viss grad.

Var mye plaget med mareritt når jeg var liten. Da lærte jeg meg å ta kontroll over drømmene og kan nå tvinge meg selv til å våkne, spole frem og tilbake, og "hoppe" til en bedre drøm. Har ikke hatt mareritt sidrn jeg var en 7/8 år gammel :)

Jeg er også hele tiden klar over at jeg drømmer. Visste ikke at det var så uvanlig jeg :sjenert:

Noen andre som opplever at de samme drømmene kommer igjen? jeg har en 15-20 drømmer som med jevne mellomrom gjentar seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg kan i hvert fall kontrollere hva jeg gjør i drømmene mine. ikke hva som er i drømmene mine derimot. altså, hvis jeg drømmer jeg går forbi et tivoli kan jeg bestemme meg for å gå til tivoliet, spør de som jobber der om de evt kommer til hjembyen min snart, hva tivoliet heter å slike ting. jeg kan ikke styre at tivoliet skal bli "poff borte", hva de ansatte skal svare eller gjør. enkelt å greit er det som i det vikrlige liv. og jeg vet alltid at det er drøm å ikke virklighet, selv om jeg oftest drømmer hverdagslig.

det morsomme er at nesten alt jeg snakker med folk om i drømmene mine stemmer i det virklige liv. fra drømmene har jeg f.eks fått fantastiske oppskrifter(er helt ræva kokk), tips når jeg står fast i tv-spill osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg kunne det før når jeg var yngre. "nå vil jeg at en kjempesøt gutt skal dukke opp -tadaa! :ler: men klarer det sjelden nå lenger, vet ikke hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne det før når jeg var yngre. "nå vil jeg at en kjempesøt gutt skal dukke opp -tadaa! :ler: men klarer det sjelden nå lenger, vet ikke hvorfor..

:rodmer: Hmm Ja det hadde vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode syntes jeg det var spennende å fly i søvne. Da kunne jeg bestemme meg for at i natt skal jeg ut og fly før jeg sovnet, og så gjorde jeg det. Eller om det er lenge siden jeg har hatt sex, kan jeg gjerne styre drømmen slik at jeg får orgasme i søvne.

Ellers er jeg alltid klar over at jeg drømmer, og kan ta kontroll over drømmen og styre den om jeg vil. Men det er jo ikke alltid jeg vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kan ofte styre drømmene mine. Det er ikke alltid jeg er klar over at jeg drømmer, men spesielt om det skjer noe veldig absurd skjønner jeg at det er en drøm. Ofte skjer dette i mareritt, og jeg kan da drømme at jeg blir drept, men jeg blir ikke redd fordi jeg vet at det bare er en drøm, og at jeg kan drømme noe bedre snart. Så når jeg skjønner at jeg drømmer, kan jeg ofte styre hva som skjer. Kan f.eks. drømme at jeg flyr og så bestemme hvor jeg skal fly.

Jeg tror dette kalles klare drømmer på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil lære dette. Ønsker å kunne styre drømmen min. Når jeg drømmer kan hva som helst skje uten at jeg har noe kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sevastra

For min del krever det mye innsats og konsntrasjon. Jeg drev mye på med det før, men ikke nå lenger. Hadde alltid ei digital klokke på meg. 1-2 ganger i timen så jeg på klokka og spurte meg selv om jeg var i virkeligheten eller en drøm. Deretter så jeg på hendene mine. Ting forandrer seg i drømmer slik at man kan avsløre at det ikke er ekte. Man kan f.eks. Holde seg for nesen men fortsatt puste. Se på en digital klokke 2 ganger og den vil se forskjellig ut hver gang. Eller se på hendene sine. I mine drømmer hadde jeg enten tjukke brune pølsefingre eller 8 fingre på ei hand. Trikset er å gjøre en "reality check" i virkeligheten. Dette blir en rutine og man gjør det i drømmeverdenen også. På det meste hadde jeg 2-3 lucid dreams i uka. Kan også nevne at det hjelper og skrive opp drømmene rett etter man har våknet. På denne måten blir man klar over sine "drømme trekk". Da oppdager man lettere at man drømmer.

Når jeg først har fått kontrollen over en drøm, må jeg ha 100% konsentrasjon for å holde den. Hvis ikke glemmer jeg at jeg drømmer. Kan bare kontrollere meg selv og mine handlinger. Prøvde en gang og fortelle folkene i drømmen min at de bare var en del av min fantasi. De trodde ikke på meg :((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg driver med dette (lucid dreaming) så ofte jeg har mulighet for det, og forholdene ligger til rette.

Men jeg går bevisst inn i denne drømmetilstanden, mens de fleste opplever vell dette ved tilfeldigheter.

Men det kan ta lang tid å lære seg å gå inn i en LD. Prossesen fra våken til drøm kan være både vanskelig og for mange skremmende. Men når man har lært seg og beholde ro, og fokusere på å ikke la bevisstheten sovne (bare kroppen sovner) så kan man lage sin egen verden i drømmen. Du gjør hva du vil, og det er helt herlig.

Men hvis man går inn i en LD, så er det svært viktig at du tar virkelighets-sjekk ofte.

Jeg bruker å holde meg for nesen og prøve å puste. Hvis du fortsatt kan puste gjennom nesen mens du holder for den så vet du at du drømmer.

De som ønsker å lære seg dette, søk på internett. Det finnes mange gode guider på norsk som leder deg gjennom prossessen, der det blir forklart trinn for trinn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ofte å drømme videre på samme drøm, om jeg bestemmer meg for det. Altså - jeg drømmer noe, og våkner. Likte drømmen så godt, at jeg bestemmer meg for å sove litt til, og drømme videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette siden jeg var liten, og forstod ikke før jeg var tenåring at det ikke var noe alle gjorde.

Jeg tror det begynte med en gang jeg bestemte meg når jeg la meg for at "i natt skal jeg fortelle alle i drømmen at de ikke er ekte, at det bare er en drøm", så da gjorde jeg det.

Nå er det sånn at det kommer som regel et punkt i drømmen hvor jeg kommer på at "stemmer det, dette er bare en drøm" og da pleier jeg å bestemme meg for hvilken mann jeg vil ha der :sjenert: Det hender at det er vanskelig å kontrollere, altså at ansiktet hans forandrer seg etter hvert, da må jeg konsentrere meg skikkelig hardt for å holde på...kremt..johnny depp eller gerard butler :fnise: Noen ganger er jeg bestevennen til Michael Jackson også. Hahaha.

Dette høres garantert helt dust ut, men noen ganger tenker jeg (i drømmen) at jeg må benytte meg av anledningen og gjøre sånn at jeg er sånn ca verdens peneste og alle mennene ligger flate etter meg :rodme:

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg kan delvis kontrollere drømmene mine.

Noen ganger kan jeg nesten bestemme alt, andre ganger kan jeg bare endre på småting (det er skikkelig merkelig, jeg kan være midt i en drøm og egentlig ikke være klar over at jeg drømmer, men så finner jeg ut at en ting ikke er sånn som jeg vil ha den og tenker "nei, sånn kan det ikke være", og endrer på det :P)

Det er ekstra praktisk når jeg merker at jeg er i ferd med å få mareritt; har lært meg til å si "stopp!", og så letter jeg fra bakken og flyr min vei og fortsetter på en annen drøm :fnise:

Ikke alltid at det funker da, da blir det ekstra skummelt, når jeg i tillegg føler at jeg "sitter fast" i marerittet og bare vet at nå kommer fæle ting til å skje...

Omtrent halvparten av drømmene mine er semi-kontrollerbare, resten er helt vanlige der jeg ikke aner at jeg drømmer og underbevisstheten min styrer av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...