Chord Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Jeg har kjøpt et par Bonsaiplanter, 1 for ca et halvt år siden og 1 for et par mnd siden. Den første trivdes veldig godt, det kom nye "skudd", men merka at den ble fort tørr i bladene på nedre del av planten. Nå er den siste også blitt kjempetørr, slik at nesten alle bladene faller av. Skjønner ikke helt hvorfor, de får jo begge godt med vann, så hva annet kan det være?
Gjest Pantherinae Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Jeg prøvde meg på et slikt ett en gang, det tørket også ut selv om det fikk mye vann. Så dessverre ingen tips å komme med, men vil følge med på denne tråden jeg og.
Havtorn Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Par spørsmål til deg.. - Hvor ble de kjøpt? - Hva heter de, evt. bilde? - Står de i sin originale jord? Svar og jeg vil forhåååpentligvis kunne gi deg løsningen. Hilsen fornøyd eier av både en carmona, en kristtorn samt en tidligere rhododendron
Chord Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2011 Par spørsmål til deg.. - Hvor ble de kjøpt? - Hva heter de, evt. bilde? - Står de i sin originale jord? Svar og jeg vil forhåååpentligvis kunne gi deg løsningen. Hilsen fornøyd eier av både en carmona, en kristtorn samt en tidligere rhododendron Oj, nå spør du vanskelig. De ble begge kjøpt på Plantasjen, og de står i den jorda di kom i. Den ene ligna veldig på denne Og den andre vet jeg sannelig ikke. Den har lange, tynne grønne blad. Og jeg finner ikke noe bilde på nettet av den heller, dessverre. Setter pris på den hjelpen jeg kan få!
Havtorn Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Sjekk ut carmona retusa og flere ficuser. Det er de vanligste der. Den med lange tynne blader kan godt være en rhododendron simsii da jeg vet at disse også selges der. Google er din venn! Hihi.. Da bonsaitrær har store blader som krever mye vann, men små røtter som må jobbe på spreng, må forholdene i jorda være ganske gode for at de skal kunne ta opp den næringen de trenger. Med andre ord - pott om trærne dine. 50/50 kattesand fra Coop (papirsekk, sjekk innholdslista, skal være brent dansk molergrus og ingenting annet! Eneste sanda som duger) samt god plantejord som holder på fukt. Da har du det gående! Fjern mest mulig av "jorda" (aka leira) de kom i, gjerne under springen. Aller helst skal du vanne hver/annenhver dag samt dynke hele sulamitten en gang i uka. Krevende planter dette! Når du fjerner leira må du ikke være redd for røtterne, gjør det så forsiktig som mulig, men ta bort det du finner overflødig. Masse lykke til! *håpe at dette hjalp*
Chord Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2011 Jøss, tusen takk! Det skal jeg prøve! Jeg har tenkt på å skifte jord på dem, men har vært litt usikker på hvilken jord jeg skal bruke. Og da trenger jeg kun denne kattesanden (jøss) og god jord? Jeg har faktisk bare lecajord liggende, kan jeg bruke den? Og en ting til, kan jeg bruke samme potta, eller skal de helst være større? Tusen, tusen takk for tips, jeg håper virkelig dette kan redde de tørre små trærne. Jeg trodde jeg behandla de så bra da det kom nye og friske grønne blad på den ene, men det ser ikke sånn ut nå lengre :gjeiper: for hjelpa!
Havtorn Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Leca vil jeg tro skal gå godt! Hadde kanskje knust den hvis det er slike kuler på str med.. eh.. en halv klinkekule. Med større potte vil røtterne utvikle seg bedre, det vil være mer jord til å holde på fuktigheten og planten vil mao bli enklere å holde! Selv har jeg mine i småpotter, dog! Bare bland en 40-60% med leca-jord da. Selv er jeg glad i blomsterjorden til Simontorp da den er så tydelig fersk og fuktig. Vann gjerne på skåla dersom du nå skifter over til større potte, mugne røtter er ikke stas. Og bare hyggelig! Har selv måttet gjenopplive carmonaen noen ganger.. :D
Chord Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2011 Godt å høre at det fremdeles er håp ivertfall, er blitt glad i disse to plantene Men den lecajorden er jord med knust leca i, så det er ikke noe store steiner oppi. Tror ikke jeg kan skifte til en annen potte akkurat nå, siden det stilles krav til bonsaipotter. Skal være skål under osv.. Jeg har ingen slike potter, må isåfall vente til lønningen kommer. Men det er bra jeg har mulighet til å bruke samme potta Du kan få høre hvordan det går, om det blir vellykket eller ei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå