Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har alltid hatt veldig lyst til å reise rundt på egen hånd, enten i sør-amerika eller i Asia (nepal, mongolia). Trives godt i mitt eget selvskap, så ser ingen grunn til å ikke reise rundt alene. Det jeg lurer på er hvor trygt det er, hvor er det tryggest og hvilke steder bør jeg unngå?

Skrevet

Unngå Rio i Brasil. Har en kompis som jobber der, kollegaen hans ble skutt på åpen gate midt på lyse dagen fordi han ville ha lommeboken hans. Sinnsyk kriminalitet der nede. Nå må alle de ha livvakter bare de skal en tur på butikken. Det er det sikkert mange andre steder også, men dette er eneste stedet jeg kjenner historier fra venner om.

AnonymBruker
Skrevet

Unngå Rio i Brasil. Har en kompis som jobber der, kollegaen hans ble skutt på åpen gate midt på lyse dagen fordi han ville ha lommeboken hans. Sinnsyk kriminalitet der nede. Nå må alle de ha livvakter bare de skal en tur på butikken. Det er det sikkert mange andre steder også, men dette er eneste stedet jeg kjenner historier fra venner om.

Ja, får nok holde med unna Brazil. Vet at det er mye kriminalitet i Rio spesielt. Noen vet hvor trygt det er i Asia, og hvilke steder?

Skrevet

Asia er relativt trygt å reise alene, i forhold til f.eks øst-europa og Afrika. Også Australia er ganske ufarlig, hvis du kunne tenke deg det? Man må selvsagt være litt mer på vakt enn vanlig, men hvis man følger litt ekstra med så er det relativt trygt :jepp:

Skrevet

Møtte flere jenter som reiste alene da jeg var i Asia, og de sa det ikke var noe problem. Jeg reiste også alene et par dager i Thailand, og følte meg ikke noe redd. Folk i Asia er generelt veldig hyggelige og hjelpsomme, og man møter ofte andre reisende som man kan ta følge med om ønskelig. Så kjør på!

Sør-Amerika er nok litt annerledes sånn sett vil jeg tro, så der ville jeg vært litt mer forsiktig ;)

Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke til Asia, men i Latin-Amerika er det mange steder som er fine for folk som reiser alene. De viktigste forhåndsreglene, etter min mening, er: Alltid ha et sted å bo før det er mørkt, unngå å ankomme steder på kvelden (og hvis du må, ha bosted klart så du vet hvor du skal), ikke bli altfor full, ikke ha med mange verdisaker (la laptop, iPhone osv. bli hjemme), prøv å finne hostels eller hoteller i trygge områder av byen og prøv å lære litt av det lokale språket hvis mulig. Det fine med å bo på hostels er at du møter folk du kan gjøre ting med (hvis du vil) og dele utgifter med. For eksempel gå ut sammen på kvelden (tryggere) eller gjøre aktiviteter sammen.

I Mellom-Amerika er Costa Rica og Panama bra, jeg er selv veldig glad i Nicaragua og har vært der mye alene, men det er litt mindre trygt nå enn bare for to-tre år siden. I Sør-Amerika har Colombia blitt veldig trygt, og de har fortsatt mindre turisme enn mange andre steder, så man blir godt tatt i mot. Ecuador virker trygt, men jeg har hørt historier fra folk som ikke har vært like heldige som meg. Peru er bra, de har mange turister så det er alltid folk som reiser alene der. Argentina og Uruguay er også bra, etter hva jeg har blitt fortalt (har ikke vært der selv.)

Lonely Planet har masse informasjon om å reise alene, både i bøkene sine og på forumet Thorntree.

Masse lykke til!!

Endret av Aranciata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...