AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Får bare for ett halvt år i denne omgang, er redd feriepengene blir mindre enn en vanlig lønn? noen som kan hjelpe meg? dvs feriepenger fra august-desember. På forhånd takk.
Gjest Consensio Skrevet 29. mai 2011 #2 Skrevet 29. mai 2011 (endret) Kjenner en som tjener rett under 350k i året, og han får litt over 40k utbetalt i feriepenger Altså det er det han får utbetalt den måneden totalt sett... Endret 29. mai 2011 av Consensio
Pusemamma Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 Det skal stå på lønnslippen din hvor mye feriepenger du har fra i fjor. Men du bør høre med lønningskontoret hvordan praksisen er. Hadde du en jobb fra januar til august i fjor?
Mary Poppins Skrevet 29. mai 2011 #4 Skrevet 29. mai 2011 Den normale feriepengesatsen er 10,2% av feriepengegrunnlaget. Hvis du skal ha feriepenger basert på 6 mnd arbeid i fjor blir regnestykket: (350 000 / 2)* 0,102 = 17 850. Men ofte så er det slik at dersom man ikke har full feriepengeopptjening året før så kan man velge å ikke ta ut full ferie, og dermed få lønn for den perioden du heller velger å jobbe (som regel kun mulig dersom du som sagt ikke har jobbet hele året i fjor). Men dette må ofte klareres på forhånd, så hør med personalansvarlig/ admin på jobben din.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 (endret) Feriepenger: Ved lovfestet ferie er det 4 uker og 1 dag som er ferietiden. Da er satsen 10,2% av lønnen. Ved LO/YS tariff eller andre ordninger er det 5 uker som er ferietiden. Da er satsen 12 % av lønnen. Ved feriepengeutbetalingen trekker man fra ferietiden - for denne får man ikke betalt for. Regnestykket blir da slik: 4 uker og 1 dag: 350.000/2 = 175.000 175.000 * 10,2% = 17.850 Hvis du trekkes for ferie opparbeidet blir det ca 20 dager med trekk i lønn og ca 20 dager med lønn - dvs. du får utbetalt 17.850 kr. 5 uker: 350.000/2 = 175.000 175.000 * 12% = 21.000 Trekk i lønn blir akkurat det samme som i 4 uker og 1 dag eksempelet. Du kan be om trekk i ferien etterhvert som du tar den ut - da vil du få feriepenger + vanlig månedslønn - men når du tar ut ferie vil du få tilsvarende mindre lønn. Endret 29. mai 2011 av Blondie65
Medlem Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Antar 350.000,- er lønnen som står oppgitt i arbeidskontrakten din? I såfall er feriepengegrunnlaget ditt 145.833,- . Altså årslønnen på 350.000,- delt på 12 (måneder i året) ganger 5 (august, september, oktober, november og desember). Ved fullt arbeidsår (januar til desember) vil feriepengegrunnlaget være 320.833,- . Årslønnen 350.000,- delt på 12 (måneder i året) ganger 11 (man får ikke lønn for feriemåneden). Ok, ikke 100% korrekt siden grunnlaget også avhenger av hvor mange ferieuker dere har, men svært nærme. Deretter avhenger det av om dere har særavtale som gir dere 5 ferieuker, eller om dere har de lovbestemte 4 uker og 1 dag. Ved 5 uker utgjør feriepengene 12% av grunnlaget, mens det for 4 uker og 1 dag utgjør 10,2%. 5 uker: 145.833 x 0.12 = 17.500,- 4 uker og 1 dag: 145.833 x 0.102 = 14.875,- Håper det hjelper!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #7 Skrevet 29. mai 2011 Tusen takk for svar alle sammen:) Det var ikke mye, blir jo mindre enn månedslønnen min..regninger skal betales så det blir ikke mye ferie på meg, jobber i tillegg mye ekstra, får ingenting igjen for det-annet enn fast jobb og derfor mulighet til boliglån.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2011 #8 Skrevet 29. mai 2011 Tusen takk for svar alle sammen:) Det var ikke mye, blir jo mindre enn månedslønnen min..regninger skal betales så det blir ikke mye ferie på meg, jobber i tillegg mye ekstra, får ingenting igjen for det-annet enn fast jobb og derfor mulighet til boliglån. Bare husk at ingen kan tvinge deg til å ta ut full ferie når du ikke har full opptjening. Dvs. at de skal ikke automatisk trekke deg for 4 eller 5 uker ferie - men det dere blir enige om.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #9 Skrevet 29. mai 2011 Bare husk at ingen kan tvinge deg til å ta ut full ferie når du ikke har full opptjening. Dvs. at de skal ikke automatisk trekke deg for 4 eller 5 uker ferie - men det dere blir enige om. Startet opp i oktober 2010, fikk fast jobb i 2011-hadde derfor bare 3 uker ferie i 2011- hvis ikke hadde jeg ikke fått lønn for 2 uker- nå har jeg jobbet fra august- juni før jeg tar ut ferie, synes jeg fortjener det:)det blir derfor 5 uker, men de trekker meg vel ikke i lønn for det? har jo jobbet meg opp de rettighetene nå vel?
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2011 #10 Skrevet 29. mai 2011 Startet opp i oktober 2010, fikk fast jobb i 2011-hadde derfor bare 3 uker ferie i 2011- hvis ikke hadde jeg ikke fått lønn for 2 uker- nå har jeg jobbet fra august- juni før jeg tar ut ferie, synes jeg fortjener det:)det blir derfor 5 uker, men de trekker meg vel ikke i lønn for det? har jo jobbet meg opp de rettighetene nå vel? Dette handler ikke om fortjener. Opptjeningsåret for ferie er jan. til des. forrige år. Når du ikke har opptjent fulle feriepengerettigheter så blir det manko på penger hvis du skal ta ut full ferie. 5 uker ferie = 5 uker lønnstrekk - man får ikke lønn i ferien. Det er det feriepengene som skal dekke. Når man ikke har opptjent fulle feriepenger så behøver man heller ikke ta ut full ferie - dvs. at man kan regulere dette slik at det står i samsvar med det man har råd til. Sånn er det for ALLE som begynner i ny jobb (unntatt visse deler av staten som har andre regler).
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #11 Skrevet 29. mai 2011 Dette handler ikke om fortjener. Opptjeningsåret for ferie er jan. til des. forrige år. Når du ikke har opptjent fulle feriepengerettigheter så blir det manko på penger hvis du skal ta ut full ferie. 5 uker ferie = 5 uker lønnstrekk - man får ikke lønn i ferien. Det er det feriepengene som skal dekke. Når man ikke har opptjent fulle feriepenger så behøver man heller ikke ta ut full ferie - dvs. at man kan regulere dette slik at det står i samsvar med det man har råd til. Sånn er det for ALLE som begynner i ny jobb (unntatt visse deler av staten som har andre regler). Joda, jeg ser den-derfor jeg bare hadde tre uker ferie i 2010-2011, nå i ferieår 2011-2012 får jeg vel feriepengene i juni og vanlig lønn i juli, skal jobbe hele tiden-også den første uken i juli. Skal jo jobbe hele juni og må jo få vanlig lønn for det, så kommer feriepengene utenom det. Takker for svar forresten:)
juliane Skrevet 29. mai 2011 #12 Skrevet 29. mai 2011 Joda, jeg ser den-derfor jeg bare hadde tre uker ferie i 2010-2011, nå i ferieår 2011-2012 får jeg vel feriepengene i juni og vanlig lønn i juli, skal jobbe hele tiden-også den første uken i juli. Skal jo jobbe hele juni og må jo få vanlig lønn for det, så kommer feriepengene utenom det. Takker for svar forresten:) Hvis du har månedslønn får du ikke lønn i juni, kun feriepenger. Derimot får du vanlig månedslønn de andre 11 mnd, også i de månedene du tar ferie. Hvis du skriver timer får du betalt for det du jobber i juni, men da får du tilsvarende mindre senere fordi du ikke skriver timer når du er på ferie.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #13 Skrevet 29. mai 2011 Hvis du har månedslønn får du ikke lønn i juni, kun feriepenger. Derimot får du vanlig månedslønn de andre 11 mnd, også i de månedene du tar ferie. Hvis du skriver timer får du betalt for det du jobber i juni, men da får du tilsvarende mindre senere fordi du ikke skriver timer når du er på ferie. Jeg har fast lønn, feriepengene har jeg opparbeidet meg, skal jobbe hele juni og får vel da dette utbetalt i juli, hvis ikke blir det jo en mnd med gratis jobb..
juliane Skrevet 30. mai 2011 #14 Skrevet 30. mai 2011 Jeg har fast lønn, feriepengene har jeg opparbeidet meg, skal jobbe hele juni og får vel da dette utbetalt i juli, hvis ikke blir det jo en mnd med gratis jobb.. Nei, så lenge du tar ut ferie på andre tider av året går dette opp i opp. Du får bare lønn for de (ca.) 11 mnd i året du faktisk jobber, mens feriepengene skal dekke de siste 4+1 eller 5 ukene. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #15 Skrevet 30. mai 2011 Det er som juliane sier. Dog noe forskjell mellom bedrifter hvordan det håndteres. Min arbeidsgiver utbetaler feriepenger og fast månedslønn minus 4 dager (vi har 5 uker ferie) den 12. juni. Neste lønning er da 12. august. Dette helt uavhengig av om en tar ut ferie i juni, juli eller oktober om så er.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mai 2011 #16 Skrevet 30. mai 2011 Joda, jeg ser den-derfor jeg bare hadde tre uker ferie i 2010-2011, nå i ferieår 2011-2012 får jeg vel feriepengene i juni og vanlig lønn i juli, skal jobbe hele tiden-også den første uken i juli. Skal jo jobbe hele juni og må jo få vanlig lønn for det, så kommer feriepengene utenom det. Takker for svar forresten:) Ferieåret går fra januar til desember. Dette ble endret for mange år siden. Opptjeningsåret er året før januar til desember.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mai 2011 #17 Skrevet 30. mai 2011 Det er som juliane sier. Dog noe forskjell mellom bedrifter hvordan det håndteres. Min arbeidsgiver utbetaler feriepenger og fast månedslønn minus 4 dager (vi har 5 uker ferie) den 12. juni. Neste lønning er da 12. august. Dette helt uavhengig av om en tar ut ferie i juni, juli eller oktober om så er. Hos oss er feriepengeutbetaling i juni - samt at ferien trekkes dvs. 21 dager av ordinær lønn og deretter 4 dager av feriepengene - totalt 25 dager (lørdagene allerede trukket i dette regnestykket siden lørdager regnes som virkedag i ferieloven - 4 lørdager + 25 feriedager = 30 feriedager totalt). Alt er oppgjort i juni slik at normal lønn utbetales i juli.
Sweetpea25 Skrevet 30. mai 2011 #18 Skrevet 30. mai 2011 Jeg hadde litt over 330 000 i fjor, og får 33 500,- i feriepenger, iallefall.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #19 Skrevet 30. mai 2011 Mulig det er jeg som er treg her, men det får være- jeg får mindre utbetalt feriepenger og ikke lønn i juli--dvs jeg får feriepenger i juni og ikke lønn igjen før 30 august? og det selv om jeg har fast jobb og har hatt det siden august 2010?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #20 Skrevet 30. mai 2011 Mulig det er jeg som er treg her, men det får være- jeg får mindre utbetalt feriepenger og ikke lønn i juli--dvs jeg får feriepenger i juni og ikke lønn igjen før 30 august? og det selv om jeg har fast jobb og har hatt det siden august 2010? Du får lønn i 11 av 12 av årets måneder og feriepenger i den siste. Feriepengene i den måneden d ikke får vanlig lønn, vil nok i ditt tilfelle være lavere enn en vanlig månedslønn siden du bare har jobbet et halvt år året før. Det året var nemlig grunnlag for feriepengene dine. Hos meg er det slik at jeg ikke får lønn i juni. Det er måneden hvor jeg får feriepenger. I juli og august får jeg lønn på vanlig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå