Gå til innhold

Bærbar PC - hvilken skal man velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger en ny bærbar pc, men er helt grønn når det gjelder pc og trenger derfor litt hjelp. Maskinen skal brukes til surfing på nett, musikkavspilling, se på film, bildebehandling, tekstbehandling og daglig bruk. Den bør ikke bør for varm og helt ikke bråke for mye. Skjermen bør være rundt 15", i alle fall ikke større. Maskinen bør heller ikke være for tung eller for "klumpete" (skal ha den med i sekken).

Jeg kan bruke rundt 6000 kr på maskinen. Et par merker har jeg forstått at man skal holde seg unna, slik som HP.

Hvordan er det med RAM og størrelsen på harddisk osv? Hvordan kan man vite hvor mye man skal ha for å kunne si at det er en bra maskin?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde den bare hatt tre USB innganger så...

Skrevet

Hadde den bare hatt tre USB innganger så...

Hvorfor det? En USB hub koster jo forsvinnende lite.

Asus er generelt gode maskiner

Skrevet

Den har jo tre USB-innganger.

Skrevet

Har nettopp kjøpt meg ny pc selv, og jeg gikk for den her. Jeg er kjempefornøyd. Den er veldig stillegående, kjapp og blir ikke varm.

Skrevet

Blant billigmerkene er Asus det eneste som er noe poeng å kjøpe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke merker er ikke billigmerker?

Skrevet

Lenovo ThinkPad (da de skikkelige i X, T og W-serie, ikke hippiepinkokommunisthasjfrisørversjonene som heter Edge, SL og L) og HP EliteBook.

Ellers har man Fujitsu Celsius hvis du har lett for å fryse på lårene og Dell Latitude hvis IT-sjefen din opprinnelig var økonom (og Latitude ATG hvis han er en lettlurt sådan), men disse bør være plan B.

Panasonic Toughbook hvis alle på jobben din går i like klær og har ørepropper med seg 24/7.

AnonymBruker
Skrevet

...

Panasonic Toughbook hvis alle på jobben din går i like klær og har ørepropper med seg 24/7.

..og jobber på ett verft? :sjenert:

Skrevet

...eller oljeplattform, eller gruve, eller Afghanistan. Generelt situasjoner hvor det er mye væske og/eller partikler og hvor maskinen helst skal tåle like mye som mennesket som bruker den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør altså styre unna samtlige merker med unntak av Asus?

Skrevet

Stort sett, ja. Toshiba kommer også bra ut på feilstatistikk, men i Norge er modellutvalget deres svært begrenset. Samsung er for ferske til å bedømmes.

Acer/Packard Bell og HP Compaq er populære merker, men de har klart og tydelig demonstrert at de ikke bryr seg om kvalitet. Ofte er de prisgunstige, noe som kanskje kunne forklart den råtne kvaliteten, men samtidig klarer Asus å levere tilsvarende billig og med langt bedre kvalitet. For all del, det finnes en del fornøyde eiere av Acer/Packard Bell og HP Compaq, men det finnes også en del røykere som ikke får lungekreft. Kanskje går det greit, men hvorfor ta sjansen når statistikken er så tydelig?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...