AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Huff, denne slankingen er slitsom. Det nærmer seg 2 måneder siden jeg la om livsstilen, begynte å trene og spise sunt. Jeg har prøvd å kose meg litt ekstra på lørdagene, for å ikke bli helt fanatisk. likevel opplever jeg at jeg tenker på kcalorier, trening og kilo hele dagen, og det kan umulig være sunt. Nå høres jeg ut som en anorektisk 14-åring, men jeg er faktisk 25 år. Et eksempel er i går. En veldig god venn av meg hadde bursdagsfest og vi spiste god mat, marsipankake, drakk champagne og spiste snacks. HELE kvelden satt jeg å tenkte over hvor mange kcal det var i det kakestykket og hvor langt jeg må jogge dagen etter for å reparere skadene. Det er vel og bra at jeg faktisk tenker over det, fordi jeg er overvektig og trenger å gå ned i vekt. MEN det er vel ikke sunt å la det påvirke livet mitt så mye? Det må vel være lov å skeie ut en gang i blant, eller påvirker en så stor utskeielse hele vektnedgangen den uken? Noen som vet? Takk for hjelp
Brunhilde Skrevet 29. mai 2011 #2 Skrevet 29. mai 2011 Det er ikke farlig å skeie ut av og til, det er når det blir vanen og ikke unntaket at du er på ville veier. Hvis du vil ned i vekt så skal du ikke slanke deg, du skal endre livsstil - for resten av livet, og da må det være rom for noen små utskeielser av og til. Det kan være lurt å bestemme seg for hva og hvor mye man vil skeie ut, når det er planlagt er det lettere å forhold seg til. Det vil komme flere fester, jul, påske, sommerferie og annet som byr på ekstra god mat. Du kan ikke unngå det, du må finne en måte å håndtere det på, for eksempel ved å bestemme deg på forhånd for hvor mye ekstra du vil unne deg - og holde deg til det. Vekten vil gå nedover på sikt, en liten utskeielse vil ikke stoppe det for evig og alltid. 1
Larsern Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 Dersom man trener og har et ellers godt og sunt kosthold så har utskeielser ingen verdens ting å si. Med utskeielser menes da en dag i uka (lørdagen?) hvor man spiser godt og det man har lyst på, kanskje drikker alkohol med måtehold osv.
baltazar Skrevet 29. mai 2011 #4 Skrevet 29. mai 2011 Jeg tror det er en del som har en tendens til å skeie ut litt mye uten å være klar over det. Det er sol, sommer og mange fristelser fremover så tenk nøye igjennom hva og hvor mye du putter i deg. Om du skeier ut fre, lør og søn så kan jo det ødelegge ganske mye for resterende uke.
Gjest Pantherinae Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Det jeg synes er ganske nyttig, er å tenke på antall kalorier i en kilo kroppsfett. For å miste/legge på seg en kilo fett, må man ha i seg/droppe 7000 kalorier. Dette er årsaken til at hurtigslanking ikke funker, og man ser også da at en utskeielse i ny og ne er ikke verdens undergang. Hvor mange kalorier får man i seg ekstra iløpet av en utskeielse? Kanskje 2000 om man tar i litt? Da er man fortsatt ikke oppe i en halv kilo opp i vekt en gang. Så lenge man lever sunt ellers, er det ikke noe problem med enkelte utskeielser, og hvis de ikke blir for ofte. Man skal jo leve selv om man slanker seg også.
Safira Skrevet 29. mai 2011 #7 Skrevet 29. mai 2011 Så lenge man ikke skeier ut flere ganger i uken så kan du se på det som nettopp det, en utskeielse. Da trenger du ikke å "reparere skaden" med jogging, men heller fortsette som vanlig igjen etterpå Dette bildet viser scenarioet satt litt på spissen. 2
Havbris Skrevet 29. mai 2011 #8 Skrevet 29. mai 2011 En "utskeielse" her og der betyr ingenting hvis du skal gå ned i vekt på en sunn måte. Da er det ikke snakk om slanking med om endring av både livsstil og tankemåter. Hvis dagene dine styres av tanker på hva du ikke skal putte i deg - så er det usunt. Hvis dagene dine har ro og bevissthet om det du gjør/spiser - så vil det gå i riktig retning. Jeg gikk ned 20 kilo for et par år siden ved å gjøre små endringer i kostholdet og sørge for mer fysisk aktivitet. Tok ikke alle endringer i en jafs - men gradvis, - da oppleves de ikke som forandringer. Lærte meg mye om kosthold og utfordret med selv på kjøkkenet. Faktisk har middagene her vært mye mer spennende etter at jeg gikk ned i vekt. Jeg spiser sunt, godt og sulter ikke. Unner meg både is, sjokolade og vin - men har kuttet ut småspising. Har aldri dårlig samvittighet når jeg spiser noe med masse kalorier. Skal jeg først spise en kake eller en sjokolade så skal jeg da nyte det!!! Og det er en fantastisk følelse å være 20 kilo mindre! Har ikke gått opp igjen
illuminate Skrevet 29. mai 2011 #9 Skrevet 29. mai 2011 Huff, denne slankingen er slitsom. Det nærmer seg 2 måneder siden jeg la om livsstilen, begynte å trene og spise sunt. Jeg har prøvd å kose meg litt ekstra på lørdagene, for å ikke bli helt fanatisk. likevel opplever jeg at jeg tenker på kcalorier, trening og kilo hele dagen, og det kan umulig være sunt. Nå høres jeg ut som en anorektisk 14-åring, men jeg er faktisk 25 år. Et eksempel er i går. En veldig god venn av meg hadde bursdagsfest og vi spiste god mat, marsipankake, drakk champagne og spiste snacks. HELE kvelden satt jeg å tenkte over hvor mange kcal det var i det kakestykket og hvor langt jeg må jogge dagen etter for å reparere skadene. Det er vel og bra at jeg faktisk tenker over det, fordi jeg er overvektig og trenger å gå ned i vekt. MEN det er vel ikke sunt å la det påvirke livet mitt så mye? Det må vel være lov å skeie ut en gang i blant, eller påvirker en så stor utskeielse hele vektnedgangen den uken? Noen som vet? Takk for hjelp Ro ned, ikke tell hver bidige kalori. Vit hva du får i deg og vær nøye, for all del, men ikke la det ta helt over. Du skal kose deg i selskaper. Så lenge du har en kostholdsplan og trener jevnlig og målrettet så er det faktisk bare sunt med en utskeielse innimellom. Uansett bør de aller, aller fleste ha en spisedag i uka.
Gjest döderlein Skrevet 30. mai 2011 #10 Skrevet 30. mai 2011 Er enig med de andre her. Du kan jo også tenke på mens du skeier ut at man tar et kakestykke, ikke fler. At man begrenser det sånn, og nyter den man spiser skikkelig
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #11 Skrevet 31. mai 2011 Tja, problemet er at det sjelden blir med den ene.
illuminate Skrevet 31. mai 2011 #12 Skrevet 31. mai 2011 Spis til du blir mett. Husk at du skal leve også. Mange som slanker seg er altfor strenge med seg selv. Da er det også mye lettere å miste motivasjonen, samtidig som det fort går utover humøret og din psykiske helse. En god slankekur er ikke en som lover å gjøre deg 5 kilo lettere på 8 dager. Dette er en dårlig slankekur som er urealistisk gjennomførbar. En god diett gir rom for utskeielser. Så lenge det ikke er snakk om flere selskap hver bidige uke, så har ikke dette noe å si. Har du tid, så kan du evt. trene litt før du drar i selskapet. Så lenge du har en klar plan for hvor mye du skal ligge på basert på ernæringsråd du har fått fra fagfolk osv, så har du også rom for en utskeielse i ny og ne. Hver lørdag f. eks. kan være en fin dag å ha en spisedag på. Da er det det samme om du spiser kake, muffins eller Riesen sjokolade. Det er også snakk om en balanse du oppnår av dette. Gjør du det riktig ellers, vil du uansett havne i underskudd og ha en fornuftig vektnedgang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå