Gå til innhold

Skremmende Dokument 2 i går

tuji

Anbefalte innlegg

Så dere Dokument 2 om ungdommene på misjonærkurs?

Jeg synes det var helt fælt!

Jeg er selv kristen, men kjenner meg ikke igjen i det Livets Ord driver med, det er bare en helt annen verden.

Sitte på bussen og tale i tunger :o , oppfordre tenåringer til å gi 10.000 kroner i kollekt osv...

Det er ikke en slik kristendom jeg vil være del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det dette som kalles hjernevasking :roll:

Jeg så ikke programmet - så bare en introduksjon tidligere på kvelden......... og hørte et utsagn som "onani er synd". Tok da en beslutning om at dette "gadd jeg ikke" høre på............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren, dette skulle jeg se! Men jeg glemte det, rett og slett. Håper det kommer i reprise. Må nesten se det selv før jeg kan kommentere det, men det hørtes ikke bra ut, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å si at onani er synd! Han sa til og med at det er en skremmende utvikling at stadig flere jenter driver med det, og at det rett og slett er galt fordi Bibelen kun omtaler sex mellom to personer. Dette var en fyr i 20-åra som sto og sa. Disse ungdommene må få et utrolig skampreget forhold til egen seksualitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg hvorfor det er så mange seksuelle overgrep i kristne miljøer! Det er selvsagt ikke lov med sex før ekteskapet, men gutte kan jo heller ikke ta seg en ronk for å lette på trykket. Dette gjørs rare ting med hodene til folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sunshine-t

Jeg skulle se det programmet jeg.. Men hva gjorde jeg når det begynte? Joda.. jeg var på kg.. Noen som vet om det går i reprise eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å si at onani er synd! Han sa til og med at det er en skremmende utvikling at stadig flere jenter driver med det, og at det rett og slett er galt fordi Bibelen kun omtaler sex mellom to personer. Dette var en fyr i 20-åra som sto og sa. Disse ungdommene må få et utrolig skampreget forhold til egen seksualitet!

De fleste kristne her i landet kjente seg nok ikke igjen i denne type menighet. Synes det er flere betenkelige ting som kom fram i programmet.

Reagerte også på ungdommen som sto fram og bastant påsto at "Onani er synd". Onani nevnes faktisk ikke med et ord i Bibelen ! Så her er det tolkninger igjen.

Men i motsetning til deg tror jeg ikke at ungdom automatisk får et skampreget forhold til egen seksualitet fordi om de hører slikt. Kanskje er ungdom i denne type menighet under større press enn i andre menigheter, men jeg har selv oppvokst med slike holdninger(selv om det bare ble tatt opp verbalt en eneste gang i vår ungdomstid). Tror ikke verken jeg eller mine venner ble skadet av et slikt utsagn. Seksualiteten hos ungdom er sterk og lar seg ikke knekke av et enkelt utsagn.

Og nå er det jo faktisk heller ikke slik at du MÅ ha onanert gjennom hele ungdomstiden for å ha et godt seksualliv som voksen,da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk ikke dette om onani var det mest skremmende i programmet. Den generelle hjernevaskingen var mye verre.

Hvordan alt "utenfor" ble betegnet som syndig osv.

Jeg håper indelig ikke dette er betegnende for alle kristne miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kristne miljøer er sånn til en viss grad. Men jeg synes det er artig å se de som er det i liten grad kritisere de som er det i større grad. Sånn fungerer det inad i den enkelte menighet også, sånn som jeg har fått det med meg. De er med på 'hobby' basis disser de litt mer konservative bak ryggene deres osv. bare for å poengtere at de absolutt ikke er hjernevasket. Er de andre som er det, vett.

På utsiden ser dette litt 'amusing' ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt sånn :o :o når de dro fram betalingsterminalene for at ungene skulle kunne betale mer i kollekt!! At det er mulig :evil: :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kristne miljøer er sånn til en viss grad. Men jeg synes det er artig å se de som er det i liten grad kritisere de som er det i større grad. Sånn fungerer det inad i den enkelte menighet også, sånn som jeg har fått det med meg. De er med på 'hobby' basis disser de litt mer konservative bak ryggene deres osv. bare for å poengtere at de absolutt ikke er hjernevasket. Er de andre som er det, vett.

Du må vel ha en god del erfaring dersom du kan slå fast at alle kristne miljøer er sånn ?

Selv har jeg vokst opp i kristne miljøer og gått i mange ulike menigheter.

Min far var pastor så jeg ble tatt med fra spebarnsalder og var med på ulike aktiviteter gjennom hele barne- ungdomstiden. Og nå som voksen.

Men, nei , jeg kjente meg ikke igjen i dette programmet........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

er synd". Onani nevnes faktisk ikke med et ord i Bibelen ! Så her er det tolkninger igjen.

Vet dere hva ordet "onani" kommer av? Jo, nå skal dere høre... :wink:

I gamletestamentet står det om en mann som het Onan. Han hadde en bror, som var gift. Så døde broren, og ifølge skikken måtte Onan gifte seg med enken. Så var det altså slik, at de barna Onan ville få med sin brors kone kom til å bli regnet som etterkommere av Onans bror, og ikke av Onan selv. Så da benyttet Onan seg av en velkjent metode for å unngå at kona ble gravid, nemlig "hopp av i svingen".

Som det står, han "lot sin sæd gå til spille." Derfor navnet "onani."

Men hvordan noen kan ha fått DET til å handle om masturbering, det er meg en gåte... :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med det er meg du sikter til. Nå kjenner ikke du meg eller min menighet, så det har du ikke så mye grunnlag for å uttale deg om. Jeg er heller ikke med på "hobbybasis", som du så fint kaller det - det er nemlig ikke motstykket til å være konservativ. Jeg og mange med meg mener at onani selvfølgelig ikke er synd, ei heller er det synd å være homofil.

Jeg vet også utmerket godt forskjellen på å være hjernevasket og ikke, og kritiserer ikke Livets Ord for å hevde meg selv.

Så til det om skam og seksualitet. Jeg tror ikke at alle ungdommene i denne menigheten kommer til å få et vanskelig forhold til sex, men tror at en del kan komme til å få det. Det gjelder ikke bare denne spesifikke menigheten. Det er klart at når man hele tiden får høre at sex er stygt, blir det rart at det plutselig skal bli til det fineste i verden når man er gift. Jeg vet mange eksempler på folk som har hatt problemer med denne overgangen når de har giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du må vel ha en god del erfaring dersom du kan slå fast at alle kristne miljøer er sånn ?

2. Men, nei , jeg kjente meg ikke igjen i dette programmet........ :D

1. Har en del, ja. (men det er irrelevant)

2. Selvfølgelig gjorde du ikke det.

De er jo hjernevasket. Og ikke som deg. :roll:

Sier ikke at det er noe feil med det. Men synes det er pussig å se at dere går dere selv stokk over stein, uten at dere ser det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Manji' date=' hvordan kan du si det uten å vite hvem du snakker til?[/quote']

Såpass har jeg fått med meg at jeg vet hvem jeg snakker til/om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil si at det er slik fanatisme som gjør at det blir krig. en som er flink til å snakke tar sin egen tolkning av f eks bibelen og klarer og gjøre den til lov for en større gruppe.

så ikke programmet i går, litt fordi jeg vet at jeg hadde blitt flyforbanna, og litt fordi jeg ikke klarer og fatte at noen kan bli så blinde. at de klarer og overbevise barn om det er ikke så rart, men jeg klarer ikke å forstå foreldrene, men de er vel født inn i den sirkelen de også.

når jeg hører om slike fanatiske holdninger trekker det tankene tilbake til krigen, det blir litt av det samme synes jeg, bare at i irak er det en større og synligere del av befolkningen som er slik. jeg synes synd på mennesker som er så overbevist om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

er synd". Onani nevnes faktisk ikke med et ord i Bibelen ! Så her er det tolkninger igjen.

Vet dere hva ordet "onani" kommer av? Jo, nå skal dere høre... :wink:

I gamletestamentet står det om en mann som het Onan. Han hadde en bror, som var gift. Så døde broren, og ifølge skikken måtte Onan gifte seg med enken. Så var det altså slik, at de barna Onan ville få med sin brors kone kom til å bli regnet som etterkommere av Onans bror, og ikke av Onan selv. Så da benyttet Onan seg av en velkjent metode for å unngå at kona ble gravid, nemlig "hopp av i svingen".

Som det står, han "lot sin sæd gå til spille." Derfor navnet "onani."

Men hvordan noen kan ha fått DET til å handle om masturbering, det er meg en gåte... :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...