AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Jeg har en god venninne som har en sønn i samme klassetrinn som min datter(1.klasse). Forrig uke var han bedt i bursdag til en i klassen, men ville ikke gå. Alle guttene i klassen var bedt.Hun spurte hvorfor ikke, men fik ikke noe konkret grunn bortsett fra at han ikke ville. Det har ikke vært noen situasjon eller problemer mellom guttene og de leker bra sammen. Det hele endte med full krangling mellom mor og sønn, hvorpå hun tvang ham til å gå, selvom han ikke ville og skjønte konsekvensene av at alle de andre gutta i klassen skulle dit og garantert ville prate om det dagen etter. Vet ikke hvordan han hadde det i bursdagen.... Er det bare jeg som reagerer på dette. Villa aldri ha tvunget datteren min ti å gå i en bursdag hun ikke ville gå i.
Tears.of.the.Sun Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Jeg mener at det er en stor feil å tvinge barn til å gjøre noe de ikke ønsker. Da skulle venninna di heller prøvd å finne ut hvorfor barnet ikke ville gå i bursdagen. Det er garantert en årsak til det selv om at guttungen ikke sier hvorfor. 2
Nuttery Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Jeg husker mora mi gjorde det samme.. Det var så FÆLT. Jeg var jo ikke i krangel e.l med barnet jeg ikke ville i bursdag til - vi rett og slett "hadde ikke noe til felles". Eller jeg syntes vedkommende var slem e.l.... Husker jeg gråt og gråt før et par bursdager...Var så illeeee.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Selv om foreldrene ikke har hørt om noen konflikt mellom barna betyr ikke det at det ikke er en konflikt der. Jeg ble tvunget i bursdagsselskap til mobberne mine fordi jeg ikke fortalte foreldrene mine hvor slemme de var. Jeg hadde aldri gjort det mot et barn.
Gjest anonym Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 Jeg prøvde å unngå å gå i bursdag til en venn fordi faren hans hadde klådd på meg... Klart jeg aldri ville sagt noe om det hjemme uten videre. Han hadde jo trua meg.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #7 Skrevet 29. mai 2011 Hvordan vet dere at det ikke er konflikter der? TS her. I følge min venninne har det ikke vært noen konflikt. Hn har både spurt sønnen, samt nttopp vært i foreldresamtale hvor jeg regner med at det hadde kommet opp hvis det var tilfelle. Jeg ror også at det er noe sønnen ikke sier siden han ikke ville gå, men av en eller annen grunn ikke vil fortelle.
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #8 Skrevet 29. mai 2011 Kjem an på kva ein meiner med tvinge. Viss mora veit at guten blir lei seg når han kjem på skulen dagen etter og alle pratar om selskapet, skjønner eg jo at ho prøver å få han til å gå. Det treng ikkje vere noko konflinkt, kan jo rett og slett vere at ungen treng litt press før han "tør" å vere sosial (er mange ungar som er slik). Men eg veit jo ingenting om personlegheita til guten, berre rein gjetting, pluss ei lita motvekt til mobbe/overgrepsteoriar 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #9 Skrevet 29. mai 2011 Jeg har tvunget min 5-åring i bursdag. Han forsto ikke konsekvensen av å ikke gå og han er redd for alt som er ukjent. Han hadde det derimot utrolig morsomt da han først kom dit. Iblant er det ikke så galt å tvinge syns jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #10 Skrevet 29. mai 2011 Iblant må man faktisk tvinge barna sine. Noen barn har ikke lyst til noe annet enn å være hjemme hos mor eller leke med sine faste venner. Skal man la disse barna slippe å utfordre seg selv ved å delta på ting de i utgangspunktet ikke har lyst til så tror jeg vi gjør barna en bjørnetjeneste. Barndommen handler jo i stor grad om å forberede seg på voksenlivet. Jeg vet om voksne som sitter isolerte rundt i sine egne leiligheter fordi de har utviklet sterk sosial angst. Felles for nesten alle er at de allerede som barn var redde for det ukjente og ofte trakk seg unna det som var "skummelt" eller vanskelig. Jeg tror barn trenger en fin balanse mellom tvang og egne valg. Men da må foreldre være bevisste på hva barna kan velge selv. Et lite barn kan f.eks. ikke velge helt hva slags klær h*n vil ha på seg, men kan velge mellom 2-3 ting som foreldrene legger fram. Barn som får for mye bestemmelsesrett over eget liv risikerer å bli overveldet av valgmulighetene og samtidig risikerer de å gjøre valg som de vil slite med i voksen alder. Foreldrenes jobb er å ta gode valg på barnas vegne. Hvis man tror barnet har vondt av å gå i bursdagen så lar man barnet slippe, hvis ikke så synes jeg barnet bør gå. Å aldri tvinge barnet sitt til noe er misforstått snillhet. Renate 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå