Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg har forstått vil snart alle universitetene i Norge ha videregåendekarakterer som inntakskrav til profesjonsstudiet i psykologi. Dette har nylig vært oppe til debatt på UiT.

Universitetet i Tromsø har frem til nå hatt årstudium som inntakskrav, men ryktene (blant min medstudenter vel og merke) sier at videregåendekarakterer vil bli innført som inntakskrav fra høsten 2012.

Hørte i tillegg at i høst 2012 vil de ta inn 50% fra videregående, og 50% fra årstudium, men året etter og videre vil de ta inn kun fra videregående skole.

Er det noen som vet mer angående dette?

Noen som er inne på psykologi profesjon som kan fortelle hvor høyt snittet for å komme inn er på deres skole?

:happy:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NTNU har valgt å legge om psykologstudiet til et integrert seksårig studium med direkte inntak fra VGS fom. høsten 2011.

UIB har valgt å fortsette modellen med 1 + 5 år, der karakterer på årsstudiet teller.

UIT har ikke offentligjort noe ennå, men det kan se ut til at de og velger et integrert, seksårig løp. Endring her skjer ikke før 2012.

UIO endret sin opptaksmodell i 2006/7, og samordan opptak melder følgende poenggrenser: Høst 2010, 65 poeng i ordinær kvote, og 56 i primær. Vår 2011, 64 i ordinær og 55 i primær.

Poenggrensene på NTNU og evt UIT vil nok bli tilsvarende høye. Psykologi profesjon på NTNU er det studium med flest søkere for høsten.

Det har og var snakk om opprettelse av et profesjonsstudium i psykologi ved UIA, med da med en integrert, seksårig modell.

Hilsen fredrikba

Skrevet

Takk for ditt svar!

Skal UiT kun ha karakterer fra videregående som opptakskrav fra høsten 2012? Trodde det ville være 50% fra årstudiet, og 50% fra videregående i første omgang. Det er nemlig Uit som er relevant for meg da jeg skal prøve å komme inn høsten 2012. Jeg har prøvd 2 ganger tidligere, og har dermed 1 forsøk igjen.

Hvor har du funnet informasjon om dette?

Skrevet

Ifølge opptaksansvarlige ved UIT så skal de avgjøre i løpet av høsten om de endrer til seksårig løp eller ikke. Dersom de gjør det, vil jeg vel tro de har en overgangsordning, slik du foreslår og som NTNU har i høst.

Jeg har ikke annen informasjon enn den som ligger ute, offentlig tilgjengelig på nettsidene til UIT, og som jeg har fått fra å kontakte opptaksansvarlig ved instituttet(Jeg har lurt på å studere psykologi selv)

Skrevet

Jag har selv kontaktet instituttet og fikk svar idag. Hvis en slik ordning innføres i høst 2012, vil de ta opp 34 studenter fra årstudium og 34 med bakgrunn i karakterer fra videregående.

Skal du prøve å komme inn på ett 6-årig integrert profesjonsstudium fra videregående, eller fra årsstudiet?

Skrevet

For min del vil det nok være mest hensiktsmessig å forsøke å komme inn i det integrerte studieløpet, da jeg ikke har startet på noen årsenhet ennå.

Hilsen fredrikba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...