AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Hallo! Har overværet en situasjon her som jeg føler jeg mangler kunnskap om for å forstå den riktig... Jeg har to venninner. Jeg er "bestiss" med begge, de er veldig gode venner men omgås som oftes med meg som bindeledd. Hun ene er sammen med en gutt som er halvt latinamerikansk (hans mor). Han er født og oppvokst i Norge, med norske verider, norske venner, norsk kultur osv. Jeg oppfatter han nærmest mer norsk enn oss andre etniske nordmenn. Han jobber i forsvaret der han visstnok er interegrert i et godt men "hardbarket ola nordmann-miljø". Hyggelig og grei kar! Nok om ham. Min andre venninne har funnet seg en etnisk norsk mann. Virker grei, hyggelig og oppegående. Saken er den at etter at de ble sammen og vi alle fem møttes en gang så har par nummer to distansert seg veldig fra oss andre. Når vi samles igjen uteblir alltid typen til venninne to. Sist helg var jeg på fest med kun de to. Hun og hans etnisk norske kjæreste. Etterhvert som alkohol inntaket ble større snakket han utelukkende bare dritt om utlendinger, svarte, jøder, gulinger osv. Ble nærmest litt pinlig og så at venninna mi ble litt "flau" over at han alltid styrte samtlige samtaleemner inn på utlendinger og hvor forferdelige andre deler av verden og deres folk er. Selv om vi snakket om film, skole, interiør, musikken vi hørte på, drikken vi drakk, tur i marka, reiser til utlandet, jobblivet, konfirmasjonen jeg var på, alt endte med snakk om utlendinger. Jeg merket at de hadde fått mange sånne Thors hammer greier i leiligheten, hang fra veggen, det stod en i hyllene deres, og han hadde et slikt smykke rundt halsen også. Jeg aner ikke hvorfor, men har alltid koblet slikt opp mot nynazisme fra ungdomsårene. Altså ved å ta i bruk norrøne symboler osv. Sikkert pga noen i Vigrid som er blitt avbildet i avisen med noe slikt en gang i tiden eller noe... Begynner da å få det for meg at kanskje denne typen er litt rasist/nynazist? Venninnene mine har mistet kontakten med hverandre - Kanskje fordi han er rasist? Han snakker utelukkende nedsettende om andre enn skandinavere og har Thors hammer over alt i leiligheten - Kanskje fordi han er rasist? Noen som har et litt bedre overblikk på bruk av Thors hammer i dagens samfunn? PS. han er ikke en sånn rocker/black metal type som jeg også vet benytter slikt av og til. Har inntrykk av at de overhodet ikke har slike holdninger uansett, men kanskje jeg tar feil. Han typen her er en helt normal bleik A4-nordmann
Gjest Consensio Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Kjenner mange mennesker som er helt normale mennesker, men som likevel går med Tors Hammer. Jeg har også bl.a. dette symbolet i mitt hjem fordi jeg er åsatruer. Det har ingenting med nazisme å gjøre. Derimot så har nazisme/nynazisme tatt til seg norrøne symboler og gjort dem til sine. Ikke bare norrøne symboler, men også keltiske symboler som sol-tegnet (bedre kjent som hakekorset). Dette er veldig trist, og jeg håper at ikke alle tror at vi som går med norrøne symboler på oss er nynazister. Om han her er nazist, vet jeg ikke. Det går jo an å spørre ham rett ut også.
Mann 42 Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Har aldri oppfattet Torshammeren som noe symbol for nynazister. Selv om jeg kan skjønne at de har en viss affinitet til norrøne symboler. Og det er litt trist hvis det skal oppfattes sånn. Jeg liker de gamle symbolene. De holder i live et vagt minne om kulturen som var før kristningen, og minner oss på hvor vi opprinnelig kommer fra. På en helt annen måte enn bunader og rosemaling kan. Jeg syns det er litt kjipt hvis snauskallene skal rappe DET også. De tok svastikaen og gjorde det til et råttent symbol, og de ødela solkorset. Skal de skitne til torshammeren og valknuten, også, så blir jeg forbanna. Han du forteller om, høres jo definitivt ut som en rasehater, men om han er nynazist, det er vel ikke så greit å si. Høres ut som en skikkelig kødd, da. Endret 28. mai 2011 av Mann 42
Pingting Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Akkurat det symbolet brukes nok mye av veldig forskjellige folk. Selv gikk jeg med det i ungdommen fordi jeg var veldig opptatt av norrøn mytologi. Nå hender det jeg går med det fordi jeg er arkeolog og fortsatt synes det er spennende, om enn på en litt annen måte. Så det kan være helt uskyldig - men det ER også et symbol som brukes i de mer høyreekstreme miljøene. Så det kjedelige svaret ble: umulig å vite. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 TS her. Ok.. Off så som jeg skjønner så er det slik at det kan være både og altså. Håper virkelig ikke at han karen er nazist, det hadde bare blitt kleint i forhold til... Ja alle rundt oss egentlig! Jeg har aldri hatt issues med andre kulturer eller mennesker fra andre steder, og håper i såfall heller ikke at venninna mi endrer oppfatning pga typen... For det er klart at han har issues.. Glemte å føye til at han er jo skinned på hodet, men det trodde jeg skyldes de høye vikene hans hehe Men vet nå aldri.. Off.. Vel, neste gang jeg er med dem, alkohol inntas og han evt. kommer inn på det tullet sitt igjen så skal jeg spørre. Isåfall er det null kontakt med den karen mer. Tenke seg til, han sa han aldri vil ut og oppleve verden pga "alle er psyko, farlige voldtektsmenn og ranere". Han hadde kun vært i syden som tenåring og hatet det. Jeg har vært rundt hele jorda og elsker det, hehe Jeg synes det er trist at han aldri får oppleve den fantastiske verden vi lever på..!
Rayanne Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Tors-hammeren brukes av mange ulike grupperinger, alt fra åsatruere til metal-freaks og desverre også nynazister. Umulig å si noe basert bare på bare det altså, og blodig urettferdig mot alle innbitte antirasister som går med den å tro at den automatisk tilsier fremmedfiendtlige holdninger. Uansett høres fyren ut som en tulling, så jeg ser ikke helt behovet for å henge seg opp i de norrøne symbolene.
jennyz Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 mange som bruker torshammern da,selv hun jenta i unge mødre fra midtnorge,fin stor torshammer i tre..de rocka folka ekke no galt i det,det symboliserer bare den urgamle kulturen vår man kan ikke la være å kjøre hvit bil fordi tore tvedt har en hvit bil liksom..
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Er enig med det som har blitt sagt her allerede. Går selv med Thors hammer fordi jeg synes den er vakker og fordi jeg er interessert i norrøn mytologi, nazisme og rasisme kan bare fuck off (i mangel på et bedre ord ) Jeg reagerer ikke på at han fyren har flere Thors hammer-gjenstander, men det at han sa det han sa om utlendinger og jøder lover jo ikke godt. Og det er kanskje et hint fra deres side, det at de har distansert seg fra den andre venninna di og typen hennes. Jævlig synd! Jeg har hatt noen venner med venner fra et nynazistmiljø som elsket meg fordi jeg glidde rett inn utseendemessig. I begynnelsen tenkte jeg at jeg skulle gi dem en sjanse, og bare prøve å være venn med dem uten å bli dratt inn i diskusjonene deres. Det gikk selvfølgelig ikke, og det ble bare altfor ubehagelig for meg å sitte der å høre på alt det forferdelige hatet deres mot alt og alle som ikke var perfekt arisk, så jeg måtte bare kutte kontakten helt.
jennyz Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 jeg lurer på hvilken del av landet du er i..har aldri registrert eller hørt om noen så ekstrem oppførsel i østlandsområdet de siste 20 åra I sverige er dette feks 1000 ganger mer vanlig,etter 1000vis med voldtekter de er rammet av i kjølvannet av innvandringen..
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Torshammeren blir dessverre også brukt av slike også,men han høres mest ut som en vettskremt liten wannabenazi. Triste greier :/
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 TS her. Vi er fra Oslo. Jeg og mine venninner er oppvokst i Oslo vest/sentrum, og det er begge typene her også... Samtlige av oss har tatt etterutdanning ved høgskolen eller universitetet med unntak av han som er utdannet i militæret da. Så skulle ikke være noe form for kultursjokk inn i bildet her akkurat... Synes det bare er trist at venninna mi har funnet en mann med sånne holdninger! Det setter jo utrolig mange begrensninger til det å leve et harmonisk liv til det fulle hvis man skal unngå steder og opplevelser pga mennesker med litt pigmenter i huden kan være i nærheten :/
Gjest Consensio Skrevet 28. mai 2011 #12 Skrevet 28. mai 2011 jeg lurer på hvilken del av landet du er i..har aldri registrert eller hørt om noen så ekstrem oppførsel i østlandsområdet de siste 20 åra Nynazisme mener du? Hvor har du vært de siste 20 årene da? For det er jo nettopp på Østlandet de holder til mest. Det er jo på Østlandet Vigrid har sin base nå. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #13 Skrevet 28. mai 2011 Det er pga DENNE IDIOTIEN at du forbinder Torshammeren med nynazisme. Kan godt tenkes at den idioten er en nazi...
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #14 Skrevet 28. mai 2011 Vel, han høres jo ut som en rasisk ut i fra det du skriver om oppførselen hans, men det har ikke noe med smykket å gjøre. Min 60 år gamle mor som er sykepleier og så lite alternativ man kan bli har et Tors hammer-smykke. Det er uansett ikke relevant. Så lenge han snakker dritt om utlendinger over en lav sko er det vel ikke så nøye om han kan offisielt kategoriseres som rasist? Jeg hadde uansett ikke orket å vært sammen med ham noe særlig, så fremt han ikke hadde veldig begrunnede velferds-/ sosialpolitiske fremtidsbekymrende argumenter.
Nuttery Skrevet 28. mai 2011 #15 Skrevet 28. mai 2011 Jeg har selv et nydelig Tors Hammer smykke som jeg dessverre ikke får meg til bruke lenger. I alle fall her jeg bor er det en gjeng som var veldig for rasehat som brukte det mye før, og derfor føler jeg meg ikke komfortabel med å bruke det. For meg blir det som å henge meg på dem, dessverre. Forbinder det og med Vigrid, noe jeg heller ikke vil assosieres med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå