Gå til innhold

Valg av hybridsykkel - hjelp meg! :)

Anbefalte innlegg

Gjest linneawarp
Skrevet

Jeg trenger en god sykkel

* Sykle til jobb hver dag ( ca 15-20 minutter)

* Sykle enkle turer på Nordmarka/sti og grus

* Sykle på asfalten

* Landevei

Jeg kommer til å sykle mest på asfalten.

* God sete/brede

* God sitteoppstilling

Jeg tror jeg kommer til å sykle i all salgs vær,- så er skivebrems best?

Prisklasse ca 4-5000 kr.

JEg prøvde en Diamant Union dame - god sykkel med skivebrems - men styret er jeg ikke helt fornøyd med. Den har ikke dempning under sete eller foran sykkelen.

Jeg prøvde en annen - Scott som jeg synes den er så god å sykle med!!! Den har dempning foran og under sete. Men foran kan man slå til fast uten den dempes. Fint å velge.

Ellers,- er den uten skivebrems , har V brems eller noe. Jeg fant en sykkel scott sportser P45 med skivebrems til 4000 kr på kampanje, så er den kanskje god? Er dempning en fordel hvis man sykler på marka / grus?

Er skivebrems viktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trenger en god sykkel

* Sykle til jobb hver dag ( ca 15-20 minutter)

* Sykle enkle turer på Nordmarka/sti og grus

* Sykle på asfalten

* Landevei

Jeg kommer til å sykle mest på asfalten.

* God sete/brede

* God sitteoppstilling

Da er nok hybridsykkel tingen, som du selv vel har kommet fram til.

Jeg tror jeg kommer til å sykle i all salgs vær,- så er skivebrems best?

Skivebremser fungerer bedre enn klosser i regnvær, pluss at de slites myyye saktere enn bremseklosser.

JEg prøvde en Diamant Union dame - god sykkel med skivebrems - men styret er jeg ikke helt fornøyd med. Den har ikke dempning under sete eller foran sykkelen.

Vil du ha demping på setepinnen eller i setet? Seter med fjæring fins ikke lenger, det fungerer ikke særlig godt. Skal du ha god og merkbar demping må du ha en setepinne med demping. Det er stor forskjell på de billige og de litt dyrere. Jeg har ikke oversikt over setepinner med demping, fordi jeg foretrekker å kjøre uten. Det blir en del kraft som forsvinner når setet og/eller gaffelen er dempet.

Hva med denne: http://www.merida.no/juliet-crossway-viper-md.161362.no.html Du kan sjekke på www.merida.no hvem som er Meridaforhandler der du bor. Alivio-gir og skivebremser, jeg vet ikke om denne gaffelen kan låses da, det kan du jo evt. spørre forhandleren om. Det er veldig kjekt å kunne låse gaffelen når du skal sykle på asfalt eller grusvei som er noenlunde god, det forsvinner mye kraft i en dempegaffel som ikke er låst.

Når jeg sykler treningsturer i Nordmarka går det stort sett på grusveier, og jeg låser bare opp gaffelen på de partiene der det er virkelig humpete.

Gjest linneawarp
Skrevet

Tusen takk for det fine svaret ,- det hjalp veldig mye - og skal stikke innom i sportsbutikken i morgen og spørre etter hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...