Gå til innhold

Tvinges til å flytte på landet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Må flytte på landet med barna.

Jeg kommer ikke inn på husmarkedet her vi bor nå.

På landet gjør vi det.

Vi flytter fra en mellomstor by til en knøttliten kommune, der ungene må flytte på hybel når de blir 16, for å gå på videregående.

Hva SKAL jeg gjøre???

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Her er et par forslag.

Leie isteden?

Slutte å tenke over hvor negativt og vondt alt er og heller ta tingene på strak arm som en utfordring?

Skrevet

Du kan starte med å se på fordelene ved å bo på landet, fremfor å fokusere på ulempene.

Og så er du jo heller ikke nødt til å velge en knøttliten kommune, det finnes også mellomting.

• Liker 6
Gjest Lollo Lolsen
Skrevet

Vær stolt av deg selv som tar konsekvensen av din økonomiske situasjon, i stedet for å flytte inn på en ett-roms fordi du "bare MÅ" bo i sentrum!

"Landet" er garantert ikke så ille om du tror.

• Liker 1
Skrevet

Må du flytte, så må du flytte. Når man ikke har økonomi til å bo der man helst vil, så flytter man dit man faktisk kan bo - i allfall så fremt man kan få seg jobb der. Får man seg ikke jobb, så må man nesten avfinne seg med å leie hvis man ikke har råd til å kjøpe bolig der man har jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker mest av alt på ungene, hvordan det blir for dem å bli revet opp fra alt de har kjent til nå, som er et flott nettverk på alle måter, inkludert skole, venner, fritidsinteresser, familie, til noe helt ukjent, for så å være nødt til å flytte igjen når de skal over på videregående. Er ikke mer enn 2 og et halvt år til det må skje for den eldste. Har også hørt historier om at endel unge faller ut av videregående når de må flytte hjemmefra så unge.

Overdriver jeg her nå?

Skrevet

Ja, du overdriver litt.

Det er klart det kan være opprivende å måtte flytte, men det er din innstilling som er viktig nå. Hvis du gir uttrykk for at du tror de kommer til å få det fælt på det nye stedet, så vil de også bli demotiverte. Du må støtte dem og hjelpe dem så godt du kan. Legg til rette for at de skal trives, så blir det veldig mye enklere for dem.

• Liker 5
Skrevet

Klart, det er ikke optimalt, men akkurat det med å flytte når de skal på videregående tror jeg vil gå bra. Der jeg vokste opp var omtrent halvparten av de som gikk på vgs hybelboere og det er da blitt voksne vettuge mennesker av de fleste.

Ville vært mer bekymret for det å bytte skole nå når de er i ungdomsskolealder, faktisk. Men siden du har så mye imot å flytte på landet så regner jeg med du har prøvd alle andre løsninger? MÅ du f.eks inn på boligmarkedet nå, eller kan du nøye deg med å leie?

Det koker i grunnen ned til at man må gjøre det som skal til for å ha tak over hodet og mat på bordet uansett hvor lite man liker det, og er eneste løsning å flytte så må man bare gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Det å flytte på landet er ikke det værste en gjør. Tenk hvor mye bedre økonomi du får og du slipper å stå i kø bare for det ene og andre. Jeg kjenner mange som har flytta til utpå landet fra Asker og Oslo hit jeg bor. De har ikke angret et sekund på at de gjorde det.

Og skal de til storbyen så er det bare en og halv times kjøring så er der med en gang både for å treffe venner/famile og ikke minst venner til barna.

Skal jeg være ærlig så kommer du ikke til å angre.

HUSK! Det viktigste er at man har tak over hodet og mat i kjøleskapet. For har man ikke noen av delen da er alternativet mye mye verre...og da må en være villig til å ofre noe i denne verden...

Gjest Blondie65
Skrevet

Men hvis dette er et så stort problem, hvorfor leier du da ikke i det området du bor slik at poden slipper to flyttinger med 2,5 års mellomrom?

Forøvrig må du slutte å svartmale - hvis det ikke finnes alternativer kan du like så greit gå i gang med å finne positive sider ved flyttingen til bygden med en gang for det blir ikke bedre med svartsyn.

Gjest Gjest
Skrevet

ver stolt av å bo i ett land med mange muligheter.folk på landet har bye å by på,og håper virkelig du oppdager det..masse lykketil.ville selv aldri bodd i byen.

AnonymBruker
Skrevet

Om man vil trives på et nytt sted handler i stor grad om innstilling. Tenk positivt om det du likevel ikke kan gjøre noe med.

Har du tenkt å kjøpe hus på landet? Det ville jeg ventet med. Istedet ville jeg leid leilighet (leieprisene er jo også ekstremt mye lavere på landet enn i byen) i et par år og spart hver krone jeg kunne spare. Når du så har fått deg en god egenkapital så kan du jo se på om du vil kjøpe hus på landet eller om du vil se på andre muligheter et annet sted, kanskje noe mellom byen og det knøttlille stedet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hva SKAL jeg gjøre???

Flere ting je synes du skal gjøre:

1. Finne positive sider ved livet på landet, i stedet for kun å fokusere på de negative.

2. Flytte til et sted i mellom. F.eks rett utenfor byen, men ikke laaangt ut på landet.

3. Revurdere om dere MÅ flytte. Hva med å leie i byen dere bor nå?

Skrevet

Hva med å tenke på hva som er best for barna dine? Du tror ikke barna dine kan potentielt få en bedre oppvekst ute på landet? Jeg har vokst opp på landet og det var en helt fantastisk oppvekst som jeg unner alle barn i dette land. Jeg måtte riktignok ikke flytte på hybel når jeg var 16 år, men det er også fordeler med det. Nemlig at en 16-åring som flytter på hybel lærer om livet, lærer å ta vare på seg selv og lærer ansvar. Om du ikke har økonomi til å komme deg inn på boligmarkedet i byen, det er vel bare din egen feil? Enten har du en jobb som du tjener for lite i, eller så har du feilprioriteringer når det gjelder økonomi.

• Liker 1
Gjest Tjoms
Skrevet

Hva med å tenke på hva som er best for barna dine? Du tror ikke barna dine kan potentielt få en bedre oppvekst ute på landet? Jeg har vokst opp på landet og det var en helt fantastisk oppvekst som jeg unner alle barn i dette land. Jeg måtte riktignok ikke flytte på hybel når jeg var 16 år, men det er også fordeler med det. Nemlig at en 16-åring som flytter på hybel lærer om livet, lærer å ta vare på seg selv og lærer ansvar. Om du ikke har økonomi til å komme deg inn på boligmarkedet i byen, det er vel bare din egen feil? Enten har du en jobb som du tjener for lite i, eller så har du feilprioriteringer når det gjelder økonomi.

TS sin egen feil? Kanskje hun har et yrke som ikke gjør at hun har råd til å kjøpe hus til 4 millioner, kanskje hun er arbeidsufør, aleneforsørger. Det er mange faktorer som spiller en rolle, og det er nå sånn at man må ha temmelig god inntekt for å komme seg på boligmarkedet i byene når man i tillegg forsørger 2 unger.

TS, du kan jo undersøke hvilke byer/steder i nærheten du kan bo som gjør at barna ikke trenger å bo på hybel når de går på vgs?

Det finnes jo mellomting mellom byen og landet også, noen småbyer er veldig rimelige. Ikke flytt på landet bare fordi det er billig, hvis dette er noe som får deg og familien din til å mistrives, så er det ikke verdt det. Jeg ville isåfall leid først for å se hvordan det er. Ingenting galt med å bo på landet, men ikke flytt dit ene og alene pga økonomi.

• Liker 4
Skrevet

TS sin egen feil? Kanskje hun har et yrke som ikke gjør at hun har råd til å kjøpe hus til 4 millioner, kanskje hun er arbeidsufør, aleneforsørger. Det er mange faktorer som spiller en rolle, og det er nå sånn at man må ha temmelig god inntekt for å komme seg på boligmarkedet i byene når man i tillegg forsørger 2 unger.

Ja det er fult mulig, men det er fortsatt TS sitt valg. Hvis hun har valgt et yrke med lavt lønnsnivå så visste hun hvordan dilemmaer det kunne medføre. Blant annet at hun ikke har råd til et svært hus midt i byen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Du har ikke råd til å kjøpe bolig i byen, derfor må du flytte på landet. Greit. Men det er forskjell på landet og landet. Det finnes da en mellomting mellom å flytte på landet og flytte så langt ut på landet at barna må på hybel fordi det ikke finnes VGS-tilbud?

• Liker 2
Gjest Tjoms
Skrevet

Ja det er fult mulig, men det er fortsatt TS sitt valg. Hvis hun har valgt et yrke med lavt lønnsnivå så visste hun hvordan dilemmaer det kunne medføre. Blant annet at hun ikke har råd til et svært hus midt i byen.

Kjære deg, man velger da yrke utfra det man passer til, ikke nødvendigvis for å bli rik. Ikke alle er egnet til å bli ingeniør, revisor, it-konsulent, ha lederstilling, osv. For en arrogant uttalelse av deg.

Og som sagt, kanskje hun ikke en gang er arbeidsfør, men det er vel hennes feil også?

Nå er boligprisene også helt annerledes enn det de var for 10 år siden, det er mange som sliter med å komme seg på boligmarkedet i byene pga de kunstig høye prisene, og de som er alene er de som får svi mest.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp på landet, og jammen var det VGS i bygda også. Om du allikevel må flytte til et helt nytt sted så kan du vel finne et sted med skoletilbud?

Gjest Tjoms
Skrevet

TS, hvor er nærmeste by/småby til der dere bor nå? Er det slik at du har tenkt å flytte langt unna, eller er det landlige områder i nærheten av der du bor slik at det er lettere for barna å holde kontakt med venner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...