AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Vil ned noen kilo, og anbefalte kalorier for meg til dagen er 1600 kcal,ifølge en slik vekt de har på treningssenteret. Lurte på hvor mye underskudd i uka jeg må ligge på for å gå ned? Og hvordan regner jeg det med trening? Trekker jeg ifra kaloriene jeg trener bort fra maten på en måte? Og hvordan gjør jeg det med sparemodusen? Jeg har spisedag en dag i uka for å ikke bli gal, og for å opprettholde forbrenninga. Er dette rett? Har denne uka ligget på ca 3500 kcal i underskudd, og det er når jeg har trekt fra kaloriene på spisedagen . Spise 500 kcal "for mye" på spisedagen.
dobby Skrevet 29. mai 2011 #2 Skrevet 29. mai 2011 Ein seier ofte at ein skal ligge ca 500 kcal i underskot per dag for å ha ein fornuftig vektnedgang. Dette er samla underskot, dvs underskot frå å ete mindre og å trene meir. Så du kan anten ete 500 kcal mindre enn vanleg, trene tilsvarande 500 kcal meir enn vanleg eller ein mellomting (som vel er å foretrekke). Dette er sjølvsagt gjennomsnittlege tal, du kan ha underskot på 400 kcal ein dag, og 600 den neste. I løpet av ei veke, tilsvarar dette 3500 kcal, altså det underskotet du har hatt denne veka. Lykke til vidare!
illuminate Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 500 kcal er et fint vindu å operere i, ja. Eller så kan du også gå ut i fra vekten din og gange dette med 26,5-28. Du vil da også komme fram til rundt 500 kcal under det anbefalte inntaket. Det du trenger til vanlig er ca 31,5-33 kcal per kg kroppsvekt. En spisedag er egentlig nødvendig, så dette er helt i orden!
lys Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 1600 kcal er jo ikke mye. Er det ditt daglige forbruk? (altså det du skal basere deg på hvis du du skal gå i "balanse"?) Da har kanskje utregningen basert seg på at du har lavt aktivitetsnivå (og du kan neppe være særlig tung). Hvis det er så vil jeg anbefale deg å spise såpass og heller trene tilsvarende et forbruk på 500 kcal per dag. Du bør ikke noe særlig under 1500 kcal/dagen i inntak. Det er også mer effektivt for forbrenningen å trene mer. For å illustrere: I disse to tilfellene som gir samme kalorunderskudd (basert på et behov på 1600 kcal daglig) Matinntak på 1100 kcal, lavt aktivitetsnivå som gir netto underskudd på 500 kcal vs Matinntak på 1600 kcal + 1 time moderat jogging (ca 500 kcal) som gir netto underskudd på 500 kcal Vil sistnevnte definitivt være å foretrekke for å opprettholde forbrenningen. Samtidig vil du i større grad hindre tap av muskelmasse. (Kan jo bare skyte inn at for vektreduksjon er det veldig viktig å passe på kosthold i tillegg til trening. For de færreste nytter det å bare trene mer uten å ha en viss kontroll på inntaket, men det ser jeg jo at du har, så det er bra!) Og ang hvor mye du bør ligge i underskudd har du allerede fått svar. 500 kcal daglig eller 3500 kcal i uken er veldig bra, og vil gi ca 0,5 kg (eller noe i underkant) vektreduksjon. Som er en fin målsetting dersom man ønsker et langsiktig resultat.
Gjest BabyBlue Skrevet 30. mai 2011 #5 Skrevet 30. mai 2011 Tror 1500 er anbefalt daglig inntak for kvinner om de vil gå ned i vekt...? Da kutter du altså ut 500, hehe : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå